2
registrerede Hanskrist
,(1 usynlig),
476
gæster og
84
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#35936 - 02/06/2022 13:24
Bibelen Leth Fortalt - Thomas og Tikka
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Bibelen Leth Fortalt: Den første Pinse og Helligånden Kristian Leth overgår sig selv i dagens P1 Radio podcast: Bibelen Leth Fortalt: Den første Pinse og Helligånden - brug link ovenfor.
Hvis nogle ønsker at forstå kristendommen så er dagens P1 Radio podcast "Bibelen Leth Fortalt: Den første Pinse og Helligånden" intet mindre end fremragende.
Næste gang i Bibelen Leth Fortalt - bliver det om Paulus og Helligånden.
Go Pinse allesammen 💕🔥❤️ Og må Ånden være med jer - over jer allesammen.
Herren Jesu Kristi nåde og Guds Kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle.
Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner. Selv over jeres trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.
Og selvfølgelig bliver dette sted citeret i Apostlenes Gerninger Guds Kærlighed KRISTUS er udgydt i vore hjerter ved HELLIGÅNDEN som er givet os. Paulus Pinse hilsen fra Nicolai Berdyaev: The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture ; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man .
God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA
Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity - its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.
Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. MCA
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#35942 - 03/06/2022 12:51
Re: Bibelen Leth Fortalt - Thomas og Tikka
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Mens vi venter på næste uges podcast: Bibelen Leth Fortalt: Paulus og Helligånden - så læs lige denne anmeldelse af bogen: "Paul among the people" af Sarah Luden: Paulus Tænkningens Skytshelgen og Frihedens og Åndens Apostel Kristian Østergård: Paulus var frihedens apostel.
Når selvkritik i dag anses for en vigtig dyd, er det ikke mindst Paulus' fortjeneste, fremhæver forfatteren og filologen Sarah Ruden i denne glimrende bog "Paul among the People".
Da historikeren Edward Gibbon besøgte Rom i 1764, fik han idéen til sit store værk om Romerrigets undergang og forfald, hvori han anklagede kristendommen for at have undergravet den civiliserede verdens kulmination.
Det er jo et gammelt åndshistorisk trick at snuppe, hvad der passer i ens kram og så lade resten ligge. Og hvor meget Gibbon har ladet ligge, viser Sarah Ruden i en ny bog om apostlen Paulus. Men først og sidst påviser hun, i hvor høj grad Paulus' virksomhed betød et kvantespring fremad i henseende til humanitet. Det skete ikke mindst i kraft af hans breve, der er en sublim blanding af "peptalk", praktiske anvisninger, poesi og teologi. Heraf fremgår det, at Paulus var lige så stædig som stejl, for han indsyltede ikke de urkristne menigheder i klister og sentimentalitet, men var en eksponent for åndelig myndighed og mod, hvorfor Sarah Ruden allerede i sit forord konkluderer: "Intet andet intellekt har bidraget så meget til at forme os."
Bogen "Paul among the people" er gjort con amore, for tilskyndelsen til at skrive bogen kommer fra en studiekreds, hvor Sarah Ruden fik præsenteret Paulus som en tvivlsom type, hvis forkyndelse nærmest var i modstrid med Jesu lære. Derfor er det med stor skepsis, hun nærmer sig Paulus, som hun som klassisk filolog har gode forudsætninger for at læse. En række af de klassikere, som Edward Gibbon fremhæver og forherliger på bekostning af Bibelen, har Sarah Ruden således selv oversat.
Men sammenligningen falder ikke just ud til de antikke forfatteres fordel. Tværtimod. Sarah Ruden viser, at Paulus har meget mere at sige det 21. århundredes læsere end de antikke skribenter, som Edward Gibbon hyldede.
Når selvkritik i dag bliver regnet som vigtig dyd, så er det ikke mindst Paulus' fortjeneste. Under navnet Saulus var han oprindelig en fanatisk forfølger af de kristne, men på sin vej til Damaskus blev han slået af sin hest, og i en vision ser han den opstandne Kristus, der spørger ham: "Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?" Igennem åbenbaringen bliver han tvunget til at svare på: "Hvordan er det, du handler mod verden, mod andre mennesker, mod Gud?" Da Paulus blev væltet af hesten på vej mod Damaskus, indså han, at ved at forfølge mennesker forfulgte han Gud selv, og han giver sig selv navneforandring til Paulus, der betyder "den lille".
Han kastede sig ud i et opgør med egne fejlanskuelser og de farisæere, han førhen beundrede, men som han nu gennemskuede. For Paulus var et menneske med intellektuel kapacitet og den fornødne mentale styrke til at ændre den bestående elendighed.
Passager, man tidligere har læst som rent aversions-delirium i forhold til homoseksuelle, viser sig nemlig i Rudens udlægning at have en ganske anden betydning. Det er pædofili, som Paulus har haft i tankerne, for overgreb mod drenge gik i svang på Pauli tid, og en dreng, som havde været udsat for overgreb, blev regnet for mindreværdig, hvorimod voldtægtsmanden kunne vigte sig af sin mandighed. Som Sarah Ruden påpeger, så er det historiens ironi, at Paulus har ry for at være bigot: "Han udfordrede århundreders afskyelige praksis i bestræbelsen på at tilvejebringe et mere retfærdigt, mere kærligt samfund."
Og i sin samtid blev Paulus da også hørt som den, der forkyndte evighedens perspektiv og dermed satte mennesket fri. I stedet for at undertrykke kvinder, slaver og homoseksuelle så kæmpede Paulus tværtimod for at gøre dem til en del af det kristne fællesskab.
Derfor er det heller ikke tilfældigt, at de to største folkelige bevægelser i USA´s historie – kampen for slaveriets ophævelse i 1861-1865 og borgerrettighedsbevægelsen i 1960'erne – var motiverede af blandt andet de advarende ord, Paulus skrev til dem, der holdt slaver: "I ved jo, at de og I har den samme Herre i himlen, og han gør ikke forskel på nogen."
Lige efter jul kunne man i en Gallup-undersøgelse læse at op imod halvdelen af danskerne mente, at religion er af det onde.
Den anskuelse lader sig næppe fastholde, hvis man læser Sarah Rudens skildring af apostlen Paulus, der korrigerer mange myter og sætter endnu flere fordomme på plads.
Det er oplagt at få bogen oversat til dansk.-0-0-0-0- først og sidst påviser Sarah Ruden, i hvor høj grad Paulus' virksomhed betød et kvantespring fremad i henseende til humanitet. Det skete ikke mindst i kraft af hans breve, der er en sublim blanding af "peptalk", praktiske anvisninger, poesi og teologi. Heraf fremgår det, at Paulus var lige så stædig som stejl, for han indsyltede ikke de urkristne menigheder i klister og sentimentalitet, men var en eksponent for åndelig myndighed og mod, hvorfor Sarah Ruden allerede i sit forord konkluderer: "Intet andet intellekt har bidraget så meget til at forme os.
-0-0-0-
Paulus breve, der er en sublim blanding af "peptalk", praktiske anvisninger, poesi og teologi.
JA - YES YES - det smukkeste litteratur nogensinde skrevet - og ihvertfald det litteratur ("hellig skrift" eller religiøs litteratur) der har haft den største virkning på mennesker nu igennem 2000 år - folk bliver virkelig ramt og erfarer deres livs største OMVENDELSE og HELBREDELSER når Paulus går hen og bliver far til os i Kristus - iklæder os Kristus - Guds Kærlighed Kristus der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.
Paulus er ham flest mennesker kan citere fejlfrit
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42336 - 14/12/2023 13:17
Re: Bibelen Leth Fortalt - Thomas og Tikka
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
💕✝️❤️☦️💕 Dagens Bibelen Leth Fortalt et sandt Mesterværk. Om Paulus' første Brev - ja Første Thessaloniki Brevet. Lyt Lyt Lyt - et sandt Mesterværk Bibelen Leth Fortalt - 1 Thessaloniki Brevet
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#42416 - 24/12/2023 13:43
Re: Bibelen Leth Fortalt - Thomas og Tikka
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Kristian Leth - kort fortalt Her er en fantastisk artikel hvor vi kommer nærmere på hvordan Kristian Leth tænker om religion og det religiøse - her specifikt hvilke tanker han finder relevante for folkekirken. “Jeg mener, med filosoffen Heideggers ord, at man ‘altid allerede er’ – at der altid er noget, der kommer før vores stillingtagen til det at være. Det kan man være bevidst om, men det er ikke noget, man kan sætte sig ud over". “Hvis der er nogen, der melder sig ud, fordi Ateistisk Selskab tegner en karikatur af folkekirken, så er det nok på tide, at de melder sig ud, og jeg kan slet ikke forstå, hvis folkekirken er interesseret i at holde på dem. Folkekirken bliver nødt til at finde en helt anden ro i forhold til sin egen position og tænke, at det er en gave, at folk tager stilling,” siger Kristian Leth.
I Kristian Leths optik er det ikke ateismen, der er den alvorligste udfordring for folkekirken. Det er derimod religiøsiteten – den personlige, oplevede religiøsitet i alle dens afskygninger. Da Luthers reformation gjorde op med kirkens autoritet og gav den enkelte kristne mulighed for selv at læse og tolke Bibelen, førte det til en eksplosiv vækst i nye sekter og kirkeretninger, ofte baseret på religiøse oplevelser.
Det kunne den nye lutherske kirke ikke acceptere. Sekterne blev forbudt og forfulgt, og en ny form for kirkelig autoritet indført – og den arv præger folkekirken den dag i dag, mener Kristian Leth.
“Kristendommen en åbenbaringsreligion – en religion, som er baseret på oplevelsen af det guddommelige. Men der er ikke meget plads i folkekirken til, at der er en, der kommer til præsten og siger: ‘Nu skal du høre, hvad Gud har fortalt mig.’ Så vil præsten hellere sende manden til psykolog end beordre menigheden til at male væggene blå. Det er et indbygget paradoks, som er utrolig svært at overkomme,” siger Kristian Leth. Meget spændende læsning Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|