annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 572 gæster og 253 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 50 < 1 2 3 4 5 ... 49 50 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42225 - 05/12/2023 14:41 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Først vil jeg lige sige, at jeg synes, at vi er kommet godt igang med projektet tommelop Skal nok læse det du henviser til = Rom 7 og 8 og 1 Kor 15 - vil meget gerne forstå din tankegang = hvad du tænker, og hvorfor du tænker sådan heart Der tales desuden også om et syndefald i VML = Vandrer mod Lyset = her var det nogle engle der faldt, og i deres fald skabte menneskelegemet - som Gud så senere knyttede en ånd til - længere historie ler Men det er altså ikke fremmed for mig, at tænke i syndefald...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42226 - 05/12/2023 14:41 Re: Gud er Kærlighed [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038

Kristendommen udspringer af jødedommen som havde flere trosretninger, som kristendommen også har det i dag, og Jesus tilhørte den apokalyptiske retning, og mente verden ville gå under lige om lidt

… men det er vel enkelt nok, hvis man skal holde sig til skrifterne.

De 2 største bud er at elske gud og næsten som sig selv.

Citat:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/22



Og dette … at Gud elskede os først, og derfor kan og skal vi elske ham, os selv og næsten

Citat:
Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som elsker, er født af Gud og kender Gud. Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed. Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os: at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham. Deri består kærligheden: ikke i at vi har elsket Gud, men i at han har elsket os og sendt sin søn som et sonoffer for vore synder.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_joh/4


Lidt forvirrende er det dog at læse:
Citat:
Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/13

.
Top Svar Citer
#42227 - 05/12/2023 15:29 Re: Gud er Kærlighed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Ok


Men hvorfor du skriver dit indlæg som et svar eller reaktion på mit indlæg kan jeg ikke gennemskue da du overhovedet ikke med et ord afslører at du har opfattet min argumentation og min kritik af GK's præmisser som jeg overhovedet ikke er enig med GK og LSE i.


Men okay


Og så dog alligevel - vil du overhovedet ikke forholde dig til GK og LSE hårdnakkede påstande og udgangspunkt for at "gennemprygle" kristendommen?


1):

at kristendommen ved at sammentænke døden og kærligheden - har for altid mudret kristendommen til i inkonsekvenser og et hav af problemer hvor den ikke kan svare de religiøse søgende på deres søgen og spørgsmål.

2):

At Jesus primært er kendt for en ren kærlighedslære - hævder GK og LSE.

Hvor stiller du dig her Tikka.


Jeg kunne også nævne 3) det med den forsoningslære GK og LSE ser overalt som spøgelser i eget sind må vi sige - men da dette gennemgås i fandeme pyha hele 70 sider nemlig hele kapitlet 2 synes jeg vi springer det over her i vores drøftelse indledningen.



Eller Tikka er det en gåde du udsætter mig for og jeg skal selv gætte hvad du mener om GK og LSE påstande og hvad du mener om HansKrist der positionerer sig stik modsat.

Mener du dine bibelcitater forklarer hvor du placerer dig i forhold til de to yderpoler standpunkter GK og LSE i den ene yderpol og HansKrist i den anden.



Mvh HansKrist


PS:


Citat:
Kristendommen udspringer af jødedommen som havde flere trosretninger, som kristendommen også har det i dag, og Jesus tilhørte den apokalyptiske retning, og mente verden ville gå under lige om lidt


Ja derom kan vist ingen være uenige - men det er meget meget mere broget og spraglet og multi religiøs en indflydelse diaspora jøderne tager til sig af inspiration. Og det er jo derude først og fremmest kristendommen rigtig for alvor får fat.

Især mysterie religionernes indflydelse på den urkristne paulinske mystik og de jødiske gnostiske retninger er tydelige i Paulus Brevene.

Hvis jeg får tid kommer jeg med et indspark herom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42229 - 05/12/2023 15:55 Re: Gud er Kærlighed [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvor har du det fra = at Jesus tilhørte den apokalyptiske retning, og mente verden ville gå under lige om lidt? Evangelierne? Er de til at stole på? Hvad har Jesus sagt? Skal vi ikke være meget påpasselige her? Med Evangelierne?

Jeg forstår desuden godt din (lettere) forvirring = et nyt bud? Hvordan skal det forstås? Er der tale om et nyt bud? Hvorledes skal vi elske hinanden...

Your friend forever

Krishna


Redigeret af ABC (05/12/2023 15:59)
Top Svar Citer
#42230 - 05/12/2023 16:09 Re: Gud er Kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

Først vil jeg lige sige, at jeg synes, at vi er kommet godt igang med projektet


Ja i den sammenhæng jeg er meget positivt overrasket og der skal lyde en kæmpe tak til Tikka og jo også dig Jan ABC.



-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-


For mit eget vedkommende jeg vil afslutte Indledningen ved for mig bemærkelsesværdige udtalelser:


Citat:
GK side 4:

“Er Gud god eller ond? Hvis Gud er af Kærlighed, hvor kommer det onde så fra? etc etc (læs selv)

Når kristendommen skal svare på den slags - for den troende meget afgørende - spørgsmål, bliver den en lære eller verdensforklaring, og ikke kun nogle anvisninger på hvordan vi bør leve”.


En lære eller verdensforklaring - ja ja det er i den retning vi bliver trukket - ingen sublim SPIRITUALITET overhovedet som kristendommen ellers er så kendt for.


Citat:
GK side 5:

“Uden en åben og ærlig selvransagelse vil kristendommen simpelthen aldrig lykkes”.


Paulus har søsat kristendommen tænkende og der findes ikke blind tro - ja der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN - og vi skal lære at Lovsynge med vores forstand om det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET som vi erfarer Helligånden.



Citat:
GK side 6:

“måske GK vil føles ekstra uvelkommen, når den, som her, kommer fra èn, der ikke kan regnes for kristen og ikke engang teolog”.


Uha uha han ligner Tikka og Arne mere og mere Lau Sander Esbensen (fremefter forkortet LSE).


Citat:
“Med kærlighedstanken holder kristendommen med andre ord noget fantastisk i hænderne, men man har fået det af Jesus”.




Netop det hævder Jesus aldrig - det går igen igen at mennesker ikke forstår det er fra Gud - det er Gud og Guds Ånd Jesus vil have folket til at forstå de skal takke som Gud er kommet menneskerne nær i og med og ved Jesus der katalyserer Guds Ånd og Guds Riget gennem sin Ny Væren med Gud som Gud Fader og Søn igennem Helligånden.



Citat:
“Hvilken kristendom?

Den store udfordring for et projekt som dette er, at der er fantastisk mange bud på, hvad kristendom er, og det er jo svært at kritisere noget, man ikke kan pege ud. At finde den ‘rigtige’ kristendom kan føles lidt som at lede efter julemanden ved et julemandskonvent: Der er julemænd overalt, og spørger man dem èn for èn, om de er julemanden, siger de godt nok ho-ho-ho og vil høre om man har været arti, men de kan jo ikke alle sammen være julemanden, og man begynder til sidst at tvivle på, om der overhovedet er en julemand. Så hvad er det for en kristendom, jeg taler om?”


ja det er fandeme et godt spørgsmål LSE - dog er svaret ganske entydigt, det er den kristendom du har fået galt i halsen og da især den kristendom hvor forsoningslæren har sat sig på tværs i dit univers uden at du nogensinde har set at den for det første slet ikke findes hos Paulus og for det andet du lægger alt alt for meget ind i forsoningslæren som der aldrig har været tale om.

LSE vil vi opdage efterhånden som vi kommer frem i GK er fundamentalist, men mere om det i næste afsnit efter indledningen.



Citat:
GK side 8:

Ideen er ikke at gøre det GK til en debatbog, men at gøre kritikken konstruktiv og vise, at de vanskeligheder, kristendommen har, er der andre religiøse verdensforklaringer, der ikke har, selvom de også forkynder en kærlig Gud”



"Ideen er ikke at gøre det GK til en debatbog" HJÆLP 😱 Jan ABC hvad fanden er det du har gang i??? 😇😍


Kristendommen giver sig ikke af med religiøse verdensforklaringer primært, det er en sekundært og ikke dens primære ærinde, som er vores igennem Gud i Kristus Jesus; Gud Fader og Søn og virkelighed ved Helligånden. Det essentielle væsentlige primære ved kristendommen er Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved Jesus der grundlægger de kristne samfund, menighederne og Kirken.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er os givet.


Begivenheden Guds Kærlighed Kristus, qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - Helligåndens Frugter og Helligåndens Karismatiske ÅndsGaver - vores Maslowske Selvaktualisering eller Selvrealisering og personlige udvikling drevet ikke af os selv og vores egen ånd men Guds Ånd - Gud Helligåndens virksomhed i vores liv.

Den jeres åndelige tørst I aldrig får tilfredsstillet hos LSE i GK i form af et tilfredsstillende kristent trosliv med dets tilhørende SPIRITUALITET som de findes indenfor Kirkerne - kom til HansKrist og få jeres åndelige tørst slukket - hos HansKrist bliver der virkelig drukket af Ånden. Spiritus Sanctus. Spiritus Creator.

Jeg mangler i den grad et kristent trosliv med dets SPIRITUALITET - der er jo ingen SPIRITUALITET overhovedet at spore indtil videre hos LSE og i GK.

Kommer det senere i GK - jeg tvivler - jeg tror det ikke - det er gennemført spekulation (som VML også er) - der er intet Kirke og Gudstjeneste liv og SPIRITUALITET.

Som kristen er det min åndelige tørst jeg ønsker slukket - et liv fyldt med Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med mig og I andre som vi lovsynger med vores forstand om for at inspirere hinanden og bygge menigheden og Kirken op af de levende stene vi er - se 2 Kor 3 - kristendommen i en nøddeskal.


Amen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 50 < 1 2 3 4 5 ... 49 50 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Vestager overtager fransk kommissærs op..
16/09/2024 21:59
Olietanker slæbt i sikkerhed efter Hout..
16/09/2024 21:36
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Mindst 18 er døde i oversvømmelser i C..
16/09/2024 20:23
Torkil Lauesen holdt oplæg i Enhedslist..
16/09/2024 19:52
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30