Arne:
Er den fordring, Løgstrup taler om, ikke bare den samme som den, Jesus anviser i kristendommen?Nej, svarer Løgstrup.
Den etiske
fordring, normerne contra de spontane suveræne livsytringer.
Jeg taler om de spontane suveræne livsytringer og ikke om
den etiske fordring som først træder i kraft når de spontane suveræne livsytringer bliver fordrejet, eller
der hvor vi ikke længere gribes af disse universelle spontane suveræne livsytringers indhold. For i det øjeblik vi ikke gribes af de universelle spontane suveræne livsytringer ødelægges de, deres positive funktion i vores liv udebliver og vi fanges i synd som forsigtighed og usikkerhed og selvkredsen - vi mister vores SPONTANITET og emotionelle affektfulde Ekstatiske Begejstring - fordi vi ikke længere er grebet af de for os grundlæggende arketypiske primære universelle spontane suveræne livsytringer. Også derfor jeg siger at Paulus er den bedste Psykiater verden nogensinde har stiftet bekendtskab med, da han i Kristus igen åbner porten til Guds Retfærdighed de universelle spontane suveræne livsytringer.
Jeg har gang på gang sagt at jeg er enig med Løgstrup i at der ikke findes en specifik kristen etik. Især selvfølgelig fordi vi derved ifølge Paulus sætter Guds Retfærdighed = de universelle spontane suveræne livsytringer ud af kraft.
Så Jesus Kristus i evangelierne må ikke læses som primært stramninger af de etiske fordringer - så bliver evangelierne til lov og norm og vi afskær os selv fra begivenheden KRISTUS den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - fx de universelle spontane suveræne livsytringer = Guds Retfærdighed eller Livets Ånds Love som de universelt arketypisk biologisk er indskrevet i hjertet på os. Noget neurobiologien, den polyvagale teori om det autonome nervesystem har påvist rigtigheden af.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)-0-0-0-0-
De spontane suveræne livsytringer (disse tre ord sat sammen) finder vi kun hos HansKrist og det et utal af gange ifølge Google søgning.
Her fandt du Arne følgende højt specialiserede forståelse de spontane suveræne livsytringer:
Dersom vi ikke bærer Gud og Guds Kærlighed Kristus i hjertet lukker det menneskelige ansigt i, det mister sit affektfulness, de spontane suveræne livsytringer, det mister sit liv og emotionalitet, altså personheden der befinder sig i skønheden, det smukke, går tabt.
Hvis du vil forstå hvordan jeg ovenfor bruger de spontane suveræne livsytringer, her talens spontane (emotionelle neuroaffektive) uimodståelige åbenhjertighed, skal du læse efterfølgende:
De spontane suveræne livsytringer ved vi fra neurobiologien sidder i det menneskelige ansigts emotionalitet noget allerede Darwin redegjorde for og som moderne neurobiologi kan føre videnskabelig bevis for det rigtige i. Hvis Løgstrup kunne læse hvad jeg har skrevet ovenfor han ville juble af lykke i sin grav for min videreudvikling på de spontane suveræne livsytringer
Titte bøh legen mellem forældrene og deres spædbarn er en spontan uimodståelig suveræn livsytring, mennesker kan ikke lade være med på en eller anden måde at kommunikere med det spædbarn der endnu ikke har et sprog, men til trods begynder voksne mennesker spontant at snakke og kommunikere med et spædbarn, ja de spontane suveræne livsytringer er nærmest uimodståelige også derfor betegnelsen spontan er så sigende
Spædbarnet er biologisk prædisponeret til at indgå i en ansigt til ansigts kommunikation med forældrene og er de ikke kan der være tale om alvorlige autisme forstyrrelser der kan få katastrofale følger for vedkommendes sociale liv
-0-0-0-0-
PS:
Arne:
Løgstrups spontane suveræne livsytringer er ikke forbeholdt kristne mennesker. De gælder alle mennesker.
Det kan du ikke få øje på
At de spontane suveræne livsytringer er universelle det har jeg altså hævdet hele vejen, som den Paul Tillich og Karl Barth, elev jeg er, også derfor jeg et utal af gange har sagt der er mere KIRKE i det sekulære liv udenfor Kirkerne end indenfor de såkaldte KIRKER.
Men den Paulinske urkristendoms SPIRITUALITET (SPIRIT CHRISTOLOGY) hvor vi har transcenderet LOVEN NORM som opdrager og i stedet er sat i KRISTUS som opdrager vil åbne igen op for de universelle spontane suveræne livsytringer.
Styrken ved kristendommen er at den genopretter Guds Retfærdighed skrevet i hjertet på os = de spontane suveræne livsytringer.
Ikke mange religioner tør tage dette skridt, fremskridt i Ånd og SPIRITUALITET - fordi de fleste religioner forfalder til at moralisere og alene at opstille etiske fordringer. Kristendommen kommer med evangeliet først - med KRISTUS først - kristendommen kommer ikke med LOVEN NORM og MORAL først. Læs Galaterbrevet hvis du vil have en dyb forståelse forholdet.
-0-0-0-0-0-
Jeg vil meget gerne tale, drøfte, de her forhold om de spontane suveræne livsytringer - fordi de spiller en helt central rolle i mine 20 års Internet debat aktiviteter - ja de spontane suveræne livsytringer fylder så meget hos mig at jeg indimellem syntes jeg påpegede forholdet alt for ofte i mine skriverier.
En Google søgning viser da også at de "spontane suveræne livsytringer" findes kun hos HansKrist og det et utal af gange, selv om Google endda undlader at komme med alle de gange denne sætning optræder hos mig, i mine skriverier, men de var med fra dag 1 da jeg begyndte at skrive omkring år 2000. Iøvrigt viser Google søge resultater også hvor ofte jeg har præsenteret dig for de spontane suveræne livsytringer, og i 2016 kvitterer du også med at HansKrist har inspireret dig til at få kigget på de spontane suveræne livsytringer.
Også fordi hende præsten der opfordrede mig til at skrive hun var meget optaget af Løgstrup som hun var personlig nær ven med Ole Jensen elev af Løgstrup.
Og Arne kender du ikke Ole Jensen's bog:
"I vækstens vold: økologi og religion" er jeg sikker på at det ville være en bog du ville blive glad for.
-0-0-0-0-0-
Jeg kan mærke jeg bliver i rigtig godt humør af at debattere og drøfte de spontane suveræne livsytringer som spiller en essentiel central rolle i min måde at tænke og forstå på, selvfølgelig også fordi jeg er ganske fortrolig med Heidegger Tillich og ja Løgstrup selv.
Og i moderne neuropsykoanalyse spiller de spontane suveræne livsytringer en altdominerende rolle, især indenfor den neuroaffektive udviklingspsykologiske afstemning mellem barnet og forældrene.
Den polyvagale teori om vores autonome nervesystem er også fyldt med talens og kommunikationens uimodståelige åbenhjertighed - en af de allervigtigste suveræne livsytringer vi ser hos homo sapiens.
Så Arne du må gerne gøre som du har gjort i alle de år vi har stået overfor hinanden, forsøge at jorde mig og få mig ned med nakken og ydmyge mig - tror dog ikke det lykkes dig, men forsæt gerne dine aversioner imod mig og min person - for som sagt det gør mig i rigtig rigtig godt humør at drøfte de spontane suveræne livsytringer da de spiller en afgørende central rolle i mit liv og ingen i hele Danmark har skrevet mere om de spontane suveræne livsytringer end jeg har og ingen har forstået bedre end jeg at implementere de spontane suveræne livsytringer i en tværvidenskabelig kontekst.