annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 18535788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2566533
Åndelig Føde 2193240
Et andet syn 2112644
Så er der linet op... 1694531
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 154 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 27 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 26 27 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42047 - 25/11/2023 22:40 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Arne jeg håber du vil være med i den studiekreds eller gruppe vi vil lave

Tanken er at vi med udgangspunkt i Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" sammen vil læse et kapitel og så drøfte og debattere det kapitel før vi går videre til næste kapitel og så fremdeles få læst studeret bogen sammen.

Ud fra Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" vil vi drøfte om kristendommen har en fremtid og om folkekirken har en fremtid i sin nuværende form - eller en reformation er påkrævet.


Går det godt og vi har lyst til mere gir vi stafetten videre til dig Arne eller Tikka hvor I får lov til at anbefale den næste bog vi sammen vil studere og drøfte med hinanden kapitel for kapitel.


Når det bliver min tur vil jeg nok anbefale Bart Ehrman's bog "Kristendommens Triumf" en bog jeg mener Thomas anbefalede i sin tid. Den kommer især ind på Paulus's afgørende betydning for at kristendommen bliver verdensreligion og Kejser Konstantins omvendelse og dermed næsten statsreligion fra den ene dag til den anden.

Vi håber at blive Jan ABC og dig Arne og Tikka og undertegnede og vi håber rigtig meget at Thomas følger med fra sidelinjen og hopper ind til os igen og vil deltage også. Også meget gerne RoseMarie som var forbi os for et par dage siden. Ole Bjørn har ikke været forbi Trosfrihed siden han forlod os i 2017 og Simon ej heller været her siden han forlod os i 2020.

Personligt synes jeg at nogle af de bedste debatter vi har haft i nyere tid er fx (Kristus Ordet og Åndelig føde) hvor du Arne og Thomas og Tikka var hovedkræfterne.

Kunne vi få noget lignende op at stå i vores studiekreds hvor vi læser studerer bøger sammen eller tekster artikler der findes på internettet sammen.

De bøger vi studerer behøver ikke være om noget religiøst - det kunne også være bøger der sætter fokus på naturen - klimakrisen og biodiversitets krisen.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Arne:

For Hanskrist er jeg en "fjende", der skal "hugges ned" - hvad man jo må sige, at han også forsøger - alt hvad han kan - omend forgæves


Hvis jeg ikke først får dig "hugget ned" kan jeg jo ikke give den en genoprejsning eller genopstandelse 😉
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42048 - 25/11/2023 23:54 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
@Hanskrist.
Du skriver til mig:
Citat:
Hvis jeg ikke først får dig "hugget ned" kan jeg jo ikke give den en genoprejsning eller genopstandelse 😉
Min replik:
Nok meget samme tankegang som under den spanske inkvisition trist
Men dén slipper du ikke godt fra - her på Trosfrihed.dk griner
Arne.
Top Svar Citer
#42049 - 26/11/2023 00:33 LUKAS 19 Vers 11- 27 [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2036

Hvorfor laver du ikke en tråd med skriftstedet fra LUKAS 19, hvor det står i sin sammenhæng.

Så kan vi tale om det?



Jeg kan selvfølgeligt også indsætte tekst her.

Så kan du måske forklare den?


LUKAS 19 Vers 11- 27

Lignelsen om de betroede pund
Citat:
Mens de hørte på ham, fortalte han dem også en lignelse, fordi han var nær ved Jerusalem, og fordi de mente, at Guds rige straks ville komme til syne.

Han sagde: »En mand af fornem slægt rejste til et land langt borte for at blive anerkendt som konge og derpå vende tilbage.

Han kaldte ti af sine tjenere til sig, gav dem ti pund og sagde: Arbejd med dem, indtil jeg kommer tilbage.

Men hans landsmænd hadede ham, og de lod udsendinge rejse efter ham for at sige: Vi vil ikke have den mand til konge over os.

Da han så vendte tilbage efter at være blevet anerkendt som konge, lod han de tjenere, som han havde givet pengene, kalde til sig for at få at vide, hvad de havde tjent.

Den første kom frem og sagde: Herre, dit pund har indbragt ti pund til.

Da sagde han: Godt, du gode tjener, du har været tro i det små, derfor skal du have myndighed over ti byer.

Den anden kom og sagde: Herre, dit pund har givet fem pund. Og til ham sagde han: Du skal have fem byer under dig.

Så kom den næste og sagde: Herre, her er dit pund; jeg har haft det liggende i et tørklæde. Jeg var nemlig bange for dig, fordi du er en streng mand, som tager ud, hvad du ikke har sat ind, og høster, hvad du ikke har sået.

Til ham sagde han: Efter dine egne ord vil jeg dømme dig, du dårlige tjener!
Du vidste, at jeg er en streng mand, som tager ud, hvad jeg ikke har sat ind, og høster, hvad jeg ikke har sået. Hvorfor anbragte du da ikke mine penge i en bank? Så kunne jeg have fået dem igen med rente, når jeg kom tilbage.

Og til sine folk sagde han: Tag pundet fra ham og giv det til ham med de ti. –

De sagde til ham: Herre, han har jo ti pund. –

Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.

Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.«


Jeg har tilladt mig at opdele teksten i forsøg på at gøre den mere læsevenlig


.
Top Svar Citer
#42050 - 26/11/2023 01:18 Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7450
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Fint at du gengiver teksten i sin helhed - endda på en mere læsevenlig måde.
For mig virker den "ukristelig" blinker
Hvad tænker du om den?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42051 - 26/11/2023 01:20 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3895
Sted: Nørresundby
Som da jeg skrev til dig om Anne's arbejde som præst i folkekirken - fattede du ikke et ord heraf - ihvertfald du ikke med et eneste ord gav udtryk for du havde læst det.


Nu laver du samme nummer igen. Hvad der var skrevet med småt og som PS og som var humor og altså fuldstændig ligegyldigt - ja det kommenterer du - men igen ikke et eneste ord om hvad min henvendelse til dig gik på?

Nøjagtig som den meddelelse om hvad Anne som præst i folkekirken var beskæftiget med - du kommenterede det ikke med et eneste ord.

På samme måde påstår du jeg ikke har udtalt mig om hvad jeg mener med det Lukas citat du bliver ved og ved med at gentage.

Jeg har minutiøst ned i detalje gennemgået og redegjort for dig hvad jeg mener men også hvilken stilling Bibelen spiller for kristne om Bibelen overhovedet har nogen autoritet og bestemmende rolle for kristne.

Dette er gennemgået i detaljer i flere indlæg efter hinanden. Og alligevel undrede det mig at du ikke sagde noget.

Og så idag siger du fandeme at du slet ikke husker det.

I årevis har jeg jo sagt jeg er i tvivl om hvorvidt du overhovedet læser mine indlæg.

Nå jeg gider ikke hidse mig op over dig på det her tidspunkt på døgnet - blot irriterer det mig at du ALDRIG besvarer indlæg - viser du har læst hvad din modpart skriver - egentlig skriver.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 27 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 ... 26 27 >


Seneste indlæg
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
06/09/2024 18:53
Vigtige præciseringer
af somo
06/09/2024 15:40
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
05/09/2024 17:18
Gud er Kærlighed
af Hanskrist
04/09/2024 16:54
Healing
af Hanskrist
02/09/2024 14:56
Nyheder fra DR
Alt kører nu efter planen, melder Baned..
07/09/2024 22:15
Almodóvar-film om aktiv dødshjælp vin..
07/09/2024 20:52
Storebæltsbroen er midlertidigt lukket ..
07/09/2024 20:24
Grealish og Rice sørger for god start t..
07/09/2024 20:19
Dansk speedway-kører fragtet på hospit..
07/09/2024 20:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Lyrikeren bag My Heart Will Go On og Tea..
07/09/2024 22:21
Flere fastklemt i sammenkrøllede biler ..
07/09/2024 21:56
DMI varsler kraftig regn og skybrud over..
07/09/2024 21:35
Skæve ejendomsvurderinger giver kommune..
07/09/2024 20:37
Vælgere bliver væk ved valg i Algeriet..
07/09/2024 20:07