0
registrerede
5
gæster og
177
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Vor Far i himlene
|
Hej Tikka. Her er mit svar på dit indlæg: #41659 - 27/10/2023 22:42: Du skriver:
Biblen er vel selv et bevis på, at mennesket og gudsforholdet ændre sig hele tiden, men tror ikke du får udryddet kristendommen, så længe helligånden opfattes som en virkelighed, for det betyder jo ”det hele” falder fra hinanden …. Min replik: Nu har jeg ikke til hensigt at påvirke andres trosforhold, jeg skriver blot om min egen tro.
Og din fremhævelse af Helligånden satte noget i gang i mig. I mit link om Helligånden kan man bl.a. læse:
I den vesterlandske tradition hævdes det, at Helligånden udgår fra Faderen og fra Sønnen (se filioque). I de østerlandske (ortodokse) kirker har man fundet, at Helligånden på den måde faktisk underordnes Kristus og derved mister sin selvstændighed i Treenigheden. Uenigheden herom førte i 1054 til bruddet mellem den vesterlandske og den østerlandske kirke. Denne vesterlandske nedgøring af Ånden i forhold til Personerne har jeg længe opfattet som en fejl og som en forråelse, og du giver mig nu idéen om en forbedring (set med mine øjne): Glem personerne og fokuser på Ånden: Helligånden i - og bag - universet. En sådan religion tror jeg egentlig ville sige nutidens mennesker mere - i hvert fald mig Den ville vistnok også harmonere ret godt med daoismen - den ældgamle kinesiske religion/filosofi 
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|