Arne:
Der eksisterer ikke noget "kollektivt moralsk ansvar" hvormed debatdeltagere kan fordømme en anden deltager.
Den eneste, der har et ansvar for, hvad debatdeltagere tillades at skrive, er Admin.
Jeg er lodret uenig med dig.
Jeg mener som Paulus at man ikke skal slæbe folk for retten men at folk indbyrdes skal kunne snakke om tingene og finde ud af en løsning.
Paulus undrede sig over at folk i meninghederne slæbte hinanden for retten - han opfordrede til at de fandt ud af tingene indbyrdes uden disse drastiske tiltag som at føre retssager imod hinanden.
Også i skolegården (ja overalt) mener jeg at vi har et kollektivt moralsk ansvar når vi står overfor destruktiv meningsløs adfærd.
Hvis folk turde blande sig og leve op til deres kollektive moralske ansvar var der mange forfærdelige ulykker der kunne undgås, lige fra drab og vanvids bilisme og bilkørsel i påvirket tilstand til ødelæggende normløs og disrespektfuld skammelig krænkende opførsel som vores Gerth der som et barn leder efter at vi viser ham hvor grænserne går - men ingen føler længere et moralsk ansvar og vi moderne mennesker svigter.
Du Arne svigter Gerth (og han hader dig for at du slisker for ham) - men jeg nægter at svigte ham og derfor fortæller jeg ham hvad der i al fremtid ville kunne gavne ham at forstå.