1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26244 - 20/09/2018 07:24
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Go'morgen Simon
Jeg bli'r igen i dag nødt til at fortsætte med Benny som en avec til min morgenkaffe, selvom det er lidt tidligt på dagen ... undtagelsen er Sjælen marineret, som blev udgivet i 2001 få måneder inden hans helt egen Rosalina døde. Derfor er min morgensang selvskrevet til at blive sunget, grint og danset ...og først derefter digtene fra Sjælen marineret.
Aftentur med Rosalina
Solen gaber søvnigt bag et træ. Og skyggerne bliver lilla og lange. Månen træder frem. Den står i næ. Jeg siger :"Nu må klokken være mange." "Næh" sir Rosalina,"det er som´ren der er slut. Fra nu af bliver det efterår minut for minut" Åh ja - åh ja, åh ja, åh ja.
Dagen bliver en skygge af sig selv. Og solen afløst af en spinkel måne. Men her er nu pænt alligevel. Så inden vi går, bliver vi stå´nde. Vi er blevet ældre går det pluds´lig op for mig. Nu føles her lidt køligt på Hjortekærsvej. Åh ja - åh ja, åh ja, åh ja.
Jeg bliver trist og vemodsfuld hver år. Omkring den tid hvor sommeren ender. Erkendelsen af årene der går. Et løvfald i livets kalender. Jeg bliver ti år ældre på ti minutters tid. Og himlen bliver så dyster, og månen gullighvid. Åh ja - åh ja, åh ja, åh ja.
Og mit liv passere nu revy. Men kun de dumme ting kan jeg erindre. Så bliver månen opslugt af en sky. Min modstandskraft bliver mindre og mindre. Jeg sir:"Rosalina, lad os hel´re vende om. Nu må vi ta´ lidt hensyn til min alderdom." Åh ja- åh ja, åh ja, åh ja.
Da sir Rosalina:"Ved du hvad - Jeg glæder mig til efteråret kommer. Det har altid gjort mig stærk og glad. Jeg syns´ jeg går i stå når det er sommer. Efterårets farver har glød og temperament - Jeg føler mig som genfødt hver eneste gang!" Åh ja - åh ja, åh ja, åh ja.
Fra mit hjerte falder tunge sten. Tænk at Rosalina er min kone ! Jeg bliver ganske let i mine ben. Det´ligefør de flyver ud af sko´ne. Stjerner viser stjernebill´der over land og by. Endnu er natten ung, endnu er verden ny ! Åh ja - åh ja, åh ja, åh ja.
Hvorfor se tilbage når man hel´re vil se frem Jeg og Rosalina tager Kalrsvognen hjem. Åh ja - åh ja, åh ja, åh ja.
Skabsjyde
At rejse rundt i Jylland De knappe fyndige stednavne Nim og Tim Als og Hals Gern og Skjern Tænk at bo I Ho eller No Ha sit hjem I Them eller Lem Gå til bal I Hald eller Spjald Få et kram I Hvam eller Gram Se morgengry I Ry eller Thy Bare ved tanken om disse navne kommer jeg straks i godt humør og får lyst til at tage mig alvorligt sammen.
Jeg holder meget af mine lunger De følger mig overalt Selv når jeg bliver søvnig fornemmer jeg de siger Sov trygt Vi skal nok passe på biksen så længe Det er lunger man virkelig kan stole på
Jeg har kun set dem ved en enkelt lejlighed Der blev taget et røntgenfoto af dem Det sagde mig ikke rigtig noget Det kunne være lungerne på hvemsomhelst et postbud en stripper en brugtvognsforhandler
Mine lunger skal opleves indvendigt fra så er man ikke et øjeblik i tvivl Jeg ånder gennem dem De ser med mine øjne så vi kan gispe sammen ved læsning af Homers Iliade ved synet af en dejlig kvindebagdel eller når jeg åbner min skattebillet
Vi har holdt sammen gennem tykt og tyndt i snart mere end en menneskealder Solidaritet er et fattigt ord Vi føler os dybt uadskillelige Jeg ønsker os flere gode år sammen.
Til dig fra mig og solen
Du lyser når du taler dine øjne synger blomsterne vender sig om efter dig tiden står stille og danser klimaet indretter sig efter dig jorden er usædvanlig rund solen står på hovedet for dig
Udenrigs
Har jeg mon tastet det rigtige nummer? Rødt kviksølv drypper ned fra telefonen de fine perler triller på mit bord
Jeg lægger på og ringer op igen Nu svares der med duft af kaprifolie isprængt kakao og en smule kokos
Tredje gang jeg taster hendes nummer smelter telefonen i min hånd så røde roser finder vej imellem mine fugtige fingre nynnende en fire-roset udgave af Schumanns Träumerei
Det var altså det rigtige nummer.
Benny Andersen
Morgekaffehilsner med sang og levende lys RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#26253 - 23/09/2018 06:20
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Morn' RM..
Altså, du ska' bestemt ikke holde Benny Andersen-interessen tilbage for min skyld, han er et særdeles velkomment syn her; gør kun det, dersom du pludselig selv får nok af ham. Det er rart at kigge ind og straks se Bennys ansigt stråle her i efteråret, der nu mærkes tydeligere end for bare en uge siden. Lige nu er det mere The splash of sun, the shouting mind, and the brave sting of rain der kommer over én, snart vandrende rundt mellem gulligrøde blade på blød brunlig bund, vidt forskellig fra sommeren der stadig boltrer sig i sindet, ja det forekommer aldeles uvirkeligt at nisserier igen snart vil savne underlaget af hvide puder..;)
Ved tanken om Als må forresten også mit humør lige hive efter vejret i lutter begejstring, så mageløst et landskab, så jeg forstår fuldt ud knoppen fløj ret af stangen hos skabsjyskeren med de halvsvenske tendenser..;)
mvh & go søndagsmorgenkaffe..;) Simon
Redigeret af Simon (23/09/2018 06:24)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|