Hej Arne
Virkelig interessant at du får svar fra 2 forskellige - det viser at Bibelselskabet består af flere forskellige kirke retninger (undersøg dette). Dronning Margrethe er vist protektor for Bibelselskabet og vist meget interesseret i deres arbejde - om jeg husker ret har hun deltaget i et fagligt møde med disse mennesker - vel ej heller så mærkeligt når hun er protektor. Mener det var på Schackenborg at hun havde inviteret dem. Sjovt jeg lige husker dette (men vi kan da skrive til enten Dronningen eller Bibelselskabet herom - det kom frem i en udsendelse om hvor kompetent og vidende og faglig dygtig Dronning vi havde i Margrethe - hvor der blev nævnt at selv indenfor teologi var hun en betydelig vidende person).
Igen som i mange af de artikler jeg har læst fra Bibelselskabet er de ofte konservative - ret gammeldags i deres synspunkter og de tager ikke den nyeste viden med - hvorfor forstår jeg simpelthen ikke? Ja hvorfor ikke holde forbindelsen varm til den nyeste forskning. Dette er mig en gåde - også som de to svar er.
Der er overhovedet ingen redegørelse for hvordan Paulus's ord i Galaterbrevet 3 om at der ikke er forskel på mænd og kvinder i Kristus - i Herren - i menighederne så skal forstås.
Der er ingen forklaring på at en kvinde kan være overhoved for en menighed - Kloe er overhovedet for en menighed - endda så meget at de kristne her kaldes for Kloe's folk.
Der er ej heller nogen forklaring på at Føbe kan være præst.
Ej heller nogen forklaring på at Junia kan være ikke blot Apostel men endda den ansete blandt alle Apostlene og at Paulus ære hende fordi hun har været længere tid i Kristus end Paulus har været.
-- de to der svarer dig gi'r et mærkværdigt ensidigt billede af Paulus når de ikke overhovedet kommer ind på disse forhold - ej heller at kvinder skal tie i forsamlinger de fleste forskere er enig om er en forfalskning af Paulus - altså en senere tilføjning redigering hvor den pludselig er med og står i en tekst er sted i Paulus's Brev og i en anden oversættelse er den sat ind et helt andet sted.
Deres svar kan ikke overhovedet forklare disse forhold.
Og da jeg spurgte AI CHAT - sagde den da også at tydningen af 1 Kor 11,16 kunne være at i hedninger kristne menigheder (altså ikke de jøde kristne dominerede menigheder) der havde man ikke den skik at bestemte regler eller kodeks for hovedbeklædning gældende for kvinder skulle overholdes.
Personligt må det være eneste rigtige tydning da skik jo ikke går på diskussioner og livlige debatter - det var der overalt i de urkristne paulinske menigheder - en fri snak og drøftelse og debat om tingene - det forlangte Paulus og i den sammenhæng vi kender skænderierne mellem Paulus og Peter. Men altså kort at snakke og debattere og diskutere noget er jo ikke en skik - en skik er for eksempel noget med påklædnings kodeks og kodeks for hovedbeklædning.
Aldrig har jeg hørt nogen kalde snak og debat for en skik. Så er man sgu langt ude i spekulation når der i teksten tales om religiøse jødiske skikke for kvinders hovedbeklædning. Ufatteligt at man ikke ser øjeblikkeligt det selvfølgelig er det skik refererer til. Man kalder jo ikke at snakke en skik - og da slet ikke når der i teksten rent faktisk er en drøftelse skik hvad skik er og dækker over som ord og begreb, nemlig fx de jødiske religiøse skikke for kvinders hovedbeklædning.
Nå nu noget andet hvis man virkelig læser Paulus grundigt opdager man at Paulus har en fandens bøvl med de jøde kristne der hele tiden vil have de jødiske religiøse skikke til at omfatte de hedninger kristne.
Lige kort at de jøde kristne virkelig prøvede på at få deres jødiske religiøse skikke og lovreligion overført til også at gælde for de hedninger kristne er tydeligt at læse i Paulus brevene og i Matthæus Evangeliet der er et stort angreb på Paulus og hans Lovfri Evangelium for de hedninger kristne. Paulus står virkelig vagt om vores Friheder i Kristus - de jøde kristnes friheder i Kristus - fx at de må spise som de har lyst at de må gå klædt som de finder naturligt at der ikke er forskel på mænd og kvinder og ihvertfald skal man sgu da selvfølgelig under ingen omstændigheder omskæres som hedninger kristne.
Nå med hensyn til både hedninger kristne og jøde kristne i samme menighed her stiller Paulus sig altså et sjovt sted - paradoksalt og overraskende det sted han vælger - da han vil gøre alt for at de dog skulle kunne finde ud af det med hinanden og i al ordentlighed og harmoni kunne respektere hinandens forskelligheder.
Alt er tilladt men ikke alt er lige gavnligt siger Paulus (fx næstekærlighed gør ikke næsten noget ondt som det ikke provokere en broder søster i Kristus). Altså selv om de hedninger kristne har et Lovfri Evangelium og vide frihedsgrader i Kristus så ønsker Paulus at de for menighedens skyld vil respektere jøderne svagere tro og måske også han i 1 Kor 11 opfordrer til om de ikke også kunne prøve at forstå jødernes religiøse skikke og kodeks for hovedbeklædning - selv om det ikke er noget der er nogen skik om i de rene hedninger kristnes måde at være sammen på.
Vi ved fra Matthæus Evangeliet (at Matthæus tilhører jøde kristne menigheder) hvorfor Matthæus Evangeliet er et stort angreb imod Paulus Lovfri Evangelium til de hedninger kristne - tænk på Galaterbrevet.
Men Paulus i 1 Kor 8 forlanger at de hedninger kristne der dog egentlig er under Lovfri Evangelium dog skal respektere de jøde kristne. Derfor siger Paulus nok også i samme brev i 1 Kor 11 igen at de hedninger kristne skal kunne respektere de jøde kristne med jødiske religiøse skikke for kvinder. Og dermed får vi pludselig en forståelse 1 Kor 11 - nu er det nemt at forstå som 1 Kor 8 er nemt at forstå - nemlig at Paulus forsøger at beskrive der er udmærket fornuft i de jøde kristnes skikke for kvinders hovedbeklædning fx - men to steder i 1 Kor 11 - vender han rundt på en tallerken - som i 1 Kor 11,11-12 og 1 Kor 11,16.
Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. Døm selv!
Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.
Det betyder som i 1 Kor 8 at Paulus gerne vil at de friheder der findes i de hedninger kristnes Lovfri Evangelium ikke skal føre med sig at de dog ikke også godt kan udvise respekt for de jøde kristne. Og nøjagtig derfor taler Paulus for en logisk indsigt i forståelse de jøde kristne religiøse skikke for kvinders hovedbeklædning. Og pludselig to steder siger han at det dog er uvæsentlige spørgsmål eller ihvertfald sekundære spørgsmål i forhold til hvad der er vigtigst at i Kristus - i Herren - i menighederne er der ikke forskel på mænd og kvinder.
Min forståelse har tre klare fordele i fordel til de to svar du fik.
1):
1 Kor 11 - kan forstås i forlængelse af 1 Kor 8.
2):
Vi behøver ikke læse 1 Kor 11 ved at lave vold på ordet skik.
3):
Paulus kan mene der gælder noget forskelligt for de hedninger kristne og de jøde kristne - hvilket vi ved 100% at Paulus hårdnakket holder fast i.
Og nu kommer det sjove - nemlig ifølge Paulus er det de hedninger kristne der har den rene stærke ægte sande tro eller friheder i Kristus (det Lovfri Evangelium) men til trods dette anbefaler Paulus dog at de hedninger kristne viser de jøde kristne med svag tro hensyn. Se 1 Kor 8.