1
registreret Arne Thomsen
811
gæster og
91
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#41668 - 28/10/2023 17:19
Re: Vor Far i himlene
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Her er mit svar på dit indlæg: #41659 - 27/10/2023 22:42: Du skriver:
Biblen er vel selv et bevis på, at mennesket og gudsforholdet ændre sig hele tiden, men tror ikke du får udryddet kristendommen, så længe helligånden opfattes som en virkelighed, for det betyder jo ”det hele” falder fra hinanden …. Min replik: Nu har jeg ikke til hensigt at påvirke andres trosforhold, jeg skriver blot om min egen tro.
Og din fremhævelse af Helligånden satte noget i gang i mig. I mit link om Helligånden kan man bl.a. læse:
I den vesterlandske tradition hævdes det, at Helligånden udgår fra Faderen og fra Sønnen (se filioque). I de østerlandske (ortodokse) kirker har man fundet, at Helligånden på den måde faktisk underordnes Kristus og derved mister sin selvstændighed i Treenigheden. Uenigheden herom førte i 1054 til bruddet mellem den vesterlandske og den østerlandske kirke. Denne vesterlandske nedgøring af Ånden i forhold til Personerne har jeg længe opfattet som en fejl og som en forråelse, og du giver mig nu idéen om en forbedring (set med mine øjne): Glem personerne og fokuser på Ånden: Helligånden i - og bag - universet. En sådan religion tror jeg egentlig ville sige nutidens mennesker mere - i hvert fald mig Den ville vistnok også harmonere ret godt med daoismen - den ældgamle kinesiske religion/filosofi
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#41670 - 28/10/2023 22:21
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Glem personerne og fokuser på Ånden: Helligånden i - og bag - universet. Helligånden forstås bedst som en kraft – dybest set som Guds kraft, der virker usynligt på mange måder. Den er som en vind, der ikke kan ses, og som blæser, hvorhen den vil, men det er ikke desto mindre åbenbart, at den er der. https://www.kristendom.dk/spoerg-om-kristendom/hvad-er-helligaanden-nogetHelligånden som tilhører gud, er guds ånd som vi første gang møder i 1. Mosebog https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene. Så jeg ved ikke rigtig, hvordan du vil fokuserer på Helligånden – med stort H – når du ikke tror på den gud - vor far - som ejer denne ånd, men – dét kan du nok forklare – også gerne hvad du mener med bag universet
.
|
|
Svar
|
|
|
#41671 - 29/10/2023 12:54
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Du bruger Bibelen som argument imod at fokusere på Helligånden og at ignorere Faderen og Sønnen. Det forudsætter jo, at Bibelen er troværdig, og det er så her, jeg mener, den er forældet.
Hvis du skimmer dette link, er det vist kLart, at vi ved mere om verden i dag end for to tusinde år siden: "Verden" er i dag måske et multivers. Så forekommer det mig at være for primitivt at forestille sig dette styret af en mandlig person, som vi kalder Gud - og tidligere har kaldt Zeus, Brahma og Odin.
Du skriver også om Guds Ånd, og om Guds Ånd er lig med Helligånden er ikke rigtig klart for mig. Men uanset dette forekommer det mig mere troværdigt at det er en ånd - og ikke en person - der er alt overordnet.
Begrebet: Ånd er jo ikke så ligetil at fatte, og netop derfor forekommer det mig mere ærligt end en ret så vel defineret faderskikkelse.
Angående udtrykket: Bag universet så er det for mig sådan, at Helligånden ikke alene er i universet/multiverset, men også eksisterer uafhængigt heraf. Jeg er spændt på, om du har andre modargumenter end den nuværende Bibel.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#41672 - 29/10/2023 13:35
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
om du har andre modargumenter end den nuværende Bibel. Jeg gør dig blot opmærksom på, jeg ikke forstår hvorfor du hiver Helligånden ud af dens sammenhæng og kan bruge den, når du ikke tror på Gud skaberen, og mener bibelen er forældet. Glem personerne og fokuser på Ånden: Helligånden i - og bag - universet Du bruger jo selv begreber fra den kristne bibel, og mener du ene og alene kan fokusere på Helligånden som en ny religion. Halleluja! Det forudsætter jo, at Bibelen er troværdig, og det er så her, jeg mener, den er forældet. Så alt det med Helligånden er altså troværdigt? Halleluja! Nå, men du mener biblen er gammeldags, og ”vores” åndelig fars køn kan du ikke li, ligesom du også mener, vi ikke ved noget om Jesus. Så du konkluderer: Glem personerne og fokuser på Ånden: Helligånden i - og bag - universet. Så jeg gør dig blot opmærksom på, jeg ikke forstår hvorfor du hiver Helligånden ud af dens sammenhæng og kan bruge den, når du ikke tror på Gud skaberen. .
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|