Hej Arne
Jeg har på fornemmelsen, at jeg måske har "jokket på dig" på en eller anden måde
Slet ikke :-)
så siger det da mig, at du ikke direkte modsiger dette:
Teksterne i Bibelen afspejler forfatternes religiøse overbevisning og følelser over for Gud på givet tidspunkt.
Det kommer an på implikationerne. Hvis der menes overbevisninger og følelser i modsætning til, hvordan det rent faktisk forholder sig, så nej, så er jeg ikke enig i formuleringen.
Jeg tror på, at de fire evangelier tegner et pålideligt portræt af Jesus Kristus.
Jeg håber på, at du i stedet selv vil fortælle, hvad det var, der her - åbenbart ret afgørende - ændrede dit syn på kristendommen i en accepterende retning.
Jeg synes, at jeg har prøvet at forklare det nogle gange nu. Måske jeg skal sige noget mere overordnet, som du kan spørge ind til?
Og angående dét at missionere, så er min holdning den, at man her bør mødes "på lige fod" - forstået sådan, at man kan præsentere sine egne holdninger, visioner og idéer netop som ens egne - og uden krav om at andre skal opgive deres egne - altså med fuld respekt for, hvad "den anden" står for. Ikke at bilde sig ind, at man selv er klogere end den anden
Med hensyn til det aller sidste kan det nok blive lidt svært. Du er agnostiker og kan acceptere/blive inspireret af mange religioner. Jeg er kristen og tror på, at Jesus er Kristus, Guds Søn, opstanden i en transformeret krop - opstanden som også vi, der tilhører Jesus, vil opstå. Du kan vel ikke mene, at jeg har lige så meget ret som du?
Som ovenfor bemærket, så er jeg især interesseret i: "hvad det var, der her - åbenbart ret afgørende - ændrede dit syn på kristendommen i en accepterende retning".
1) Jeg har i 12 år været tiltrukket af Jesu ord.
2) Jeg har fået et mere harmonisk billede af biblen og kan forstå den som én sammenhængende fortælling.
3) Det kristne verdenssyn giver min intuitive forståelse af "Den uselviske kærlighed som indeholdende Sandhed" en dybde, som ingen anden religion kan tilbyde mig.
4) jeg har hørt historikere/professorer argumentere for og imod Jesu opstandelse. Og jeg mener, at de, der argumenterer FOR, tilbyder de absolut mest troværdige argumenter.
5) Der er "knuder", der er blevet løst. F.eks. forståelsen af "verdens ende".
Nu har jeg prøvet at beskrive det mere overordnet i de 5 punkter. Er der nogle af disse, jeg kan (få lov at) uddybe for dig, evt. ved at du spørger ind med nogle specifikke spørgsmål?
Kærlig hilsen
Thomas