1
registreret
(1 usynlig),
824
gæster og
283
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#34738 - 04/02/2022 15:03
Re: Åndelig Føde
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Men et liv efter døden og en "strækken sig ud" i Guds uendelige virkelighed og en evig udvikling individiuelt og kollektivt tror jeg på. Men hvordan det kommer til at se ud ...?! Hvordan vi i det hele taget kan forestille os tid, rum og krop efter "opstandelsens dag" tror jeg er svært at svare på. Nok mindst lige så svært som at svare for en larve, hvad det vil sige at være en sommerfugl. Men at vi fortsætter vores eksistens og vokser i kærlighed og sandhed, dét er for mig nærmest indlysende.
Men du tror jeg ret beset IKKE på et liv efter den fysiske død, gør du? nej ikke efter døden --- men her i livet - liv arver liv - så døden er ikke et fremskridt overhovedet - det er livet - mens vi er her - at der sker noget - her døden bliver besejret - her vi iklæder os det udødelige så der ingen død er det var skudt lige fra hofterne jeg er allerede i løbetøjet for at løbe single track ude i hedeklitterne ved Rødhus,, måske noget af det smukkeste løbeterræn der overhovedet findes jeg nu skal ud på døden er vores - ikke en ulykke, ikke noget der kommer på tværs - det er vores død og vi skal sørge for at dø i live, dø mens vi lever - ingen må tage døden fra os - vores død, vores fuldendelse som vi iklæder os, ja vi skal sørge for at Kristus vinder skikkelse i os nu: Kristus skal forvandle vort fornedrede legeme og give det skikkelse som hans herliggjorte legeme med den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt. Filipperbrevet 3. Paulus svinger imellem at dette indtræffer her og nu eller senere - jeg foretrækker Paulus de steder hvor han holder på at det foregår nu og her og ikke skal ske engang ud i fremtiden. Mine egne personlige spirituelle erfaringer siger også at det er her og nu mens vi lever at vi besejrer døden ved at vi iklæder os det uforgængelige Spirituelle Kristus legeme - hvor vi erfarer at tiden er så meget anderledes end vi forestiller os tiden, ja tiden er så anderledes at spørgsmålet om der er liv efter døden slet ingen mening giver - disse spirituelle erfaringer har jeg haft, hvor spørgsmålet om der er liv efter døden simpelthen ingen god mening giver, kun når vi er mennesker med menneskelig fornuft og forståelse vores tid (hvor vi endnu ikke har forstået hvad TID er for Gud, hvad Guds Tid er) giver det mening at spekulere på om der eventuelt er liv efter døden. Schweitzer fremhævede en apokalyptisk Jesus (hvilket Paulus også gør) - og er du ikke også glad for Schweitzer? jo glad for Schweitzer og ja enig med Albert i at apokalyptisk Jesus også er Paul's opfattelse begivenheden Jesus Kristus og det derfor hedder Jesus og Paulus frem for den falske modstilling Jesus eller Paulus. En Ny Guds Værens Kraft - en ny Æon/Tid er brudt igennem i verden - som vi bedst kender gennem Gud Helligåndens mægtige gerninger med os - hvor HEL HEL-bredelserne står helt centralt: Sygdom, både fysisk og mentalt, individuelt og samfundsmæssigt, er en følge af den menneskelige ånds fremmedgørelse Guds Ånd, den guddommelige Ånd, og at ingen sygdom kan helbredes, og ingen dæmon drives ud uden den menneskelige ånds genforening med den guddommelige Ånd. og tak for links og inspiration Thomas,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#34795 - 12/02/2022 14:13
Re: Åndelig Føde
[Re: Hanskrist]
|
|
Hej Hanskrist
Jeg siger også tak for inspiration!
Du er en belæst mand, som har hele sit væsen med i alt, hvad han gør. Derfor vil det glæde mig, om jeg kan få lov at stille spørgsmål til din forståelse.
Et indledende citat til mine spørgsmål:
The Orthodox and Catholic Churches are as one, after all, in denying that salvation is either a magical transformation of the human being into something else or merely a forensic imputation of sinlessness to a sinful creature: it is a real glorification and organic transfiguration of the creature in Christ, one which never violates the integrity of our creatureliness, but which - by causing us to progress from sin to righteousness - really makes us partakers of the divine nature. - David Bentley Hart; The Myth of Schism
Jeg forestiller mig, at det er et citat, vi begge kan relatere til, fordi vi begge glæder os over Kristus-begivenheden og over Gud, som er os mennesker meget, meget nær.
Ydermere forestiller jeg mig, at du glæder dig over ordene "... one which never violates the integrity of our creatureliness ..."
Mit spørgsmål:
Når du skriver, at der IKKE er et liv efter døden, men at det er slut med den individuelle krop og bevidsthed, så går jeg ud fra, at dette også gælder Jesus Kristus, dvs. at han i så fald var en mand, som døde ca. år 30+, og som IKKE genopstod i en fysisk og bevidst form.
Jeg har læst om nogle forskellige genopstandelsesteorier:
1. Jesus genopstod med nøjagtigt den krop, han blev lagt i graven med. 2. Jesus genopstod i en transformeret krop, hvis fysikalitet er af en helt anden art, end vi kender til. 3. Genopstandelsen er menneskets mulighed for at tage del i Jesu Kristi personlighed og dermed have kontakt til Gud.
Jeg tror, at de fleste lærde mener, at nummer 2 er den forståelse, som disciplene og apostlene selv havde, og at de havde oplevet noget, der gjorde dem overbeviste om, at Jesus virkelig - efter sin korsdød - viste sig for dem; på en sådan måde at forstå, at Jesus virkelig var et menneske, som så dem - og de så ham (dette inkluderer i princippet også nummer 3 efter pinsen).
Men hvad med Tillich? Jeg har aldrig læst noget om Tillich før i dag. Og er hans version ikke nummer 3? Og er det ikke også din version?
I så fald: Hvordan forestiller du dig, at Helligånden er kommet over os og bor i os? Hvis det ikke er via den opstandne Kristus (som i nummer 2), er det så et rent kulturelt fænomen, som først finder sted, når man hører Evangeliet?
Når jeg spørger sådan, så skyldes det N.T. Wright, som - om jeg har forstået ham korrekt - mener, at der i Jesu Kristi opstandelse fandt en "shockwave" sted, som indbefattede hele skabelsen i ét øjeblik. Med ordene fra Paulus:
Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, hvis I da forbliver grundfæstede og faste i troen uden at lade jer rokke fra håbet i det evangelium, I har hørt, det, som er blevet prædiket for al skabningen under himlen, og som jeg, Paulus, er blevet tjener for. (Kolossenserne)
For mig er dette også et metafysisk fænomen. Er det et rent kulturelt fænomen for dig?
Kh Thomas
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#34855 - 15/02/2022 19:43
Re: Åndelig Føde
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Thomas. Her et lille indspark fra sidelinjen - mens der ventes på svar fra Hanskrist: I kristendommen - og i islam - er det at synde jo meget centralt. Det er så her, jeg tænker, at den største synd, vi mennesker - i hvert fald efter min mening - begår, er at vi mishandler denne klode - dels med vores hensynsløse grådighed og svineri - og tilige med vores overbefolkning.
Men hverken Jesus og hans følgere eller Muhammed og hans følgere nævner dette med et eneste ord. Jeg har i hvert fald ikke set det - og det svækker min tillid til dem.
Det ville da ellers være nærliggende at have respekt for "skaberværket" - også selvom men dengang kun kunne få øje på "himmel" og "jord".
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#34864 - 16/02/2022 14:02
Re: Åndelig Føde
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne Dejligt at høre fra dig igen Her et lille indspark fra sidelinjen - mens der ventes på svar fra Hanskrist: I kristendommen - og i islam - er det at synde jo meget centralt. Det er så her, jeg tænker, at den største synd, vi mennesker - i hvert fald efter min mening - begår, er at vi mishandler denne klode - dels med vores hensynsløse grådighed og svineri - og tilige med vores overbefolkning.
Men hverken Jesus og hans følgere eller Muhammed og hans følgere nævner dette med et eneste ord. Jeg har i hvert fald ikke set det - og det svækker min tillid til dem. Jeg mindes, at vi har snakket om dette flere gange allerede. Har du glemt det? Gud er Skaberen, og mennesket betragtes i kristendommen som hele Skabelsens forvaltere. Vi har fået det kald at tjene ved at reflektere Guds gode herredømme og lys ud i hele verden. Dette er et tema i hele Bibelen, og der er mange smukke passager herom - fra start til slut. Jeg mener også at have citeret troende fra både vores samtid og fra gammel tid om vigtigheden af at have kærlighed til hele alle, inklusiv dyrene og miljøet. Det ville da ellers være nærliggende at have respekt for "skaberværket" - også selvom men dengang kun kunne få øje på "himmel" og "jord". Med "himmel og jord" menes hele Skaberværket - hele kosmos - både vores og Guds dimension, som overlapper i Jesus Kristus og vores kærlighed til Gud, hinanden og alt. Kh Thomas
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|