1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23009 - 04/04/2017 03:27
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Poeten Seamus Heaney & Irland, den keltiske tiger, lærken og rummet med den lille gut i verdens trygge midte, og hjemlandets alvorlige historie ... det er her alt sammen, som en Vermeer under bearbejdning: https://www.youtube.com/watch?v=8HWurkQ1ao4mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#23012 - 05/04/2017 09:44
|
veteran
|
|
|
Her fortsætter Sophus, hvor RM slap...
Ilses foraarsdragt
ilse ønsker sig en Foraarsdragt siger Moren. Ilse fylder sejsten. Det er første Gang, det bliver sagt.
Hidtil havde Ilse ingen Ønsker, som blev nævnt og stod ved Magt. Ilse ønsker sig en Foraarsdragt.
Og jeg smiler lidt og tier stille, da mit Barn begyndte selv at ville. Ved at se det nye Foraar vakt, er det, som jeg frydefuldt blev lagt ned i Jorden. Og nu bærer hun min Foraarsdragt.
*
Foråret 1897 foreviges her højstemt:
Evangelium
Foraar! Jeg bliver altid først mig, naar Vaaren er nær. Min eneste Grund til at være var dette Foraars.Begær. Det væsentlige af mig det er mig Foraars-Begær.
Paaske, - de graablaa Dage, Vaarsæd og Naaletræer, Bøgeskoven visnet, isnet af Foraars-Begær! Det er mit Kors og mit Vievand det isnende Foraars-Begær.
Foraar - sne og Violer, Langfredags skarpe Blæst; er Jorden sort og Frossen, vaares hjærterne bedst. Et Judas-Kys paa min Læbe af Foraar, som hvisker: Korsfæst!
Og hvad jeg ønsker vinder sit dybe, stærke Skær. Min eneste Adkomst og Ære det er mit Foraars-Begær. Med Tiden vil Verden være saa rig som mit Begær.
- Sophus Claussen.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#23016 - 06/04/2017 02:34
|
veteran
|
|
|
Et par ord fra Poul Møller, som Tikka nyligt med sangstemme livede op – sange der måske synes så længe siden, men sunget sprudler af livet de blev givet. Ingen tvivl om smukke stemmers kraft, men alene i ordene ligger den sødme eller gru, der næsten maieutisk får alt til at risle:
Poesiens Blomst er forbrændt paa dine Agger, I en Ørken du søger Forjættelsens Land. _ _ _
Forgieves af Kunsternes høie Ruiner De pene Kasteller man sindrigen kliner; Af det ældgamle Spil. Ei daares jeg vil. _ _ _
Og dog – hvad er Livet , naar Kunsterne flygte, Naar Alvor boer under Loftet af Iis? Et bælmørkt Huus, uden Lys eller Lygte, Og Linden for Dør med sit kulsorte Riis.
- Poul Møller.
I Halfdan Rasmussens Korte Skygger (1946), findes mindelser med puls om fællesskab og en skrigende tomhed, kun døden der hårdt slår ned efterlader, hvor billeder vågner i rytmen af liv poeten skabte, bl.a. i strofer som disse:
Isblomster
Barnet sover. kvinden ved din side aander roligt. Du alene vaager. Og i mørket ser du skygger glide ind i din bevidstheds lyse taager.
Rudens himmel staar med blomsterklynger præget ind i isens skyggetone. Og det er som om et mørke slynger kuldens stængler til en tornekrone.
Barnet sover. Vaager du alene? Roligt tar en haand om dine arme. Ruden staar med hvide æblegrene sænket over nattens lyse karme.
*
Foraar over Europa
Aa . kunde jeg fortælle dig et æventyr, mit barn, om børn der aldrig kendte sult og graa ruiners skarn. Om drenge ingen havde lært at tømme en pistol mod nattens røde hjerte om mod dagens lyse sol.
Aa – kunde jeg fortælle dig et sælsomt æventyr langt borte fra en vished om de søndersprængte byer. Fortælle om en verden, der var god med sine smaa og aldrig gav dem haandgranatens mod at leve paa.
I mørke kældres fugtighed hvor raadenskaben staar og skriger i en feberkrops betændte hungersaar, gaar børn omkring, smaa blege børn, som igen verden har og søger blandt forkrøblet liv en savnet mor og far.
I smaa, graa hænders vifteform staar haandens knogler spændt mod hudens skøre, blanke væg, materiebetændt. Der jamrer fra hver skorpet mund en livløs bøn om brød… Saa vralter en fra blod og snavs til ensomhed og død.
De brænder lig i skovene paa denne foraarsdag hvor løvets himmel lukker sig om livets nederlag. Nu blomstrer anemonerne paa stilkens grønne garn… _ _ _
Aa – kunde jeg fortælle dig et æventyr, mit barn.
*
Sammenskudsgilde 1943
Vi larmer og vi griner. Vi synger sjove sange og drikker øl og sodavand og hjemmegjort likør. Vi spiser fedtemadder med landlig spegepølse og tegner smaa figurer i de spildte sjatters øer.
En starter grammofonen og vælger sig en plade med Armstrong eller Calloway, saa vi kan få en dans. Vi vralter rundt paa gulvet og snakker med en pige og har det sjovt og hyggeligt til hotte negerbands.
Vi koger røde pølser og skaaler mod hinanden og brænder vittigheder af og tier sidenhen. Saa vælter én en flaske og dingler ud af stuen paa lange gyngevorne ben, og kommer bleg igen.
Vi puffer til hinanden og tar hinandens koner og ser dem dybt i øjnene og siger ingenting. Et par gaar lidt alene og tier stille sammen og kommer ind med læberødt om mundens tavse ring.
Vi smøger cigaretter. Vi ryger osse pibe og tigger lidt tobak af en som har en god ration. Saa danser vi og sveder og smider slips og jakke og lægger nye plader paa den laante grammofon.
Nu synger Dan og Karen. Nu er her ganske stille, og der er ingen angst og frygt og ingen tomhed mer. Og vi er meget fulde og meget meget unge og klamrer os til livet, der er varmt og aabent her.
Nu smækker en entrédør. - Aa, gaar I allerede! Der ligger en og snorker tungt i stuens bedste stol. Saa tier grammofonen. Vi taler dæmpet sammen til ruderne tar rødme af den første morgensol.
Vi staar i korridoren og prøver mange frakker og taler lavt om den og den, som flygtede igaar. Saa vandrer vi i klynger ad morgentomme gader og skilles med et lydt farvel, som ingen helt forstaar.
- - - -
En anden smuk digtsamling, med de smukkeste tegninger af Ernst Clausen, er Torso (1957):
SAPFO
Som en hånd der leger med evigheden rækker pinjen grenene ind i himlen og bevæger over din pande månens kølige vifte.
Månen over Lesbos har hun besunget, hun som i en klynge af unge piger gik ved denne kyst hvor de høje skrænter anråber natten.
Endnu går hun her. Når du lytter efter kan du høre støvet på vejen tale om den mørke pige hvis fødder evigt kærtegner øen.
Blæsten plukker blomster til hendes ære. Og den første stjerne på aftenhimlen lokker op af havet en sølvmønt præget i hendes billede.
Hendes søstre, unge og uden alder, bær jasminers duft i deres mørke lokker som en hilsen til dig fra øens dronning, Sapfo fra Lesbos.
*
SØVN
Væk ikke de sovende. Stands daggryets hjul og lad stilhedens kilde springe. Lænk støvet til vejene. Dans mørke på ruden og skygge på muldyrets bringe. Lås hånden med kærtegn. Bind svalhed i træers krone og kystens sand. Rejs havet Poseidon. Blind Helios’ øje med kølige vifters vand. Stands tid. Lad falde blid regn over tørstende bjærge og sletter. Læg ind i denne vigende nat årtusinders dybe nætter.
- Halfdan Rasmussen.
mvh Simon
Redigeret af Simon (06/04/2017 02:37)
|
|
Svar
|
|
|
#23018 - 06/04/2017 16:19
|
veteran
|
|
|
Man må næsten selv ha’ vandret blandt de gamle monumenter, for at få støvet i sig, så enten er det derfor, eller fordi Halfdan skrev med hellensk støvpen efter turen i tidens brønd, at man alligevel får noget af det i øjnene ved at dvæle i Torso, som på en måde selv blev monumenter – smukke er de:
TORSO
Skønt at vandre blandt skønhed og i det svundnes glans dvæle ved Erechteions blide Karyatider, finde igen omsider skønhedens resonans.
Glemme for tempelhøjen livet ved højens fod. Glemme for sejrsgudinden Nike, den vingeskabte, nederlagets fortabte torso i kød og blod.
Glemme det grå og vandre drømmende indadvendt bort fra nutidens armod ind i en tidløs verden, vide at også smærten stivner til ornament.
Vide at tiden tvinger skønhedens puppe op, og at det svundne stråler skønnest hvor drømmen maler baggrunden mørk og taler gennem en marmorkrop.
Skønheden klager ikke. Sten visner ikke i bånd. Lidelsen bor i det levende. Bundet til stok og krykke strejfer den tabte lykke skyggen fra Parthenon.
*
AGORA
Her gik han, denne mand som spurgte tit, man aldrig lod sig binde til et svar. Dyb efter dyb blev rørt. Om intet bar, der var dog grund mer hård end granit.
Han prøvede sit folk. Igen. Igen. Er Gud den rette Gud? Er dyden dyd? Er retfærd det retfærdigste, så byd din uven samme vin du bød din ven.
Han prøvede sig selv. Om jeg er viis, da er jeg viis i kraft af fæ og pjok. Lidt mindre dumhed. Er det visdom nok? Kun tossen skænker tåben kløgtens pris.
Han spurgte. Og med sine spørgsmål stak han som en hveps de sløve. Hvad er sandt? Han kendte ikke svaret. Men han fandt omsider svar i bægret han drak.
De dømte ham. Men han blev aldrig dømt. Ironisk, mild, tog han imod sin dom og drak skarntydens bitre drik som om det var al visdoms kalk han havde tømt.
- Halfdan Rasmussen.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|