Hanskrist: - Når jeg mener man skal være bogstavtro ... ha' kundskab ... er det, fordi det kommer før ånden, ånden er en gave man får eller kan bede om og som kommer udefra ... da det jo er guds ånd ... som man tager ind/bliver fyldt af så længe man går på "den smalle vej."
- Sådan forstår jeg bibelens ord.
(selv om jeg ikke tror på at ånden findes andet end i ens hoved)- Men tilbage til bibelen … Troen kommer af det man hører …
Romerbrevet 10:14-17: Men hvordan skal de påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på?
Hvordan skal de tro på ham, som de ikke har hørt om?
Hvordan skal de høre, uden at nogen prædiker?
Og hvordan skal nogen prædike uden at være udsendt? – som der står skrevet:
»Hvor herligt lyder fodtrinene af dem, der bringer godt budskab!«
Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger:
»Herre, hvem troede på det, de hørte af os?«
Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord.
NÃ¥r kundskaben
(bogstavtro) bliver til tro af kærlighed, som afspejles i gerninger, må det være som der står skrevet i Johannes 14:15-21.
Johannes 14:15-21: Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den.
I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer.
Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer.
Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve.
Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer.
Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«
Så her er/bliver ånden i ordet legemliggjort … dog er man nød til at kende og adlyde ordet i den udstrækning det er menneskeligt muligt fordi ellers kender man jo ikke Jesus og hans far ... og for Jesu vedkommende gud.(?)
Hanskrist: "Modsat Buddhismen er kristendommens styrke at tankeløshed ikke nogensinde kan blive et ideal. Albert Schweitzer siger at Paulus (som han kalder for Tænkningens Skytshelgen), søsatte kristendommen tænkende, diskuterende, debatterende med fx den indlagte strid med Peter. Sådan er kristendommen søsat, sat i verden, hvorfor der ingen angst er for uenigheder endsige at udtrykke disse."
- Da kristendommen er en domsreligion, giver det vel sig selv at man tænker sig om, mener jeg, men da også fordi, Jesus ifølge skrifterne sagde han var/er
vejen sandheden og livet. Det kan enhver jo sige.
Hanskrist: "Den store respekt Peter udviser for selv Paulus der har været yderst nærgående med en revsende irettesættelse overfor Peter, viser at kristendommen formår at rumme kritisk tænkning og uenigheder."
- Det er kærligheden som muliggør det.
- Jesus gav sine disciple et nyt bud, at de skulle elske hinanden, holde fred og tilgive om nødvendigt.
Hanskrist: "Paulus der var en "overbegavet" Clement Kjærsgaad eller Rune Lykkeberg type, forlangte at alle skulle have lov til at komme til orde og omkring vigtige trosspørgsmål skulle vi lovsynge med vores forstand. Så hvor Herren, Kirken er, hvor Ånden er, der er også Friheden."
- Ja … kirken er ikke en bygning.
Ordet kirke betyder en forsamling af mennesker og menighed.
Jesus citeres for at ha’ sagt:
Mattæus 18:19-20: Jeg siger jer også: Alt, hvad to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det skal de få af min himmelske fader.
For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.«
Hanskrist: "Alle er inkluderet, selv kvinderne kan ifølge Paulus være de største autoriteter såvidt trosspørgsmål der drøftes, såvidt forståelsen af kristendommen. Dette er ret uhørt i religiøs sammenhæng på det tidspunkt.
Pludselig må kvinder være med på ligefod med mændene. Og det er da også set i det lys at udtalelsen "kvinder skal lære at tie i forsamlinger" overhovedet giver mening. Netop fordi de er medinddraget på ligefod med alle andre, skal de jo kunne vente på at at andre taler ud og det bliver deres tur til at sige noget."
- Hmm … ved at sige kvinderne skal tie i forsamlinger, sagde Paulus at de godt måtte være der, men han sagde også:
1 Kor 14:35-36: Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden.
- Så kvinder underviser ikke i menigheden, og kan spørge deres mand derhjemme om nødvendigt.
Kvinder skal i kristen forståelse underordne sig deres mand, da han er hendes hoved.
1 Korintherbrev 11:3: Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.
- Det var kun de jødiske mænd der var frie.
- Kvinderne under Moseloven var mandens ejendom på ligefod med trækdyr, trælle og børn.
- Men rigtigt … fremskridt, da kvinder kunne være Jesu disciple/elev, men de udvalgte af ånden og udsendte/apostle var alle mænd.
Hanskrist: "Nu er det ikke Paulus der vinder kampen om Kirken, den Kirke, disse urnenigheder, han om nogen grundlagde strategisk i metropolerne.
Men med reformationen bryder Paulus indflydelse pludselig frem igen og Kirken splittes i vest. Denne frihed og ånd vi nyder indenfor protestantismen kan vi takke Paulus for."
- Jeg forstår opsplittelserne og sekt dannelserne der tales om som frafald fra den sande tro, da jeg mener, der kun kan være én forståelse af den kristne tro … ellers kan Jesus jo ikke være
vejen sandheden og livet.Hanskrist: "At Kirken inddrog de paulinske breve er fuldstændig ulogisk siger Albert Schweitzer, men forklaringen må være den at de var så udbredte at Kirken ikke turde ekskludere dem og derved få Paulus imod sig, så de tog Paulus med. Og dette kunne gå en tid, hvor lægbefolkningen ikke havde adgang til at læse bibelen, men den dag det skete ville corpus Paulus være en bombe under Kirken der ville medføre reformation af Kirken."
- Paulus levede da ikke, da skrifterne blev samlet.
… men man må jo gå udfra at guds ånd har påvirket udvælgelsen af skrifterne, da bibelen om sig selv siger, den er guds ord.
¨¨¨¨