Hej igen Arne Tikka og ikke mindst Thomas
Da hvad jeg skrev i chatten har stor principiel betydning for at forstå kristendommen og den virkelighed der er på tale, har jeg taget et kopi, følger her:
Ufatteligt så dårlig folk forstår kristendommen. Kristendommen = at være i Kristus = at være i samme kommunikation og dialog virkelighed (bøn og Guds Ord virkelighed) som Jesus befandt sig i konstant.
[x] Hanskrist: Her har vi tankerne direkte fra Gud som kommunikation og som dialog.
[x] Hanskrist: Martin Buber og andre indenfor personalismen har afdækket, belyst, dette aspekt ved virkeligheden, vores spirituelle jeg-du aspekt ved jødedommen og kristendommen mellem Gud og mennesket, mellem mennesket og Gud
[x] Hanskrist: Når vi tillader os selv seriøs at ville være beskæftiget med kristendommen, så er det en virkelighed vi undersøger og gerne vil forstå og tilegne os, fordi dette er muligt
[x] Hanskrist: Denne virkelighed, er kendetegnet ved kommunikation og dialog mellem mennesket og Gud, vores jeg-du spiritualitet
[x] Hanskrist: Ingen har som Paulus redegjort for at hermed slutter skrifttroen, bogstavstro, som blot døder os og ægger til synd
[x] Hanskrist: Denne levende jeg-du kommunikerende dialogiske intelligens = spiritualitet var Paulus og forfatteren til Johannes evangeliet så rigt udstyret med
[x] Hanskrist: Vores kommunikerende dialogiske virkelighed i Ånden og med Gud Fader together, ved og med Kristus menneske Sønnen
[x] Hanskrist: Ontologien og metafysikken, virkelighedens inderste karakter er relationel, beror på relationer hvor imellem der forgår livlig kommunikation og dialog
[x] Hanskrist: Vores personhed er at finde i forbindelse med vores jeg-du givne virkelighed, hvor vi er tiltalt, hvor alt siger os noget (er levende) og hvor vi bryder ud i pris, lovsang og jubel
[x] Hanskrist: Det foregår om noget i vores ansigt og front, fremsyn, vores billedlighed og fænomenologi her
[x] Hanskrist: Det er sublimt om noget og det er ledsaget af en vis blufærdighed vi ikke gerne må krænke.
[x] Hanskrist: Det er grundet og begrundet i jødedommen og kristendommens teisme, ansigt og person lære, jeg-du forholdet mellem Gud og mennesket
[x] Hanskrist: Der er en overflod (sublimitet og poesi og skønhed) en uhørt rigdom at finde og lære at kende i det menneskelige ansigts fænomenologi som det udfolder sig mellem mennesker i deres personlige kontakter og vi står overfor uendeligheden fordi den anden vil være uudgrundelig for os i sin variation og rigdom, mangfoldighed
[x] Hanskrist: Den Jesus Kristus givne etik er at respektere dette forhold, nemlig personen. Kun kristendommen tillægger personen og det personlige absolut betydning og gyldighed som Gud værner om.
[x] Hanskrist: Kristendommen er eneste religion hvor det personlige og personen står over kosmos og de upersonlige kræfter, ting og rørelser i verden
[x] Hanskrist:
www.personalisme.dk undersøg denne side, gå på opdagelse her
Kristendommen og jødedommen kunne der stå, men kristendommen gør et ekstra stort nummer ud af vores personhed, personen og det personlige