”Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.”
Dette er jo billede tale
Menighederne er Kristi Legeme
Kristus er hovedet (og Kristi hoved er Gud) for alle både kvinder og mænd. At manden er kvindens hoved er der intet diskrimination i og Paulus kunne have tilføjet som kvinden også er mandens hoved. For vi er alle én i Kristus - der er ikke nogen forskel på mand og kvinde. Gal 3
Ef 5:
Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri. Sådan bør også mændene elske deres hustruer som deres eget legeme. Den, der elsker sin hustru, elsker sig selv. Ingen hader jo sin egen krop, men nærer og plejer den, som Kristus gør med kirken. For vi er lemmer på hans legeme. Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. Dette rummer en stor hemmelighed – jeg sigter til Kristus og kirken. Men det gælder også jer, at I hver især skal elske jeres hustru som jer selv.
For Paulus det vender altid begge veje. Vi ser det også ske i 1 Kor 11 som vi drøfter, pludselig siger Paulus:
Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden. denne gensidige respekt og ligestilling og ligeværd er der altid hos Paulus hvis man gider læse hans tekster helt igennem og ikke plukke ting ud af sammenhæng.
At Paulus beskriver det omgivende samfunds traditionsbundne syn på kvinder betyder ikke at Paulus selv går ind herfor.
For læser man videre opdager man den ligestilling der altid gælder de kristne menigheder - altså "i Kristus" eller "i Herren ".
Altså i samfundet eller samfundslivet udenfor de kristne menigheder er et mandsdomineret og patriarkalsk kultur som ofte er det Paulus beskriver (men ikke er tilhænger af (hvad Paulus beskriver er jo ikke nødvendigvis hvad han selv er tilhænger af)) - men i Herren eller i Kristus - hvilket betyder de kristne menigheder - her er der ikke forskel på mand og kvinde.
Dette skal vi lige holde os for øje når vi læser Paulus - om det han beskriver nu også er hvad han selv mener (rigtig mange gange er det hvad de jøde kristne mener Paulus beskriver - men som bestemt ikke er hvad hedninger Apostlen Paulus mener skal gælde i Herren - i Kristus). Derfor skal man ihvertfald læse en tekst af Paulus helt igennem af flere grunde, pointerne gemmer sig ofte til sidst og kommer uventet - hvor vi mindst af alt venter det - lige mens vi troede vi havde forstået Paulus så kommer pointen med at dette slet ikke gælder i Herren eller i Kristus - i de kristne menigheder. Ligesom der er flere lag i Paulus' tekster - fx 1 Kor 15 om opstandelsen har ihvertfald 3 udlægninger af hvordan opstandelsen kan forstås.
Det retoriske greb med at Paulus beskriver noget, så det kunne se ud til at det også er hvad han selv mener, bliver ofte til sidst i en tekst udstillet og skudt i sænk.
Som fx to gange i 1 Kor 11:
Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.
Altså de religiøse jødiske skikke for kvinder - sådanne skikke findes ikke i de kristne menigheder.
Det samme sker også i 1 Kor 8. Hvor Paulus beskriver de jødiske religiøse kostforskrifter og så pludselig fortæller at der ingen kostforskrifter gælder for de kristne menigheder.
Matthæus Evangeliet er et stort angreb på Paulus's Lovfri Evangelium. Matthæus der er meget jøde kristen orienteret har skrevet sit evangelium som en stor kritik af Paulus' Lovfri Evangelium.