Jan ABC:
Inkarnerer Gud på jorden? Det tror LSE ikke. Hvordan griber Gud ind i verden og i vi menneskers liv?
Ja med og for de kristne i Kristus er forligelsen Gud og mennesket en kendsgerning - det himmelske og jordiske - det guddommelige og menneskelige er forenet.
Gud er ikke en angriber eller himmelmonster eller himmelmagt - Gud og mennesket er til i Kærlighed sammen - et kreativt samarbejde og vekselvirknings -samspil.
Så vi kristne må afvise den der metafysiske overnaturlige alternative parallel (eller over os) verden og virkelighed som Lau Sander Esbensen beskriver i Gud er Kærlighed.
Vi kristne opererer kun med den virkelighed vores i verden værens eksistens har sat os i.
Gud er her som Skabende Livgivende Ånd og den Kærlighed og Kraft vi er til i kraft af. Gud er os nærmere end vi er os selv nær.
Måden vi erkender og forstår Gud og det guddommelige på beror på ÅNDENS EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER fordi Gud transcenderer vores endelighed og vores mange begrænsninger - vi som endelige begrænsede væsner.
Så at møde og erfare GUD og det guddommelige og HELLIGE kræver at vi transcenderer vores almindelige måde at have erfaringer på - altså vores Fornufts naturlige erkendelses måder gennem krop og sanser at forstå og erkende vores omgivelser på.
I EKSTASEN er vi ude af os selv (uden at have mistet os selv) så GUD og det guddommelige og HELLIGE kan gribe os i vores center cor HJERTE og forandre og forvandle os og vores liv - både bringe HELbredelse og Kraft og Styrke - styrkes i det indre menneske - vores åndelige følgesvend. Mennesker har til alle tider beskrevet disse vores åbenbarings erfaringer af Gud og det guddommelige og HELLIGE og Paulus er en sand guldgrube og skattekiste i beskrivelsen af alle disse Himmelske Åndelige Velsignelser vi har i Kristus - at Gud er kommet os nær som virkelighed gennem HELLIGÅNDS EKSTATISKE ÅBENBARINGS VIRKE i vores liv. Det vigtigste er altid vores egne ÅNDELIGE ERFARINGER - alene derpå kan vi bygge og ja forstå fx Paulus. Vores forudsætninger for at forstå Paulus er at vi selv har kendskab til disse ÅNDENS EKSTATISKE ÅBENBARINGS ERFARINGER i vores liv. De religiøse erfaringer hvor Gud bliver nærværende virkelighed i vores liv. Uden hvilke der ingen religion ville være i verden og ej heller kristendom der endda i udpræget grad er bygget på disse umiddelbare begivenheder og erfaringer i menneskers liv.
💕💌💘💌💕
LSE opfatter alle mennesker som værende Guds børn.
Men det er gået helt galt for os. Er der brug for Guds elskede søn? Kan vi møde Jesus uden at møde FADEREN/MODEREN/GUD? Jeg tror ikke, at du og LSE er så langt fra hinanden
Ja og nej til det med Guds Børn
Tanken i kristendommen er at vores forhold til Gud eller virkelighed med Gud er blevet forstyrret og ødelagt. Og mange lever som fjender af Gud (og føler en vred Gud som de igen bliver vrede på) og folk lever et syndigt uretfærdigt liv overfor sig selv (ødelægger deres eget liv i Guds fornægtelse) og dermed næstens også ofte (ja det går næsten altid også ud over andre).
Så det er menneskets underkastelse afguder krigsguder og forkerte misforståelser af vores virkelighed med Gud Jesus kommer og korrigerer ved at bringe tilgivelse til fjender af Gud og ugudelige og syndere - og han fuldbyrde endda tilgivelsen igennem at bringe disse mennesker Guds Kærlighed (Gud) og ja dette koster ham livet. Og utallige disciple og apostle der gjorde det samme måtte også betale med livet. Slagtoffer i stor stil var der risiko for at blive - for at viderebringe udgydelsen Guds Kærlighed Kristus i hjertet på folk givet ved Helligånden.
Prisen kan være stort og var stort for mange og kom de til at betale den største pris af alle, nemlig med deres liv. Det samme risikere vi i dag hvis vi har modet. Se bare til Iran og Putin's Rusland - de der har modet bliver dræbt i hobetal systematisk.
Sådan en fiasko Jesus bevægelse kunne ikke være tegn på at Jesus var Messias - græsk Kristus. Det mente ihvertfald jøderne ifølge Skrifterne ikke var signalementet af Messias. Så de fleste jøder betragtede Jesus Bevægelsen Vejen som et alvorligt kætteri og vranglære og blasfemisk. Forbandet ethvert menneske på et kors og endda dømt som forbryder og hængende udåndende blandt disse og være ret ensom og forladt og stort set ukendt i offentligheden.
Hvis ikke en meget speciel højt begavet mand på vej til Damaskus havde oplevet sin omvendelse fra forfølger af Jesus tilhængerne til at blive tilhænger - ja ikke nok med det - den mest ivrige og dygtigste Gudsbegavede Åndsbegavede menneske til at forklare at her i Jesus har vi verden mødt Gud - Jesus er Kristus - Guds Kærlighed Kristus og Guds Ånd ind i verden - og med alt hvad dette fik af ÅNDELIG betydning hos Paulus.
Ingen forstod det så dybt som ham der først havde været modstander. Og dette lyder ganske sandsynligt - for sådan er det næsten i alle livets forhold.
Af alle nok er Paulus ham der bedst beskriver Gud som Jesus Gud der er Kærlighed og hvad det vil sige at være et Guds Barn i den Guds relation. Tydeligt er det også at det er evangelisterne der skriver af efter Paulus - Markus og Lukas og Johannes især. Og også Matthæus langt hen af vejen - blot er Matthæus tilhørende tydeligvis en jøde kristen menighed der gerne vil distancere sig fra den Lovfri i Kristus forkyndelse, udelukkende kørende på at vi er Guds Børn af Gud Fader der er Kærlighed, Paulus menighederne har opdaget er meget mere livsbekræftende og i overensstemmelse med vækst og personlig udvikling (noget moderne videnskabelig psykologi kan bekræfte).
Hidtil har religion sigtet mod at mennesker skulle opdrages værende spærret inde i hvad man må og ikke må. Paulus opdager at hvis vi dør, afdør, fra loven der sætter sig i vores lemmer og nervesystemet - så begynder vi mennesker at vokse og udfolde os kreativt skabende i verden på en altid kærlig måde uden at vi tænker på det igennem at vi overvåger os selv - bliver forsigtige (synd bliver netop sat i forbindelse med usikkerhed og overdrevent forsigtighed - skyhed og generthed hvor vi gemmer os for Gud). Nå men meget mere kunne siges om det religiøse geni Paulus og hvordan han for altid har revolutioneret religion - det religiøse og dermed har skabt kristendommen byggende på Guds Evangelium om Guds Hemmelighed Kristus.
Som Guds Børn til Jesus Kristi Gud Vor Kærlige Himmelske Fader - hvilken arv er det her vi har i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus = dette er Guds Hemmelighed Kristus - som Helligånden vi modtager når vi tager imod Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ind i verden ved mennesket Jesus. Se 2 Kor 3 fx (eller Efeserbrevet 3 og 2 Kor 5 - men der er mange steder og da forfatteren til Johannes Evangeliet er Paulus fan vi finder dette fra Paulus omsat og beskrevet i Johannes Evangeliet og Johannes Brevene også - hvor forfatteren har været i en kontemplativ meditativ tilstand tilstand uforstyrret af det pulserende mangfoldige menneskelivet - hvorimod Paulus midt i menneskelivets store bevægelser og rørelser - formåede at manifestere og demonstrere sine Kristus Vidnesbyrd - vidne sandt om Gud i Kristus Jesus.
Religionshistorisk er det aldrig set før at en Mystiker kan 1): både Lovsynge med sin Forstand om tingene og 2) være midt i alle menneskelivets høje puls og livsbekræftende kreative ustyrlige (ukontrollerebare) begivenheder og på samme tid se og forstå at det jo sgu er her i dette overflod af livsudfoldelse at Guds Riget med Kristus manifesterer sig og vil endelig med tiden blive fuldbragt for alle og ikke bare de kristne.
Hvad religion og dermed vi mennesker og verden skylder Paulus er helt ufatteligt - ja kristendommen er religionshistorisk en kæmpe revolution af hvad religion dækker over - selve den religiøse dimension bliver revolutioneret med Paulus.
"Kan vi møde Jesus uden at møde FADEREN/MODEREN/GUD?"Nej ikke ifølge Paulus - det er her vores kår og arv som Guds Børn bliver åbenbaret såvel som Guds Ånd er givet i.
Også derfor Markion, som Lau Sander Esbensen er fuldstændig vild med, fordi han hårdnakket hævdede at den Gamle Testamentes Guds forståelse stred mod Nye Testamentes Guds forståelse ind i verden ved Jesus, stort set kun ville at Nye Testamente skulle indeholde Paulus Brevene og et revideret Lukas Evangelie. Og fx de af Paulus Brevene som Markion ikke ville godkende er sjovt nok netop også falske Paulus Breve.
Hvorfor Lau Sander Esbensen ikke nævner dette med at Markion er paulinist er virkelig Cherry Picking og skyldes at Paulus med ganske få citater skal slagtes og de 80-90 % mere substantielt væsentlige essentielle vigtige hos Paulus udelades - nøjagtig det Tikka og Arne Thomsen og Christian Braad Thomsen med mange flere VML også gør - nemlig kan kun Cherry Picking fremstille Paulus så grotesk forkert og uretfærdigt som heldigvis moderne Paulus forskning idag har revet sig løs af og billedet og forståelsen af Paulus er i vor tid meget mere nuanceret og langt mindre idiotisk fordomsfyldt.
"Jeg tror ikke, at du og LSE er så langt fra hinanden"Ihvertfald er vores forståelse Paulus fuldstændig og aldeles afgørende radikalt forskelligt. Her kan jeg ikke se vi nogensinde bliver enige.
Også det religiøse - hvad religion bygger på. At Paulus er et religiøst geni der har revolutioneret den religiøse dimension i vi menneskers liv. At der er sket en Ny Ottende Dags Skabelse i Kristus vil Lau Sander Esbensen overhovedet ikke godtage - Gud virker ikke dynamisk kreativt ind i menneskehedens historiske liv. Vi er født engang for alle med et Gudsforhold og en Guds Forståelse og der kan intet nyt komme til fra eksistens til essens. Schelling's ESSENTIALISATION og Alain Badiou's forståelse at hvad der sker i eksistensen er helt ny skabelse og aldrig går tabt men virker berigende og fornyende ind på vores essens. Altså vores essens er ikke medfødt givet os engang for alle. Ja dette afviser Lau Sander Esbensen tydeligt (spørgsmålet er selvfølgelig om LSE forstår hvad jeg er tilhænger af som er en ny avanceret forståelse miljø og arv - eksistens og essens (hvor Sartre er vigtig) - ikke sikkert).
Også at Gud konstant åbenbarer sig i menneskehedens historiske liv - fordi vi bygger vores fremtid og eller historien op sammen med Gud. Gud blev ikke færdig den 6 dag og hvilede den 7 dag - nej vi er i den 8 dags Skabelse.
Gud er ej heller for mig som for LSE nogen overnaturlig værens magt og anden virkelighed verden (supranaturalismen) - men ej heller helt identisk med de skabende livgivende principper der findes i alle levende væsener - hermed er Gud ikke udtømt beskrevet i naruralismen - da Gud transcenderer vores naturlige liv uden at være overnaturlig - og altid har mere af sig selv til os igennem alle GUDS ÅNDS EKSTATISKE ÅBENBARINGER.
Jeg kan rumme LSE (men vil ikke godtage hans Cherry Picking omkring Paulus og dermed hans helt ikke bare uretfærdige fremstilling Paulus men også direkte løgne om Paulus) men LSE kan ikke rumme mig. Dette er nok den store forskel. Jeg forstår godt hans kritik og den er indimellem en vigtig kritik men det er ikke nødvendigt at lyve og stille tingene forsimplet løgnagtigt op som om Jesus skulle stå for noget så radikalt forskelligt fra Paulus - for sandheden er tværtimod - ja faktisk findes meget af det LSE kæmper for netop hos Paulus - det er det der er så "kugle skørt" men det skyldes når man bygger sin Paulus forståelse på VML (helt tilbage i 1920 -erne er vi og vi er i Danmark hvor Paulus forståelsen var mere elendigt end andre steder i verden pga religionshistorisk institut Københavns Universitet). At forstå Paulus kræver 1, læs ham dog for fanden og gerne mange gange og 2): få hjælp af forskellige Paulus eksperter. Det er uvidenskabeligt at lade VML forme ens forståelse Paulus når da især alle mennesker jo bare kan sætte sig ned i deres hjem hver aften og læse Paulus selv.
-0-0-0-
Jan ABC:
Jeg har desuden aldrig været Guds fjende, men jeg har da syndet, og det kan godt ærgrer mig, for det har hæmmet mig i den grad. Jeg har dog efterhånden fået ryddet gevaldigt op i mig selv. Helt syndfri kan jeg nok ikke blive i denne mørkeverden vi lever i. Det har Gud forståelse for. Jeg går ind for at synde så lidt som muligt og ikke bevidst.
i vores Dåb vores iklædning Kristus dør du fra loven og synden og syndsopmærksomheden.
Loven og lovopdragelsen og pædagogikken ved man fra moderne videnskabelig psykologi netop er som Paulus har beskrevet denne, Loven og opdragelsen under lover fører ikke bare til syndserkendelse og opmærksomhed men vækker og ægger til synd i vores lemmer og lemmernes nervesystem. Hvorfor man i al moderne terapi møder ubetinget kærlighed gennem at patienten afdør fra den lov der hersker i vedkommendes lemmer og lemmers nervesystem, noget moderne videnskabelig dybdeafspændings psykologi og somatik og mental åndelig forståelse nu kan beskrive ud fra den nyeste videnskab om vores Autonome Nervestystem. Og rent faktisk bruger man terapeutisk idag indenfor dybdeafspændings videnskab nøjagtig samme metode som den gode Paulus hentyder til som skal være vores Åndelige Gudstjeneste og daglige iklædning Kristus hvor vi dør fra Lovopdragelsen og fra synden, som det beskrives smukt her:
Åndelig gudstjeneste
Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.
Alle sportsfolk og ja alle mennesker powernapper på denne måde at de giver deres legeme hen som et levende og helligt offer der er Gud til behag. Sådan ved man at sindet og bevidstheden - vores mentale åndelige kapacitet og ja også vores somatiske anabolske restitution bygges op. Så igen vi ser at Paulus er langt langt foran sin tid moderne og har fået ret i en grad vi slet ikke forstår, men det skyldes også at Jesus Bevægelsen Vejen og de paulinkse urmenigheder var terapeutiske fællesskab med masse af psykoterapi og somatisk terapi gennem dybdeafspænding og dåb, iklædning Kristus. Også derfor kvinderne spillede hovedrollen i disse urkristne menigheder, da kvinderne har en naturlig sans gennem moderrollen for at forstå hvad der virker, at det er ubetinget kærlighed der gavner det nyfødte og ellers alle årene som barn at være opdraget under. Så her kommer kvindernes moderinstinkt til sin fulde ret i disse urkristne paulinske menigheder, hvor HELbredelser var det helt centrale - både den somatiske helbredelse og den psykiske åndelige i forbindelse med Omvendelsen - at man nu tog tingene alvorligt og ønskede et opgør med synd og afhængighed svage guder.
Romerbrevet kapitel 8 omkring at vi er Guds Børn og dernæst hvordan vi skal bede (midterste del af kapitel 8) er så dybsindigt videnskabeligt korrekt at man kan se at de terapeutisk har anvendt trance - den feminine form for ekstase. De har været væk i den blide form for erotisk trance ekstase som også 2 Kor 12 begyndelsen tydeligt vidner om.
jamen HansKrist du er både mystiker af højeste rang men som du dog også kan lovsynge med din forstand om tingene - og du står som Paulus på livets side, at det ikke behøver være igennem en askese i forhold til vore pulserende omgivelser men at det som Paulus har demonstreret det, kan finde sted i menneskelivets pulserende ukontrollerbare livsbekræftende mangfoldige brogede kreative bevivenhedsrige udfoldelse.
det betyder ikke at mennesket ikke også har brug for alenetid med Gud.