1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23937 - 06/11/2017 11:05
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Goformiddag RM..
En himmelblå efterårshimmel som denne, nærmer sig jo truslen om lykke for oppegående morgennisser m/k – små suk i gondolen på vandspejlet, og der ville ingen vej være udenom!
Ja den er pragtfuld, serien Brideshead – en rus af isoleret lykke, og en af de få gange hvor en bog rent faktisk forvandles til noget sublimt. Dén og den tyske serie Heimat er velsagtens det bedste indenfor tv-serier jeg har oplevet. Jeg ville egentlig ha’ lagt dig et link med den særlige situation, hvor Charles må lide under faderens grufulde hævn: han har inviteret Orme-Herricks & datter til at underholde en aften lang med det mest opløftende parti for flygel/cello! Men desværre ser det ikke ud til at nogen har værdsat situationen, hvor Nemesis griffer flår den lille overtrækker tilstrækkeligt til et link. Det er nu ellers en mindeværdig aften. Men så igen, serien er jo en flod af enestående skuespil og kostelige dialoger, billeder man svømmer hen i, da ikke mindst i Venedig, du ved, dér hvor lykken klukker..;)
Pludselig syntes et moralsk skrig fra vagttårnet at ses i Mellemrummet - nu er jeg ikke leveringsdygtig i ”kristusterapi”, men lægger gerne en planke ud, et bevægende øjeblik:
Over dig har du én der bor, under dig har du én der tror, i dig har du ”livets pæl” – ryst med numsen, frels dig sjæl..
Og nu vi er der, her endnu en nærværelse fra Peter Poulsen – en nydelsesvækker:
Støvets år
I syv årtier har jeg været her på jorden ikke altid lige nærværende. Jeg har sovet ca. treogtyve år.
Jeg har været melankolsk i flere, både lykkelig og trist. Jeg har sunget på mit sære tungemål.
Jeg har grundet over månens skønhed på selve himlen eller spejlet i en vandpyt.
Svalerne har jeg beundrende fulgt. Tænk at digte kunne skrives, som de flyver.
Jeg kan ikke dø som rosen for at blive genfødt.
Når jeg dør, er det for altid. Endegyldigt.
- Peter Poulsen.
Mvh & go soldag samt fortsat nydelse i Brideshead ;) Simon
Redigeret af Simon (06/11/2017 11:14)
|
|
Svar
|
|
|
#23938 - 06/11/2017 23:58
|
veteran
|
|
|
P.s.:
Kulden mærkes for hver dag stærkere, som en gammel optøet isvinter der igen er ved at samle sig, spreder den sig i vore knogler. Snart blomstrer iskrystaller i næsebor og man skutter sig ved indgangen til Hvids, som Helge Rode i Den Litterære Cafe:
Mine Fødder er paa Jorden, paa den underlige Jord, mit Hoved stikker op gennem Luften - gennem denne sære Luft.
*
L. F. Celine
Den klassiske harmoni i den store, ydre form. Alle regler overholdt i absolut kaos. Først en sang og sidst en sang. Indimellem dans. Rigodon. Før krigen. Det grå, stinkende Paris og byens triste forstæder. Forfængelighed. De forkerte valg og den pris der skal betales. Galejslaven i sit hus på skrænten over fabrikkerne, hvor man ikke længere fabrikerer tanks men små fikse kasser til små fikse fjolser. Næsten ulæselig håndskrift med blyant og krampe ind i døden. Og litteraturen bagefter, langsomt, det dumme svin. De sindssyge impressionister ved floden i pletter af lys. Hunde og katte og papegøjer og mejser i badegardinerne, men han satte aldrig sine hvide stokke i Lucettes danseskole. Han gik ud i haven, hvor de trofaste dyr var begravet, og i malariaskælven befolkede han turistbådene med drømme. Så han en præst slap han hundene løs, og på den sidste rejse fik de sat en staude hver eller måske en busk, et træ. Som en tung varm frakke i vinden ved bæltet.
*
Stenede profeter kommer ned fra bjerget: Først er man jøde senere blir man filister og hverken før eller siden aner man hvem man er Det er som cowboys og indianere i en grusgrav: Hvem holder du med spørg ikke hvorfor for svaret blæser ikke bare lige i vinden Brutalitetens fremmede maske er brændt fast i huden og spørgsmålet blæste ad Helvede til for længe siden
- Peter Laugesen.
mvh Simon
Redigeret af Simon (06/11/2017 23:58)
|
|
Svar
|
|
|
#23946 - 08/11/2017 18:35
|
veteran
|
|
|
Fra Morgenmørke:
Faser
Nymånen over bakken åbner for rummet; halvcirklen udstrømmer klarhed, som var før skyer og skygger.
Fuldmånen over havet lukket om utilgængelig skønhed; intet at lægge til og alt at trække fra, og derfor kun naboskab til døden.
Halvmånen mellem bakkerne svæver lavt over dybet; under den flokkes uvisse skygger, bredes søvnens eventyrhave.
*
Fra Anubis:
Uglen
Tusmørke; varme Sten i Skovens Dige imod min Haand, og nu, et Lykkestød: en Vinge med en Krop, mut, rund og blød mod Himlens skær; saa hører jeg den skrige: et kort, som hvæssed een en Kniv i Vrede, fuld af sørgmodig, grundløs, mørk Foragt, et langt, som styrted Klangen i en Skakt, blev Rødder, Kilder, Ild, Rubin dernede. Een sad engang med Lytten, Spejden, Nik, halvvoksen, majestætisk paa min Finger, da følte jeg den store gule Blik undfange Fremmedhed i mit, dyb Ro, en vild Befrielse; mit Hjærte lo, da Fuglen løfted sine bløde Vinger.
- Thorkild Bjørnvig.
mvh Simon
Redigeret af Simon (08/11/2017 18:35)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|