Tikka:
Så hvem kan tro som Paulus – hvad man ikke kan og ej heller skal gøre hvis man er Paulus fan -
Det valg har man jo ikke selv - ingen mennesker bestemmer selv hvornår ord bliver til Guds Ord - det er alene Helligånden der afgør dette. Og hvis dette sker igen og igen i forbindelse med Paulus Brevene - jamen så må jeg jo bøje mig - da det jo ikke er noget jeg har villet.
Men da mit kald måske er et andet end Paulus's kald og jeg lever i en anden tid vil vores "i Kristus" virke blive forskelligt - selv om Helligånden som jeg jo ingen kontrol har over konstant gør Paulus's ord til Guds Ord i en udstrækning at vores TRO stort set er identisk.
Det er jo ikke mig der vælger Paulus men Helligånden der vælger at gøre Paulus's ord til Guds Ord. TRO er jo ikke noget jeg gør men noget jeg kan få.
Ja jeg ved godt at det er meget anderledes i dit liv, fordi for dig er det noget subjektivt (a)* men det har det aldrig været for mig.
(a)*:
Som vi formulerer os forskelligt, vil jeg også mene, at kristen tro og *spiritualitet er forskellig alt efter hvor i verden vi befinder os, men også indenfor en gruppe der deler ”fælles tro” er troen ikke ens, da troen er ens eget univers – også i fællesskabet.
er troen ikke ens, da troen er ens eget universTROEN er personligt nok, men aldrig subjektivt ens eget univers. Det personlige er ikke privat eller ens eget univers. TROEN former et menneskes personlighed og personlighed er det jeg har sammen med andre mennesker - det jeg deler med andre mennesker.
I Nye Testamente har TROEN et endda meget kraftigt synligt udtryk - som en forelskelse ikke ret godt kan skjules kan TROEN ej heller skjules. TRO er ikke noget man kan rende rundt og putte med som sit eget univers - TRO er det vi har der nok rækker mest ud i verden mod andre mennesker.
Du har en fuldstændig anderledes forståelse af TRO og TROEN end jeg og Paul Tillich og Luther og Paulus har. Der er en verden til forskel.
Og det er nødvendigt at blive ved denne store kvalitative forskel da du bliver ved og ved og ved med at mene vi to opfatter begrebet TRO ens men at vi blot tror noget forskelligt. Nej du ved slet ikke hvad TRO og TROEN er Tikka - ihvertfald ikke som Paulus Luther og Paul Tillich og jeg opfatter TRO og TROEN - du har en fuldstændig anderledes forståelse og det bliver vi nødt til at komme til bunds i.
Mit forrige indlæg var lidt inde på det og nu det her som følger:
Bibelens stilling i kristendommen.
The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".
Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.
Tro nu ikke at Paul Tillich og "Hans'i'KRIST'ian" opfordrer til analfebetisme:
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.
Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel.
Hvis fornuften gribes af det ubetingede (Kristus; det Helliges og Noumenale; Guds Ånds Nærvær) drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse...
Fornuft er forudbetingelsen for tro, og tro er fuldbyrdelsen af fornuft. Tro er således ekstatisks fornuft. Der er ingen modstrid mellem troens væsen og fornuftens væsen. Paul Tillich
Der er ingen vej væk fra det skrevne bogstav. Ånden selv forhindrer os i at foretage et kompromis ved halvt at opfylde, halvt at trodse budene. Ånden selv kalder os tilbage, når vi prøver på at flygte ind i ligegyldighed, eller lovløshed eller (som det sædvanligste) ind i almindelig selvretfærdighed. Men når Ånden kalder os tilbage, gør den det ikke for at holde os inden for det skrevne bogstav, men for at give os liv. Paul Tillich.
Lever et menneske i et bibelkonkordantisk overtænkt og overtroet mentalt forestillings univers er det simpelthen ikke i Kristus - ikke et kristent menneske - men et dødt dement åndløs ideløs og gudløs menneske ifølge Paulus:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3.
2 Kor 3 💕 er den smukkeste korte præcise beskrivelse af kristendommen 🔥
Det har jeg altid hævdet
Og det var en stor glæde at finde at Erik A Nielsen - Margrethe Aukens mand og far til Ida Auken - at han hævder nøjagtig det samme. 🙏
TRO er ikke belief - er altså ikke at læse i Bibelen og så tro (mentalt forestille sig det læste) i bogstaveligste forstand danne sig forestillinger af hvad der står skrevet her. Det har Paulus som vi så i 2 Kor 3 og andre steder hamret fast for eftertiden som den Tænkningens Skytshelgen og Frihedens og Kærlighedens og Glædens og da især Åndens Apostel pr se han er.
TROEN er lig med KRISTUS selv = med Begivenheden KRISTUS den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der er grundstenene til Kirken og Guds Rigets Emergente frembrud - morgengry i verden.
Paul Tillich:
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself (det jeg betegner som Kristusvirkeligheden).
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
-0-0-0-0-
it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law. Paul Tillich.
Det vigtigste vi lærer hos Hans-Kristian Hindkjær og Paulus og Paul Tillich er at Gud ikke går død i Jesus (se og læs ovenfor citat på engelsk) og Gud ej heller går død i Bibelen apropos 2 Kor 3.
Lisbet Kjær Müller:
Kristendommen er netop ikke en bogreligion hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid og Jesus Kristus og Gud, Guds Ånd skulle være gået død i bibelen - og derved have mistet Ånden og Momentum i verden som begravet bort i åndløs ideløs og gudløse bogstaveligheder - et bibelkonkordantisk overtroet og overtænkt og overindlært mentalt forestillings univers.
Det er en bespottelse imod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder, og som om man bare kan gentage det trykte ord. Ja det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog man bare kan citere fra. Så letkøbt er den ikke, at vi bare kan finde nogle passende steder og gentage dem uden forståelse. Det er den åndløse bevidstløse gentagelse, der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs. Betyder det at Bibelen ikke er vigtig? Nej, tværtimod. Bibelen er livsvigtig ved at vise bort fra sig selv og fremad, frem i tiden.
Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og enhver person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sættee os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag bogen, bibelen, er åndløst.