At tilgive andre er en forudsætning for at kunne stå i et godkendt forhold til gud.
Man kan ikke tjene gud og hade sin næste samtidig … ens tjeneste/tilbedelse vil ikke blive godtaget – som fortællingen om Kain og Abel er et eksempel på
Det er jo også de 2 første og største bud som loven er bygget op på – man skal elske gud og næsten.
Ånden i loven er kærlighed, da den forstås som kommende fra gud, som ER kærlighed - derfor skal man også agte andre højere end end selv som kristen og være klar til evt. at ofre sit liv for denne.
At agte andre højere end sig selv er fortællingen om den barmhjertige samaritaner et godt eksempel på.
*
Jesus var jøde og tilhørte guds udvalgte folk.
Han var ifølge skrifterne guds udsendte søn, der skulle frelse de fortabte får af Israels hus … dette stivnakkede folk.
Da ”de” ikke ville det, blev ”Vejen” - som hans lære blev kaldt - og hans død ved hans blod til en ny religion/pagt mellem gud og mennesket, så guds hellige ånd kom til disciplene på pinsedagen, som tegn på Kristi opstandelse og som en hjælper - Talsmanden
Derefter forstås det udvalgte folk/Israels hus, som dem Jesus godkender med sin fars ånd. En bemyndigelse han har fra faderen.
Da Kristus som opstanden gav disciplene en befaling, gælder invitationen
alle som hører og handler derpå indtil
verdens ende … altså før dommedag = guds den almægtiges store dag.
Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/28Når man er døbt er det sket i
Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, som jo indbefatter man skal holde alt det som er befalet. Derved får man en god samvittighed og tilkendegiver ens tilhørsforhold offentligt.
Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, han, som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Pet/3*
Mennesket Jesus eksisterer ikke, han er død - han ofrede sit liv, og ifølge skrifterne er han opstået til himlen - hvor det så måtte være – som
konge*.
Derfra vil han dømme menneskene sammen med de udvalgte, så som Paulus*, indtil han overgiver riget til sin far ... eller tager jeg fejl?
*Paulus
Eller ved I ikke, at de hellige skal dømme verden?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/6* kongeOg jeg så troner og nogle, der tog sæde på dem; de fik givet domsmagt. Og jeg så sjælene af dem, som var blevet halshugget på grund af Jesu vidnesbyrd og Guds ord, og alle, som ikke havde tilbedt dyret eller dets billede og ikke sat mærket på deres pande og hånd. De kom til live og blev konger med Kristus i tusind år. De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og Kristi præster og være konger med ham i de tusind år. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/20De udvalgte = dem som faderen har taget ud af verden og givet Jesus, er dem som Jesus ville berede en plads til i himlen.
*
Ifølge Johannes dømmer mennesket dog sigselv, ud fra guds definition af, hvad der er ondt – her omtalt som mørket.
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.« https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/3... men der er jo også et før dommedag og så tiden efter ... som jo også er en slags domstid, hvis ikke man er som gud det vil.
*
Når vi taler om dommedag og trængselstid, er det ikke det samme.
Trængselstiden i de sidste tider vil blive afkortet på grund af de udvalgte/hellige og kommer før dommedag = guds den almægtiges store dag.
Dagen før guds store dag - den yderste dag - som Martha talte om i forbindelse med Lazarus´s død, er opstandelses dagen for guds udvalgte ...
...