annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18633408
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2572169
Åndelig Føde 2228958
Et andet syn 2121441
Så er der linet op... 1716870
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
0 registrerede 642 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 50 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42498 - 31/12/2023 16:05 Re: Kritikkens præmisser [Re: Anonym]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg håber, at du kan bruge følgende til noget...

Citat:
Hvis vi forestiller os Paulus dengang, hvor der fandtes mange guder og mange tilbud for tilbedelse, og vi forestiller os, at han bliver overbevist om, at den ene sande Gud er kommet kropsligt i form af et menneske for at tage al mørke, ondskab og død på sig - og i sin død og opstandelse at bryde det ondes magt - så er det let at forestille sig, at Paulus taler om at tro på Gud og på Jesus Kristus.

Tænker du, at Gud (i egen høje person = FADEREN/MODEREN) har inkarneret på jorden? Jeg er ikke Gud, og det er Jesus heller ikke heart Som sådan er vi Guds børn...

Citat:
Blandt mange helligdomme og guder beder han os om at få øjnene op for Guds indgriben i verden, hvor Guds Søn indvier en helt ny virkelighed midt i verden og skaber en kobling mellem Gud og menneske. Dette er for mig at se et vigtigt aspekt af den tro, Paulus taler om. At erkende det sande blandt det meget falske. At vende os mod Jesus Kristus (og vende os fra alle de falske tilbud og menneskepåfund). At gøre Jesus til vores Kristus, nemlig til vores Konge. En anderledes herre og konge end de mange andre herrer og konger. Ikke en konge som baserer sit rige på rå magt og brutalitet, nej, her er en kærlighedskonge, en konge hvis pulsslag bevæger kærligheden fra Gud til menneske, spreder kærligheden mellem mennesker, og lader kærligheden strække sig ydmygt og taknemmeligt tilbage op til Gud.

Hvem har brug for en konge/herre? Jeg kan godt lide lignelser...

https://vandrermodlyset.dk/uni-og-esar/

Citat:
I dag er det alt for let at klandre Paulus for blot at male troen som en rent kognitiv erkendelse og accept af en formulering om, at Jesus døde og genopstod for vores skyld. Hvis Paulus stod blandt os i dag, er jeg sikker på, at han ville kalde den slags tro for det rene hykleri og omvendt erklære troen for en levende virkelighed i et menneske, som nok mangler den kognitive erkendelse, men ikke desto mindre lever i den rette ånd i Kristus. Paulus vil ikke kun den kognitive erkendelse, men kræver også et rent levned.

Kan du forklare det med kognitiv erkendelse? Hvad går det ud på...

Citat:
Der er en fin harmoni mellem evangelierne og Paulus breve. De beskriver det samme i hver sin genre. Nemlig at Gud træder ind i verden og via sin elskede Søns død og opstandelse knækker det ondes magt på afgørende vis. Det onde er ikke forsvundet med et trylleslag, men dets magt er blevet knækket, en ny virkelighed er indviet og sat til at blomstre. En dag vil den fuldkommes, så hver en tåre vil være tørret bort.

Jeg er med på, at Gud har grebet ind, da han/hun sendte Jesus til jorden, men det gik ikke helt efter planen = Jesus endte oppe på et kors = fiasko. I kapitel 4 kommer vi til at tale om opstandelsen...

Citat:
Det er alt for let for nogle i dag at tage et vers her eller der fra evangelierne - fx fra Jesu tale - og forestille sig, at der er tale om en transskription, hvor forfatteren til evangeliet videregiver stykker af information fra Jesu mund. Men der er tale om en historie. I denne historie handler mennesket Jesus over længere tid i mødet med glæde og pinsler, og i disse handlinger, som trækker på deres betydning i den større kontekst/historien, taler han. Det er ikke bidder af information, som vi i dag ville kunne hente bidder af information i en telefonbog, men bidder af en historie, en historie som i sin helhed fortæller os, at Gud i Jesu Kristi død og opstandelse har indviet en ny virkelighed.

For mig er der ikke noget nyt under solen = vi fødes og dør, og lever videre på den anden side - ligesom Jesus. Hvorfor viser alle de døde sig ikke for os? Hvad er forklaringen? Måske viser jeg mig for nogle efter min død ler Hvem ved blinker Jeg tænker, at det var godt, at Jesus viste sig for nogle, men jeg savner en sand beretning om tingene. Som sådan er evangelierne ikke det. Et godt bud på en sand beretning er VmL. Den beretning er svær at komme udenom. Er meget glad for at have læst den. Kommer nok aldrig til at tænke i andre baner, men jeg vil ikke være fastlåst = virkeligheden har det sidste ord tommelop Jeg vil se videoerne på tirsdag. Nu må du/I have en fantastisk nytårsaften...




























Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42499 - 31/12/2023 17:26 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Hov hov - du er faldet over bord igen - og er igen på dybt vand Jan (ikke alle de vildt mange videoklip i vores debat tråde - du må lave en tråd til VILDT mange videoklip og jeg kan så blive fri for at åbne og støde ind i disse VILDT mange videoklip - jeg tør godt sige dig at ingen af os bryder os om at blive mødt af disse VILDT mange videoklip (det er alvorsord det her til dig)). Troede rent faktisk du var kommet over dette stadie - ihvertfald derfor Arne og jeg har rost dig.

Nå men så venter vi på at få dig op på tømmerflåden, igen igen igen igen - men du kan jo ikke være sikker på at vi vil det hver eneste gang - nu må du se at lære at blive ædru og når du ikke er dette så bliv i dine Baby Stol med sikkerhedsseler midt inde på tømmerflåden (kravl ikke ud til kanten) og når du er færdig med din sutteflaske og igen ædru kan du prøve at kravle lidt rundt og går det godt du vil måske få lov til at rejse dig op som den Homo Sapiens slægt vi formoder du også stammer fra.

-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

Citat:
Jan ABC:

Tænker du, at Gud (i egen høje person = FADEREN/MODEREN) har inkarneret på jorden? Jeg er ikke Gud, og det er Jesus heller ikke heart Som sådan er vi Guds børn...



Citat:
Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os.
”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!” formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.

Er Gud kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, som begivenhed:


Når vi siger Jesus der er Kristus. Mener vi ikke Jesus kun - men der hvor Jesus er drevet af Guds Ånd og ja af Gud - Gud kan være Jesus (ikke Jesus Gud) - her kan Gud handle ind i verden - derfor Jesus er Kristus.

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.

the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.

Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.


Æv jeg mistede mit indlæg da mit internet forsvandt lige da jeg var igang med at skrive og nu skal jeg til nytårsaftens nadver mad - så derfor slutter mit indlæg nu desværre

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Citat:
Jan ABC:

Tænker du, at Gud (i egen høje person = FADEREN/MODEREN) har inkarneret på jorden? Jeg er ikke Gud, og det er Jesus heller ikke heart Som sådan er vi Guds børn...


"Jeg er ikke Gud"

Nej det er efterhånden gået op for os

Du er ikke engang "i Kristus"

Derfor søger du og spekulerer du på en overnaturlig religiøs virkelighed og verden

GUD er ikke kommet dig nær i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus som virkelighed. Var dette hændt dig du ville ikke agere søgende og du ville ikke godtage en overnaturlig virkelighed og verden som kun kan opretholdes gennem menneskelig spekulation.

Desværre gik mit indlæg tabt da jeg mistede internet forbindelsen og jeg kan ikke udbedre skaden - havde ellers skrevet et vildt godt indlæg.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42500 - 31/12/2023 18:03 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg har det ikke med at falde overbord heart Som sådan er jeg sømand blinker Husk på min historie om Oslobåden ler Musik skal der til for at vække menneskene op engel Hvad er min rolle på skibet idag...






Your friend forever

Krishna

PS: Mon vi VmLere er langt foran dig i forståelse af det hele...




Top Svar Citer
#42502 - 01/01/2024 13:56 Re: Kritikkens præmisser [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det lange musikalske indslag var i anledning af nytårsaften heart Så alle kan ånde lettet op blinker Mon der i dag er nogle, som har brug for en dosis saltvand ler Nu vil jeg gå igang med nedskrivningen af afsnittet - Kærlighedens Gud. Det efterfølgende afsnit er desuden - Gudstanken - og så kommer afsnittet - Kærlighed og nåde. Jeg nedskriver de første to afsnit, og så må vi se, om jeg tager det næste med også...

Your friend forever

Krishna

PS: Vi må tale mere om dette på et tidspunkt = Gud kan være Jesus, men Jesus kan ikke være Gud...
Top Svar Citer
#42503 - 01/01/2024 14:53 Re: Kritikkens præmisser [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Kæreste Jan Krishna Kærlighedens ABC ❤️

Godt Nytår og du druknede heldigvis ikke

Jeg takker for din indsats i 2023 og glæder mig til den sparring du virkelig formår at give mig fortsætter i 2024.

Jeg vidste godt om dig og dit vidunderlige gode humør og glæde - dette Helligåndens kendetegn ifølge Paulus - jeg vidste om dit storsind - at du som kun Thomas virkelig formår at tilgive jeres tidligere forfølgere og fjender der er gået langt over stregen i forhold til jer. Alt dette meget positive om dig du Jan Krishna Kærlighedens ABC ❤️ vidste jeg godt.

Men jeg var ikke klar over at du fagligt sagligt var den kapacitet du pludselig i sidste kvartal af 2023 viste dig at være og Arne har ønsket tillykke til dig i den forbindelse og jeg har også anerkendt dette flere gange.

Det er lige før jeg vil sige at dette - disse dine evner - har du skjult godt - du gode mand sømand der så ofte har været en tur i baljen - det store saltvandsbad men lige lidt hjælper det på din "i Kristus iklædning" når du kommer op ombord igen og skal have nyt tørt tøj på - det er altid VML reinkarnerede gamle genbrugs gevandter du iklæder dig igen til HansKrist's store ærgrelse.

Du er satemig svært at få døbt min ven. Hverken i rigeligt Vand saltvand når du ryger overbord eller i HansKrist's Helligånds Ild 🔥 og Brand 🔥 Taler du lader dig døbe frivilligt - ja iklæde dig Kristus - Guds Kærlighed og Nåde Kristus nægter du, som Lau Sander Esbensen at ville tage imod da I begge hævder at være født med evnerne til at leve op til Jesus som blot den strengeste kærlighedens Nye Moralske Lov Budbringer fra Gud. Mere saft og kraft er der ikke i det Jesus bringer i spil i verden ifølge jer.

Hvorfor I selvfølgelig kommer til at stå i et alvorligt modsætningsforhold til HansKrist og ja alle kristne i verden.



Citat:
Jan ABC:

PS: Vi må tale mere om dette på et tidspunkt = Gud kan være Jesus, men Jesus kan ikke være Gud...


Et menneske kan ikke rumme Gud - hvorfor Jesus ikke kan være Gud - men Gud kan rumme alle også Jesus. Hvorfor Gud kan komme til os som Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus - der gør alting nyt i verden - med sin tilgivelse vore synder og gøren os fri af Loven og dens Bogstaver der fører til synd og død -og istedet for flytte os over i den Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligåndens Nye Liv der gør os levende HELbreder os Forløser og Frelser os - gør os levende og stående fejlfri for Gud og GUDS ANSIGT iklædt hele Guds Herlighed "i Kristus" af det uskabte SKABENDE LYS - det LYS i verden vi som kirke og kristne ikke altid skal sætte under en skæppe. Men som "iklædte Kristus" vi skal LYSE og VIDNE om Guds Rigets Begyndelse her i verden.

Citat:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser - deres synder.

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås.

Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 50 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Er der en reformation på vej...
af Arne Thomsen
17/09/2024 14:39
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Nyheder fra DR
Hidtil ukendt værk af Mozart opdaget i ..
19/09/2024 17:48
Undervisningen skal være mobilfri for d..
19/09/2024 17:38
Nu er Bavarian Nordics mpox-vaccine godk..
19/09/2024 17:29
Dynamit skal fjerne farlig trætop i Dyr..
19/09/2024 17:16
Byret afviser, at lydfil fra bande-podca..
19/09/2024 16:42
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Geeti Amiri: Litteratur må gerne låne ..
19/09/2024 16:00
Sørine Gotfredsen: Debatten om Palæsti..
19/09/2024 16:00
Kristian Østergaard: Er vi kloge nok ti..
19/09/2024 16:00
Ellen til brevkassen: Det er ikke kun fo..
19/09/2024 16:00
Venstre-ordførere stifter netværk om d..
19/09/2024 16:00