annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18628079
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2571845
Åndelig Føde 2226820
Et andet syn 2120851
Så er der linet op... 1715461
Galleri
treram som stjernedreng anno 1946
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 536 gæster og 185 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 22 af 27 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 26 27 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42096 - 27/11/2023 20:46 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem er årsag til denne verden af lidelse og død? I din verden er der ikke nogen, så hvad er årsagen, når nu det ikke er en person? En ond kraft? En tepotte? Hvordan elske lidelse og død? Kan du forklare din tankegang? Jeg tror desuden ikke, at du elsker løven, som du elsker dine børn - at du sidestiller de to. Som sådan ville du vælge dine børn fremfor løven, hvis det kom så vidt, at løven var ved at angribe dem. Du ville ikke tænke, at løven da også skulle have noget at spise, og så lade dine børn i stikken - tager jeg fejl? Kan vi desuden få en respons på studiekredsen? Det ville være super om I ville deltage...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42097 - 27/11/2023 20:54 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

det mest guddommelige i os mennesker - fornemmer jeg - er kærlighed - til alt i verden.



For mig er dette helt konkret

Jeg elsker bærbusker (især stikkelsbær og blåbær og solbær og ribs) og frugttræer, blommer æbler og pærer og jordbær 🍓 og rodfrugter selleri gulerødder og persillerødder og og kål (især hvidkål og blomkål og grønkål og porrer) - men jeg elsker at gå ud hver morgen og være sammen med disse nytte planter.

Og om efteråret jagter jeg hyldebær og hyben og havtorn.




Jeg elsker Vesterhavet at barfodsløbe og svømme - er fuldstændig vild med at svømme

Noget andet jeg nyder er at gå ude om natten i fuldmåne ind over det meget meget smukke Rødhus Hedeklitter

Og endelig at løbe og cykle i især Løvskovene men en granskov kan også gå an.


Og så er jeg amatør ornitolog - har siden jeg var dreng været meget af optaget af naturens dyr dog især fugle.

Min fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (DASEIN Heidegger) - især blandt nytteplanter betyder alt for mig - tænk at kunne leve af disse planter, altså putte dem i munden eller tage med i køkkenet og tilberede mad deraf.

Har hele livet kunnet blive fascineret af store træer og har som voksen mand flere gange grædt hvis mit elskede favorit træ blev fældet hvilket er sket to gange indenfor de sidste år - det græder jeg over - det gør så ondt så ondt i mig.



Alle der kender mig siger at der mellem Hans-Kristian og naturen foregår noget helt specielt (min familie sagde jeg ville blive en Dr Lieberkind) - selv som lille dreng kunne jeg mærke at Gud vækkede mig midt om natten for at drage mig ud på eventyr i naturen. Jeg var heldig at jeg havde den smukkeste natur tænkes kan især engen og mosen med bækken og en lille sø med en biodiversitet uden lige var jeg dybt fascineret af - og jeg havde heden og granskov og løvskov - jeg var priviligeret med noget der mindede om Edens Have.

Med hensyn til naturen mener jeg alvorligt at der for vi mennesker gælder: Walk your Talk - det går ikke længere at snakke - vi må gøre noget og forbinde os med naturen og selv dyrke vores grøntsags afgrøder og vores bær jordbær 🍓 og bær fra vores bærbuske og æbler pærer og blommer

Vi skal have en køkkenhave der stort set gør os selvforsynende - det er ikke meningen at CO2 belastende lastbiler og skibe skal sejle og køre vores sydfrugter rundt over hele kloden - nej vi må lære "eat local and think global"


Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (DASEIN Heidegger) skal også erfares gennem maven og vores sult - så vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse er blandt nytteplanter hvor vores føde er.

Instinktivt ved køer hvis de har adgang hertil hvad de skal spise for at holde sig sunde og de samme nedarvede urstinkter har vi også. Så alle de grøntsager og bærbusker jeg nævnte er noget jeg instinktivt kan mærke er godt for mig.


Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse er et interesse fællesskab og gensidig vekselvirknings forhold fordi naturen har vores fødevarer - vi har i millioner og atter millioner af år haft vores føde fra vores naturlige omgivelser og det sidder dybt i os - og vi skal stoppe med at gå i supermarked - vi skal mere og mere blive selvforsynende og leve op til "eat local think global" og vi vil nedbringe vores CO2 udledning kraftigt.

De steder i verden hvor der er flest mennesker der bliver over 100 år har alle et forhold til køkkenhave og gartneri og de lever op til "eat local and think global". Man har fundet ud af de former for aktiviteter der er med gartneri og køkkenhave at arbejde herude hver dag er den sundeste form for fysisk aktivitet der findes og man kan ofte forsætter med at arbejde hermed selv når man har rundet de 100 år.


Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse er i forhold til naturen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42098 - 27/11/2023 21:04 "ikke er mere" [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2038
Citat:
vil du fortælle hvad du dog mener


Først tænkte jeg, at formulere mig anderledes …

Når Kristus er blevet alt i alle vil guds rige på jord være en realitet –

vist nok din formulering, som jeg har hørt så ofte, men jeg er ikke helt enig i den formulering, da jeg mener, bibelen både skriver om straf, dom og al magt er mig givet i himlen og på jord, for slet ikke at tale om Johannes åbenbaring, hvor Jesus er den hævnende Jesus … og menneskets egen vilje til at tilvælge troen på guds lam, som udsendt til frelse fra synd og død.

Så jeg valgte at skrive: Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.

Det var specielt gudsriget - Det ny Jerusalem – det himmelske Jerusalem – der hvor gud nu bor, og som Johannes så komme ned fra himlen, der fik mig til at skrive som jeg gjorde, også udfra den forgående dialog mellem profilen Arne og jeg, og skriftstedet fra Lukas, om udslettelse --- og hvad der er kristeligt.

Og det kristelige bygger jo på jødisk apokalypse som Jesus, Johannes døberen, skribenterne Johannes og Paulus tilhørte, og i dette univers er der tale om dom, til de som ikke tilhører denne retning.

.
Top Svar Citer
#42099 - 27/11/2023 21:26 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Sådan tænker jeg ikke - har ikke noget problem med at fælde træer, men det er måske forkert af mig? Hvad er meningen med træer? Skal vi ikke lave huse af dem? Tænde bål og riste pølser? Hmmm...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42100 - 27/11/2023 21:41 Re: "ikke er mere" [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3901
Sted: Nørresundby
Jeg kan stå inde for Paulus men ikke for Evangeliernes teologiske opdigtede Jesus figurer.

Men hos Paulus er der ikke hvis vi har overblikket over alt hvad han skriver en dom der er fysisk straf fra menneskers hånd eller at Gud dømmer med andet end kærlighed.

Og Jesus er mere at finde hos Paulus end i evangelierne. Så den voldelighed vi ser i de teologiske Jesus biografier findes ikke hos Paulus, hos Jesus hos Paulus eller Paulus's Jesus (der er den mest ægte autentiske historiske Jesus indflydelse fordi Paulus er så tæt på Jesus virkningshistorie og de mennesker der kendte Jesus).

Teologiske Jesus biografier er også teologi og vold teologisk betyder ikke at kristne er voldelige - men er symbolsk tale.


Vi kan ej heller tillade os at forstå tingene bogstaveligt.


Johannes Åbenbaring driver ikke på Kristus som Luther siger og jeg mener det var en af de skrifter han ville have fjernet fra Nye Testamente.

Johannes Åbenbaring er så ukristelig at det er en gåde den er med.



Citat:
Tikka:

Og det kristelige bygger jo på jødisk apokalypse som Jesus, Johannes døberen, skribenterne Johannes og Paulus tilhørte, og i dette univers er der tale om dom, til de som ikke tilhører denne retning.



Korrekt nok er Paulus vokset op og fortrolig med jødisk apokalyptisk og eskatologisk tænkning - men han er fuldstændig radikal frigjort fra alt det strider imod at Gud er Kærlighed og at Tro altid er virksom i Kærlighed. Dette er så tydeligt et gennemgående træk i alt han skriver.


Citat:
Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven.

et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde.
Rom 13


Jeg er enig med Luther i at vi alle selvstændigt skal fortolke og hver især kunne stå inde for det der står ellers har det ingen legitimitet og magt over os hvad der står.

For der hvor Ånden er der er også altid Friheden!

Og som Luther også forlanger hvad der er i Bibelen hvis det ikke driver på Kristus - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os - ja så har det ingen legitimitet og vi kan ignorere det da det ingen som helst mental eller åndelig indflydelse har på os hvad der står - ja vi er tvunget til i Jesu Kristi navn at afvise det.

Som vi i Jesu Kristi navn er forpligtede til at afvise mange af Luther's uhyrligheder.

Kristendommen lever ikke i fortiden - i så fald ville Helligånden være hjemløs - den Ånd der gør levende som at være kristen bygger på være sat ud af virksomhed og ja så eksisterer kristendommen ikke.


Kristendom er kun kristendom hvis jeg med Helligånden sætter mig selv på spil og ikke gemmer mig bag bogstaveligheder fra Bibelen men selvstændigt fortolker i samarbejde med Helligånden hvad der driver på Kristus - og hvad evangeliet om Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os dækker over - og alt der ikke stemmer med Guds Evangelium har vi ret til ikke at ville stå inde for.

Hvis vores tro gjaldt Bibelen var der ingen kristendom - dette er vanvid og kætteri at kristnes tro gælder Bibelen - og ingen har sagt dette tydeligere end Paulus. Endda så meget at hvis der findes dogmatisk rettroenhed så ved man at dette skrift ikke er et ægte Paulus skrift - fordi Ånden - Helligånden - var så nærværende en konkret virkelighed at Paulus slet ikke kunne forestille sig at der kom en tid hvor det ikke længere var Ånden men hvad der stod i Skrifterne der gjorde os kristne - døbte os - var vores liv i Kristus - iklædte os Kristus.

Paulus er karakteriseret på flere forskellige måder, som Tænkningens Skytshelgen og Frihedens Apostel og Kærlighedens og Glæden og Ekstasens Apostel -- men mere end noget er Paulus:

Åndens Apostel

Helligåndens Apostel.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 22 af 27 < 1 2 ... 20 21 22 23 24 26 27 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
15/09/2024 10:08
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Anonym
14/09/2024 21:56
,,Lad os tale om tro,,
af Hanskrist
14/09/2024 11:42
Kristen Mystik
af Hanskrist
12/09/2024 14:10
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
11/09/2024 21:31
Nyheder fra DR
Dansk morddømt våbenhandler død i fæ..
16/09/2024 20:43
Mand død i arbejdsulykke - fik jernplad..
16/09/2024 19:47
Eksplosion i rørledning ved den amerika..
16/09/2024 19:16
Trump giver Harris og Bidens retorik sky..
16/09/2024 19:14
Nyvalgt præsident i Iran lover, at mora..
16/09/2024 19:12
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kongebuste mangler hovedet - kommune giv..
16/09/2024 18:12
Livstidsdømte Peter Frederiksen er død..
16/09/2024 18:10
Kristeligt Dagblads kulturredaktør: Væ..
16/09/2024 17:30
Hvilken bog er din favorit? Vær med til..
16/09/2024 17:15
Palæstinas Plads i København nærmer s..
16/09/2024 17:03