#37053 - 21/09/202208:29
Re: Godkender Gud alle former for tilbedelse?
[Re: ]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Hvad er din forståelse af englene, skriver du : Hvad er det du vil vide om Engle ?
Ja du må meget undskylde mig men de skrifter fra ( Vandre mod lyset ) dem forstår jeg ikke et pip af, de er så højtflyvende at jeg ikke kan forstå at der er nogen der kan få noget ud af dem. Det bliver skrevet i et så forvrænget stil for at få det til at lyde som om at det var skrevet for tusind af år siden, hvad det jo ikke er, det er skrevet så det skal lyde som en gammel Bibel, for at give det Troværdighed, men bliver i stedet til noget folk ikke kan forstå.
Angående sproget i Ardors beretning, så har jeg fundet dette i supplementet Spørgsmål og Svar...
Citat:
Man har forundret sig over, at Ardor bruger en ældre Tids Sprog, navnlig Flertalsformer for Udsagnsordene. Er det fordi Ardor har været mest fortrolig med dette Sprog, eller fordi Sproget derigennem fik en mere højtidsfuld og Bibel-lignende Klang?
De gamle Taleformer har Ardor anvendt, ikke for at give sin Beretning en Bibel-lignende Klang, men for at gøre den mere højtidsfuld, idet disse gamle Former klinger langt højtideligere end de nu anvendte Enkelttalsformere, særlig naar det gælder Højtlæsning. Selvfølgelig kunde han have formet sin Beretning efter den nu gængse Sprogbrug, men da han ønskede at give den et personligt Præg, ønskede at vise, hvor skønt det danske Sprog kunde formes og kunde klinge, naar en højtudviklet aandelig Intelligens stod bag det givne, formede han sin Beretning saaledes, som den foreligger. At sammenligne Sproget i Ardors Beretning med Bibelens vil ikke falde heldigt ud for det sidstnævnte Værks vedkommende. Hele Ardors Beretning, fra det første Ord til det sidste, er givet i en skøn, malende, Billedlig form. (Dette kan ingenlunde siges om Bibelen, der er et i høj Grad uensartet og sammenflikket Værk.) Særlig de første Kapitler i Ardors Beretning er givet saaledes, at ethvert blot nogenlunde poetisk betonet Menneske ikke alene vil glædes over det enestående skønne Sprog, men tillige klart, for sit indre Øje, i Billeder vil kunne >se< det, hvorom han beretter. Efter som han naar ind på historisk Grund, bliver hans Sprog mindre bundet, mere fortællende uden dog at miste det for ham karakteristiske Ordvalg eller den for ham karakteristiske Sætningsbygning. Naar danske Litterater og Sprogkendere engang i Fremtiden indgaaende vil beskæftige sig med >Vandrer mod Lyset<, vil dette Værks skønne, poetiske Form først ret blive forstået af Menigmand; thi det er ikke enhver givet - uden Fingerpeg - fuldtud at fatte dette Værks Skønhed i sproglig Henseende. - Kristus har, for muligvis derigennem at blive kendt, som den han engang var - Jesus af Nazareth - givet sin Tale et Præg af den Sprogform, der anvendes i det ny Testamente. Men en opmærksom Læser vil meget hurtig se, at Kristi Tale i Form og i Ordvalg er langt mere poetisk betonet, end det ny Testamente er. Hans Tale er myndig, skøn og klangfuld i oratorisk Henseende og staar paa alle Punkter højt over det ny Testamente ret vulgære taleform. Men man kan ikke vente, at Folk i al Almindelighed vil kunne dømme om >Vandrer mod Lyset<s Skønhed i sproglig Henseende; engang vil dog Værket ogsaa paa dette Punkt fuldtud blive anerkendt, og dette vil ske, naar Tidsaanden er moden til at forstaa og til at anerkende <Vandrer mod Lyset<s enestaaende Betydning for den hele Menneskehed. -
#37063 - 23/09/202208:51
Re: Godkender Gud alle former for tilbedelse?
[Re: ]
Jørgen Primdahl
Uregistreret
Hvem eller hvad er englene?
Hvad Bibelen siger Engle er skabninger hvis magt og evner overstiger menneskenes. (2 Peter 2:11) De lever i himlen, eller i de åndelige regioner, en tilværelse på et plan der er højere end det fysiske univers. (1 Kongebog 8:27; Johannes 6:38) Derfor omtales de også som ånder. – 1 Kongebog 22:21; Salme 18:10.
Hvor kommer englene fra? Gud skabte englene gennem Jesus, som ifølge Bibelen er “al skabnings førstefødte”. Bibelen beskriver hvordan Gud gjorde brug af Jesus i forbindelse med skabelsen. Den siger: “Ved hjælp af ham er alt andet blevet skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige”, deriblandt englene. (Kolossenserne 1:13-17) Englene gifter sig ikke og får ikke afkom. (Markus 12:25) Derimod blev hver af disse ‘gudssønner’ skabt individuelt. – Job 1:6.
Englene blev skabt i den fjerne fortid, før jorden eksisterede. Da Gud skabte jorden, brød englene “ud i hyldestråb”. – Job 38:4-7.
Hvor mange engle er der? Bibelen angiver ikke nøjagtigt hvor mange der er, men den viser at der er umådeligt mange. I et syn apostlen Johannes fik, så han eksempelvis et glimt af flere hundrede millioner engle. – Åbenbaringen 5:11, fodnote.
Har englene hver sit navn og hver sin personlighed? Ja. Bibelen oplyser dog kun navnene på to engle: Mikael og Gabriel. (Daniel 12:1; Lukas 1:26) a Andre engle indrømmede at de havde navne, men de fortalte ikke hvad de hed. – 1 Mosebog 32:29; Dommerne 13:17, 18.
Engle har individuelle personligheder. De kan tale med hinanden. (1 Korinther 13:1) De har tænkeevne og kan lovsynge og prise Gud. (Lukas 2:13, 14) Og de har frihed til at vælge mellem ret og uret, som det fremgår af at nogle af dem syndede ved at slutte sig til Satan Djævelen i hans oprør mod Gud. – Mattæus 25:41; 2 Peter 2:4.
Er der en særlig rangorden blandt englene? Ja. Den øverste engel både i magt og myndighed er ærkeenglen Mikael. (Judas 9; Åbenbaringen 12:7) Seraferne er engle med høj rang som er posteret rundt om Jehovas trone. (Esajas 6:2, 6) Keruberne er engle af en anden høj rang der har særlige opgaver. For eksempel var det keruber der vogtede indgangen til Edens Have efter at Adam og Eva var blevet drevet ud derfra. – 1 Mosebog 3:23, 24. Hjælper engle mennesker? Ja. Gud bruger sine trofaste engle til at hjælpe folk i dag.
Engle bliver brugt af Gud når han leder sine tjenere i forkyndelsen af den gode nyhed om Guds rige. (Åbenbaringen 14:6, 7) Denne ledelse gavner både dem der forkynder, og dem der hører den gode nyhed. – Apostelgerninger 8:26, 27.
Engle hjælper den kristne menighed til at undgå indflydelse fra onde mennesker. – Mattæus 13:49.
Engle leder og beskytter dem der er trofaste mod Gud. – Salme 34:7; 91:10, 11; Hebræerne 1:7, 14.
Engle vil snart sørge for at menneskene bliver udfriet fra trængsel, ved at kæmpe sammen med Jesus Kristus for at fjerne ondskaben. – 2 Thessaloniker 1:6-8.
Har vi hver især en skytsengel? Englene er opmærksomme på Guds tjeneres åndelige velfærd, men det betyder ikke nødvendigvis at Gud har givet hver kristen en personlig skytsengel. b (Mattæus 18:10) Englene beskytter ikke Guds tjenere mod enhver prøvelse eller fristelse. Bibelen viser at Gud ofte vil “skabe en udvej” fra en prøvelse ved at give et menneske den visdom og styrke der skal til for at holde ud. – 1 Korinther 10:12, 13; Jakob 1:2-5.
Fejlagtige opfattelser af engle Fejlagtig opfattelse: Alle engle er gode.
Faktum: Bibelen omtaler “ondskabens åndemagter” og “de engle som havde syndet”. (Efeserne 6:12; 2 Peter 2:4) Disse onde engle er dæmoner, som fulgte Satan i hans oprør mod Gud.
Fejlagtig opfattelse: Engle er udødelige.
Faktum: Onde engle, deriblandt Satan Djævelen, vil blive tilintetgjort. – Judas 6.
Fejlagtig opfattelse: Folk bliver engle når de dør.
Faktum: Engle er skabninger som Gud direkte har skabt, ikke mennesker der er oprejst til himlen. (Kolossenserne 1:16) De der bliver oprejst til liv i himlen, får det udødelige livs gave, som Gud skænker dem. (1 Korinther 15:53, 54) De har en højere rang end englene. – 1 Korinther 6:3.
Fejlagtig opfattelse: Engle er til for at tjene mennesker.
Faktum: Engle adlyder Guds befalinger, ikke vores. (Salme 103:20, 21) Selv Jesus erkendte at det var Gud, ikke engle, han skulle bede om hjælp. – Mattæus 26:53.
Fejlagtig opfattelse: Vi kan bede til engle om hjælp.
Faktum: Bøn til Gud er en del af vores tilbedelse, og det er kun Jehova Gud vi skal tilbede. (Åbenbaringen 19:10) Vi bør kun bede til Gud, gennem Kristus. – Johannes 14:6.
a Nogle bibeloversættelser bruger udtrykket “Lucifer” i Esajas 14:12, som nogle mener er navnet på den engel der blev Satan Djævelen. Men det hebraiske ord der er brugt her, betyder “du lysende”. Sammenhængen viser at dette udtryk ikke sigter til Satan, men til det babyloniske dynasti, som Gud ville ydmyge for dets pralende indstilling. (Esajas 14:4, 13-20) Dette udtryk blev brugt for at håne det babylonske dynasti efter at det var blevet omstyrtet.
b Nogle mener at beretningen om Peters udfrielse fra fængslet indikerer at Peter havde en personlig skytsengel. (Apostelgerninger 12:6-16) Men da disciplene brugte udtrykket “[Peters] engel”, har de måske fejlagtigt antaget at det var et himmelsk sendebud som repræsenterede Peter, og ikke Peter selv, der stod ved døren.