Hej Thomas
Er du aldrig stødt på Paul Tillich (ud over hvad du ikke kan undgå at have læst når HansKrist flittigt præsenterer og citerer og refererer til ham)?
Paulus - Luther - Albert Schweitzer
Albert Schweitzer:
Paulus har gjort en stor reformatorisk gerning ved sin lære om retfærdiggørelsen ved troen alene. Endnu større ting vil han udrette når hans Kristus-mystik, hans mystik om frelsen i Guds rige ved samfundet med Kristus, i fællesskabet med Kristus (Pauls ”i Kristus” mystik), bliver forstået, når engang den magt som ligger gemt i dette forhold begynder at udfolde sig. citat slut
Jeg er enig med Albert Schweitzer - der er så meget kraft eller religiøs vækkelse i de Nye Skabninger vi er i Kristus - alt det vi er i Kristus - alt det Guds Nådes Kraftværk vi er i Kristus - alle Himmelske Åndelige Velsignelser - Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver etc etc - når denne "i Kristus Mystik" SPIRITUALITET bliver forstået så sker der virkelig store ting
Det er en ÅBENBARING vores Kristologiske Antropologi - de Nye Skabninger Mennesker vi er i Kristus
Jeg foreslog Kristian Leth at det måtte være vores opgave her i Danmark ihvertfald til en begyndelse og fortalte ham at Paul Tillich havde været igang med Kristus Mystikken - eller de Nye Skabninger vi er i Kristus - i hans meget berømte hovedværk: Systematic Theology Vol I og Vol II og Vol III - et fantastisk værk - om dette kæmpe Teologiske Værk - Mesterværk skriver Paul Tillich:
The Material Norm of Systematic Theology, used in the present system and considered the most adequate to the present apologetic situation, is the “New Being in Jesus as the Christ”. If this is combined with the critical principle of all theology, one can say that the material norm of Systematic Theology is the New Being in Jesus as the Christ as our ultimate concern. This norm is the criterion for the use of all the sources of Systematic Theology. The Biblical foundations of the present system (Systematic Theology) is indicated by the wording of the material norm: the New Being in Jesus as the Christ. This refers above all til Paul’s doctrine of the Spirit. While Barth’s Pauline protest against liberal theology agrees with that of the Reformers and is dependent on Paul’s protective doctrine of justification through faith, the Paulinism of the present system is dependent on Paul's constructive doctrine of the New Creation in Christ". (ST vol 1, side 50).
To call God transcendent in this sense does not mean that one must establish a “superworld” of divine objects. It does mean that, within itself, the finite world points beyond itself. In other words, it is self-transcendent. (ST vol 2, side 7). It goes beyond itself in order to return to itself in a new dimension (a)*. This is what “self-transcendence” means. In terms of immediate experience it is the encounter with the holy (a)*, an encounter which has an ecstatic character. The term “ecstatic” in the phrase “ecstatic idea of God” points to the experience of the holy as transcending ordinary experience without removing it. Ecstasy as a state of mind is the exact correlate to self-transcendence as the state of reality. Such an understanding of the idea of God is neither naturalistic nor supranaturalistic. It underlies the whole of the present Theological system (Systematic Theology). (ST vol 2, side 8).
💕☦️❤️✝️💕
Nå nu har jeg da vist dig at ihvertfald Paul Tillich har forsøgt at aktualisere de meget større kræfter der gemmer sig i Kristus Mystikken - de Nye Skabninger vi er i Kristus ifølge Albert Schweitzer end der er i retfærdiggørelsen af tro alene.
Jeg er enig med Albert Schweitzer
Den der "i Kristus Mystik SPIRITUALITET" eller SPIRIT CHRISTOLOGY SPIRITUALITET der er hos Paulus er efter min mening den vildeste og klart stærkeste SPIRITUALITET der findes i verden - og den er vital og livsbekræftende - og gør os duelige og dygtige i verden - fylder os med entreprenant kreativ virkelyst og engagement - fylder os med glæde og jubel entusiasme - musik og sang og dans - virkelig SPIRITUALITET eller TROEN der er virksom i Kærlighed ude i verden. Ret meget Frans Assisi overstrømmende pris og glæde her når man som ham lever i ekstase (glæde sang og musik) fra hjertet af.
De kristne der har så meget på HJERTET ❤️ her Kristus bor - i HJERTET vores EKSISTENS ORGAN eller CHAKRA nummer 1 - her vi mennesker befinder os i EKSTASENS SELVFORGLEMMELSE - EKSTASEN der gør vi kan være ude af os selv (sind og hoved) - forlade os selv - for at være til i vores EKSISTENS ORGAN HJERTET i KÆRLIGHED til vores medmennesker (næsten) og være til for et håndværk et arbejde et studie en hobby vi mestrer og nyder at være optaget af for at glemme os selv. At kunne glemme sig selv i et håndværk et arbejde et studie en hobby ved man er meget bedre end at meditere - det virker som meditation men er endnu bedre - mere effektivt så vidt at samle kræfter og få struktur og ro på sit liv og opnå optimal restitution og recovery. Det vilde er at man laver noget nyttigt (uden at man er stresset af at skulle være effektivt som var det akkord). Opdagede det ved et tilfælde for mange år siden - når jeg skulle tage min hvilepuls kunne jeg ikke forstå den var godt 60 (det stod på i flere måneder og det ærgrede mig fordi jeg var i mit livs for) - så en dag jeg var beskæftiget med min store hobby fik jeg den indskydelse at måle min puls - så var den 37. Og jeg gentog mine forsøg og altid med samme resultat - hvis jeg slappede af var den godt 60 - men hvis jeg var opslugt af min store hobby var den altid sub 40.
Denne paulinske spiritualitet er vital livsbekræftende og livsduelig - der er ikke meget asketisk livsførelse her.
Dette er en højst overraskende anden vej at gå - tror de fleste i verden forbinder spiritualitet med noget ganske andet
den slovenske filosof Slavoj Žižek har erklæret, at Gud sender Helligånden til menighedens fællesskab, for at vi skal fortsætte hans værk, så vi ikke kommer til at leve i et trist samfund, hvor vi enten kan hengive os til en vulgær, livsnydende, egoistisk liberalisme – eller søge tilflugt i fundamentalismerne, de religiøse, de humanistiske, de politiske.
Jeg er enig med Slavoj Žižek - det er hvad Helligåndens Ekstatiske Glæde og Begejstring kan virke i verden - nemlig Kirke og Gudstjeneste der gør at vi ikke kommer til at leve i triste samfund - samfund præget af selvhøjtidelighed og selvkredsen og for lidt musikalsk udtryk - for lidt sang og humør - som er det der kendetegner den paulinske spiritualitet og kristendom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!