1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Kritikkens præmisser
|
Hov hov - du er faldet over bord igen - og er igen på dybt vand Jan (ikke alle de vildt mange videoklip i vores debat tråde - du må lave en tråd til VILDT mange videoklip og jeg kan så blive fri for at åbne og støde ind i disse VILDT mange videoklip - jeg tør godt sige dig at ingen af os bryder os om at blive mødt af disse VILDT mange videoklip (det er alvorsord det her til dig)). Troede rent faktisk du var kommet over dette stadie - ihvertfald derfor Arne og jeg har rost dig.
Nå men så venter vi på at få dig op på tømmerflåden, igen igen igen igen - men du kan jo ikke være sikker på at vi vil det hver eneste gang - nu må du se at lære at blive ædru og når du ikke er dette så bliv i dine Baby Stol med sikkerhedsseler midt inde på tømmerflåden (kravl ikke ud til kanten) og når du er færdig med din sutteflaske og igen ædru kan du prøve at kravle lidt rundt og går det godt du vil måske få lov til at rejse dig op som den Homo Sapiens slægt vi formoder du også stammer fra.
-0-0-0- -0-0-0- -0-0-0-
Jan ABC:
Tænker du, at Gud (i egen høje person = FADEREN/MODEREN) har inkarneret på jorden? Jeg er ikke Gud, og det er Jesus heller ikke heart Som sådan er vi Guds børn...
Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os. ”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!” formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.
Er Gud kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, som begivenhed:
Når vi siger Jesus der er Kristus. Mener vi ikke Jesus kun - men der hvor Jesus er drevet af Guds Ånd og ja af Gud - Gud kan være Jesus (ikke Jesus Gud) - her kan Gud handle ind i verden - derfor Jesus er Kristus.
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.
the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared.
Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.
Æv jeg mistede mit indlæg da mit internet forsvandt lige da jeg var igang med at skrive og nu skal jeg til nytårsaftens nadver mad - så derfor slutter mit indlæg nu desværre
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Jan ABC:
Tænker du, at Gud (i egen høje person = FADEREN/MODEREN) har inkarneret på jorden? Jeg er ikke Gud, og det er Jesus heller ikke heart Som sådan er vi Guds børn...
"Jeg er ikke Gud"
Nej det er efterhånden gået op for os
Du er ikke engang "i Kristus"
Derfor søger du og spekulerer du på en overnaturlig religiøs virkelighed og verden
GUD er ikke kommet dig nær i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus som virkelighed. Var dette hændt dig du ville ikke agere søgende og du ville ikke godtage en overnaturlig virkelighed og verden som kun kan opretholdes gennem menneskelig spekulation.
Desværre gik mit indlæg tabt da jeg mistede internet forbindelsen og jeg kan ikke udbedre skaden - havde ellers skrevet et vildt godt indlæg.
|
|
|
|