1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Åndelig Føde
|
Hej Hanskrist
Jeg siger også tak for inspiration!
Du er en belæst mand, som har hele sit væsen med i alt, hvad han gør. Derfor vil det glæde mig, om jeg kan få lov at stille spørgsmål til din forståelse.
Et indledende citat til mine spørgsmål:
The Orthodox and Catholic Churches are as one, after all, in denying that salvation is either a magical transformation of the human being into something else or merely a forensic imputation of sinlessness to a sinful creature: it is a real glorification and organic transfiguration of the creature in Christ, one which never violates the integrity of our creatureliness, but which - by causing us to progress from sin to righteousness - really makes us partakers of the divine nature. - David Bentley Hart; The Myth of Schism
Jeg forestiller mig, at det er et citat, vi begge kan relatere til, fordi vi begge glæder os over Kristus-begivenheden og over Gud, som er os mennesker meget, meget nær.
Ydermere forestiller jeg mig, at du glæder dig over ordene "... one which never violates the integrity of our creatureliness ..."
Mit spørgsmål:
Når du skriver, at der IKKE er et liv efter døden, men at det er slut med den individuelle krop og bevidsthed, så går jeg ud fra, at dette også gælder Jesus Kristus, dvs. at han i så fald var en mand, som døde ca. år 30+, og som IKKE genopstod i en fysisk og bevidst form.
Jeg har læst om nogle forskellige genopstandelsesteorier:
1. Jesus genopstod med nøjagtigt den krop, han blev lagt i graven med. 2. Jesus genopstod i en transformeret krop, hvis fysikalitet er af en helt anden art, end vi kender til. 3. Genopstandelsen er menneskets mulighed for at tage del i Jesu Kristi personlighed og dermed have kontakt til Gud.
Jeg tror, at de fleste lærde mener, at nummer 2 er den forståelse, som disciplene og apostlene selv havde, og at de havde oplevet noget, der gjorde dem overbeviste om, at Jesus virkelig - efter sin korsdød - viste sig for dem; på en sådan måde at forstå, at Jesus virkelig var et menneske, som så dem - og de så ham (dette inkluderer i princippet også nummer 3 efter pinsen).
Men hvad med Tillich? Jeg har aldrig læst noget om Tillich før i dag. Og er hans version ikke nummer 3? Og er det ikke også din version?
I så fald: Hvordan forestiller du dig, at Helligånden er kommet over os og bor i os? Hvis det ikke er via den opstandne Kristus (som i nummer 2), er det så et rent kulturelt fænomen, som først finder sted, når man hører Evangeliet?
Når jeg spørger sådan, så skyldes det N.T. Wright, som - om jeg har forstået ham korrekt - mener, at der i Jesu Kristi opstandelse fandt en "shockwave" sted, som indbefattede hele skabelsen i ét øjeblik. Med ordene fra Paulus:
Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, hvis I da forbliver grundfæstede og faste i troen uden at lade jer rokke fra håbet i det evangelium, I har hørt, det, som er blevet prædiket for al skabningen under himlen, og som jeg, Paulus, er blevet tjener for. (Kolossenserne)
For mig er dette også et metafysisk fænomen. Er det et rent kulturelt fænomen for dig?
Kh Thomas
|
|
|
|