1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Svar på forskelligt
|
Tikka:
stadig er mennesket bibelsk i den nye pagt født som syndere.
Nu bliver det lidt for teknisk
Men i den nye pagt er du i din dåb og iklædning Kristus død fra loven og synden - så Livets Ånds Love i Kristus kan give os et liv i kreativ udfoldelse og vækst og kærlighed frem for den neurose og stagnation opdragelsen under "Bogstaven" og loven er skyld i. At Paulus her som i mange andre forhold er tusindvis af år forud for sin tid har moderne videnskabelig psykologi for længst empirisk bevist.
Hvis vi ikke formår at Lovsynge med vores Forstand om tingene da vil vi ikke kunne opbygge menighederne - Kirken eller kristendommen.
TROEN har ifølge Paulus intet at frygte fra TÆNKNINGEN - tværtimod opbygger "lovsangen med forstanden" om tingene Kristendommen. Noget Kræn-p roste mig for og ja det er vel også min helt store styrke når vi ser på de Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver jeg har fået tildelt til gavn for menigheden Kirken og Kristendommen.
Tikka:
Hvorfor mener du mennesket skal frelses – og hvad ligger du i det?
Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende.
Ja hvad jeg ligger i det er at iklæde sig Kristus, at død fra loven og synden - og dermed blive flyttet over i Livets Ånds Love i Kristus - erfare Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Det kan ikke være rigtig at opdragelsen under Bogstaven og loven skal have lov til at ødelægge så mange menneskers liv jorden rundt - når både videnskabelig psykologi og livet i Kristus med al tydelighed har demonstreret en helt anderledes kreativ skabende livsbekræftende vækst og personlig menneskelig udvikling til gavn for samfundet og næsten.
"Jeg plejer at sige, at det eneste mennesket skal frelses fra, er sig selv, derved kan det også opfylde det dobbelte kærlighedsbud uden at være troende."
Hvordan pokker forstår du sidste sætning i det dobbelte kærlighedsbud?
Du kunne lære noget af Lau Sander Esbensen og bogen Gud er Kærlighed. Så synes du skulle følge med.
»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv. På de to bud hviler hele loven og profeterne.«Matthæusevangeliet 22,34-46
Og ja at du kom fri af det du kalder tro ville være første skridt mod måske en dag at du vil formå at kunne skelne mellem din egen ånd og dens erkendelses former og Gud Helligåndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - der er en verden til forskel - hvilket du ikke har forstået. Aldrig nogensinde har det skinnet igennem hvad du skriver at du forstår den religiøse spirituelle dimension som kristendommen som alle andre religioner har sin kilde i.
Menneskets erfaringer af Gud og det guddommelige. Og her er Kristendommen i særklasse med et Guds'Liv og en SPIRITUALITET jeg gerne vil se mere livsbekræftende og triumferende succesfuld. Selv ateisten Bertrand Russell der har skrevet en bog om hvorfor han ikke er kristen har indrømmet eller erkendt dette med åben pande. Kristendommen er sublim SPIRITUALITET og MYSTIK der ikke ødelægger struktur (forstands strukturerne vores) og ej heller Agape, Kærligheden, ifølge Paul Tillich (Paul Tillich bruger konsekvent Agape om Paulus's diskurs om Kærligheden (selvfølgelig 1 Kor 13 men det er overalt hos Paulus i nøjagtig lige så smukt poetisk udtrykt - hvilket undrer mig at Lau Sander Esbensen ikke har fået øje på - ja mandens Cherry Picking fra Corpus Paulus ligner vores egen Arne Thomsen og Christian Braad Thomsen og Jan ABC (der har indrømmet han ikke er fortrolig med Corpus Paulus) og Tikka der kan Bibelen forfra og bagfra og derfor også ved hvilke kapitler og Breve fra Paulus hun skal gå i en stor bue udenom).
Tikka:
Når jeg skriver i følge skrifterne, er det for at gøre opmærksom på, det ikke er noget jeg selv mener, eller finder på.
Tikka:
… men uden tro på gud og hans udsendte søn, vil man ikke - ifølge skriften – há mulighed for at opnå evigt liv - og ej heller i dette liv kunne stå rene for gud, i kraft af Jesu blod - eller modtage ånden, da dette betinger dåb – en dåb på troen -
Jeg har spurgt dig om hvilken reference du har til skriften???
Vil du ikke ud med det???
Dernæst når du forhåbentligt finder den reference og hvem forfatteren er om du da godt gider redegøre for det syn på skrift og Ånd som denne forfatter har. Religionshistorisk er han verdensberømt for sit syn på Skrift og Ånd.
Mvh HansKrist
PS:
Vi skal have afklaret det med TRO og TROEN i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng og som man i protestantismens bibelfundamentalistiske kredse har misforstået tro - som du er et barn af Tikka.
For dig er tro hjernespind og hjerne fabrikation der bliver til virkelig virkelighed. Men sådan kan det kun være hvis det stammer fra vores subjektive forestillingsliv og det er ikke der TRO og TROEN hører hjemme (og religion hører hjemme) da hvad der hører ind under TRO og TROEN stammer fra Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer - en hel anden kilde til erkendelse hvor vi er ude over subjekt objekt adskillelsen - hvor et isoleret subjekt forestille sig noget. I alle vores religiøse åbenbarings erfaringer er vi ude af os selv ( uden at have mistet os selv) - for at åbenbarings indholdet kan gribe os.
Aldrig er et menneske mere i eksistens og i verden og levende livsbekræftet end når det er under Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaringer. Selv og verden er uløseligt forbundne i ekstasen der kaster os ud af vores isolerede subjektive forestillingsliv.
De originale eksempler herpå er forelskelsen - titte bøh legen (med spædbørn) og senere legen på legepladsen - og dans og musik og især sang. Latteren og morskab i festen er også gode eksempler på Åndens Ekstatiske Virke - men det kan også være når vi studerer og skriver forsknings artikler og bøger måske eller bygge huse - ja på alle arbejdspladser hvor håndværkere samarbejder er de pinedød afhængige af Åndens Glæde og Begejstring og Entusiasme og Engagement.
Paulinsk Lovfri kristendom og dens "i Kristus" Helligåndens Kristologiske SPIRITUALITET har sejret ad helvede til i de sekulære vestlige demokratier og hele verden tørster efter og begærer denne religiøse frihed og SPIRITUALITET så fyldt med de Helligåndens spontane suveræne livsytringer. At denne paulinske spiritualitet har sejret ad helvede til betyder at vi ikke kan se skoven for bare træer - kristendommen er så meget i det sekulære.
💕💌💘💌💕
Igår synes jeg lidt du var en røv med ører - men idag kan jeg godt se den STRUKTUR du bibringer debatten.
Men det er godt nok et højt niveau du løfter samtalen debatten op på.
Spørgsmålet er om folk står af eller du har tilpas med tålmodighed og pædagogiske evner til at få folk engageret. Ligeledes kommer det an på bidrag fra Jan ABC (og han virker stærkt kørende) og også vigtigt at Thomas bliver ved med både at prikke os og måske endda deltage nu Jan ABC er så flink at levere teksten fra Lau Sander Esbensen's bog Gud er Kærlighed. Således kan alle jo følge med.
|
|
|
|