1
registreret Arne Thomsen
825
gæster og
215
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#17715 - 06/06/2014 01:11
Re: Hvad har du lært af debatten?
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
Mærkeligt at tænke på at det jeg forstår ved mig selv, mit jeg, eller egoet (ich), min selvbevidsthed, er så forfærdelig en syndig størrelse, der skulle være skyld i alt muligt rædselsfuldt. Åh ja, det er jo ikke kun min cogito ergo sum der er så syndigt, det er jo også bjørns, arnes, michaels og zenias, og T. 's som alle andre menneskers jeg, ego eller selvbevidsthed, personlige identitetsoplevelse. Vi ved alle hvor egoet har fysisk sæde, nemlig i forhjernen. Her finder vi menneskets bevidsthed om sig selv, vores selvbevidsthed, vores ego, vores jeg. Vi ved også hvad der sker når vores forhjernevirksomhed svækkes, nemlig medfører det demens, og ja det ses ved alzheimer demens at dendritterne i forhjernen er ret så ødelagte i forhold til deres mulige optimale tilstand. Normalt ville man synes at dette var noget møj, men det er det ikke ifølge EKIM, for jo mindre ego og selvbevidsthed som personlig identitetsoplevelse, jo bedre. Er min forhjernevirksomhed nu årsagen til alt muligt forfærdeligt og syndigt her i verden? Hvis dette er tilfældet, så tror jeg at vi skal ha stoppet al videnskab, for om noget de benytter sig af deres forhjernevirksomhed. Men dette er syndigt og skyld i alt muligt dårligt i verden. Sjovt nok er folk med stor forhjernevirksomhed meget lidt kriminelle, gad vide om man så bliver kriminel af EKIM, der forsøger at ta livet af vores forhjerne, så vi kommer til at ligne meget mere dem der sidder i vore fængsler. Nu behøver man jo ej heller tro på alt man hører, som om man skulle være et sølle menneske der ledte efter noget at tro på, fordi man ellers ville føle sig så tom indvendigt. Måske er EKIM et produkt af et eller to menneskers lidt eller meget forstyrrede Ego'er. Ja EKIM kunne jo godt være et Ego produkt. Ændrer det noget ved EKIM at de to Ego'er der skabte EKIM erklærer alle andre menneskers Ego'er for syndige og højst skadelige og ødelæggende for alt og alle. Måske ønsker de den vej af at få indflydelse og magt over andre mennesker, hvor de først må ha dem til at tvivle på sig selv, deres Ego, Jeg, selvbevidsthed og personlige identitetsoplevelse. Ja det må være metoden, du skal ikke mere tro på dig selv, som stole på dig selv, at du gør det har ødelagt dit liv. Gud vil udslette dig og have din plads, sætte sig på dig og opløse dig. Gud ønsker dig det ikke godt, ønsker ikke noget godt for dig, ja Gud vil ikke styrke dig, som gøre dig stærk, nej han kan kun bruge dig når du er uden selvbevidsthed som personlig identitetsoplevelse, for så overtar Gud dig og du bliver et instrument for Guds vilje. Herefter er det slut med at ville og ønske noget for sig selv. Ja det gir måske ligesom sig selv, når man ikke ved hvem man selv er længere, egoet ens selvbevidsthed og personlige identitetsoplevelse er jo for længst forsvundet. Tænk at EKIM's Gud ikke ka li mennesker. Helt modsat er det i kristendommen, her elsker og helliggør Gud hvert enkelt menneske for dets ego og unikke personlighed, som har allerhøjeste værdi i kristendommen og er ukrænkelig som helligt i dets unikke enestående personlige udgave aldrig før set og aldrig nogensinde igen vil blive gentaget. Min enestående karakter og personlighed som historie, skæbne, livshistorie, skal altså udslettes i EKIM og jeg skal nu ligne alle andre ved at rende rundt med den samme kedelige Gud der på toppen uden at være mig selv. Det bliver ret kedelig at vi alle sådan skal være ens samtidigt med at vi ikke ved hvem vi selv er, ikke kan huske os selv, hvem det nu lige er jeg er. Nå for søren da, man behøver jo slet ikke tro på EKIM. Måske det er meget mere vigtig at tænke selv, som bevare sin sunde fornuft, kritiske reflekterende ego jeg -forhjernefunktioner. I det her selskab som jeg befinder mig i her på trosfrihed er dette at turde tænke selv noget af et særkende, ja noget højst usædvanligt, alle virker til at have kastet sig i armene på totalitære tanke og ide systemer som har et færdigsyet svar på alt til os, lige fra Dawkins til EKIM. Som om dette at være sig selv, den person, det jeg eller ego man nu engang er, ikke er tilladt her på stedet. Jo mere jeg tænker over det, jo mere stolt og tilfreds bliver jeg over at have gjort så meget ud af mig selv, min skæve sære ensidige som egensindige personlighed, mit ego og jeg. Men ingen ønsker tydeligvis at følge mig i originalitet og særpræg såvidt karakter og personlighed, altså forstået sådan at de finder eller udvikler helt deres egen af slagsen. Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer. there is no loss of self but an enriching of itdet er ikke for at drille, men jeg har sgu svært ved at forstå hvorfor de religiøse altid er efter mig og mener der er noget galt med mig, mit jeg ego, min person,,,, hvorfor denne hetz imod mennesker, ja det kommer jeg aldrig aldrig nogensinde til at forstå som at være tilhænger af hvis det er prisen jeg nægter at blive religiøs, nå nej i forbindelse den paulinske urkristendom er dette ikke tilfældet, her bliver jeg elsket som den jeg er som mine anlæg, evner og potentialer bliver fremelsket Dette evindelig had til egoet, min unikke særprægede personlighed, den jeg nu engang er, dette er sgu noget bøvl, ja noget værre bøvl konstant at skulle være sådan på vagt og i foragt overfor sig selv, som være så fyldt med selvhad konstant fra morgen til aften ingen tvivl om at jeg har det nemmere, sjovere og skønnere end alle dem der render rundt og hader sig selv for det de nu er jeg elsker mit ego, jeg, min personlighed, lige netop den jeg er ikke fordi en sammenligning med andre giver nogen mening som det vil rangere mig højt, men fordi jeg nu engang er et usammenlignelig enestående unikke eksemplar som eksempel på et menneske med lige netop den uerstattelige karakter som personlighed det kan da godt være jeg er dum og uinteressant i andres øjne, men hvis jeg ikke var dette, ville det jo ikke være mig
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#17716 - 06/06/2014 01:53
Re: Hvad har du lært af debatten?
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 337
|
|
Vrøvl, HansKrist. Egoet har ikke sæde i forhjernen. Til din orientering, så er dine forestillinger om Gud forkerte. GUD ER DEN ABSOLUTTE OG UBETINGEDE FRIHED. En frihed, som du nyder godt af med alt dit vrøvl.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#17717 - 06/06/2014 02:34
Re: Hvad har du lært af debatten?
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 759
Sted: Sverige/Danmark
|
|
Forslag til fornyelse af den kristne invokation. Fader vor. Du som er i vor himmelske fantasi. Helliget vorde dine 5.000 navne. Komme dit rige af død og ødelæggelse, af dødelige virus og bakterier, af troende mennesker der dræber uskyldige børn på grusom vis, af mennesker der dør af sult på grund af andres ego, af syndfloder og naturkatastrofer som slår dine skabninger ihjel uden barmhjertighed under rædsomme pinsler. Ske din vilje på dette fnug af en planet, såvel som på utallige milliarder af planeter, blandt utallige milliarder af solsystemer i vor galakse, blandt utallige milliarder af galakser i universet. Tilgiv os vor syndige tro på, at vi er universets centrum, og at vor egoisme er din vilje med os. Giv de rige iblandt os deres daglige overflod, så de kan leve et ubekymret liv på bekostning af fremtidens børn, som vi fratager chancen for et meningsfuldt liv i balance med naturen. Tak fordi du skabte os i dit eget billede, så vi ligesom du selv tror, at vi er guddommelige væsener og at din kærlighed gennemstrømmer os og retfærdiggør alle vore handlinger. Opfyld os med tro på, at vi er alle skabningers herrefolk, og at du vil belønne os med et evigt liv i paradiset, når vi bliver mætte af dage her. Frist os ikke til at bruge vores forstand, som djævelen har givet os ved at pisse i vore ører, men led os til at blive fromme troende, der følger din vilje, som du har åbenbaret den for os gennem selvbestaltede profeter og hellige skrifter og ved et æresmord på din egen frafaldne søn. Dette er dit rige, din magtdemonstration til din ære i al troens evighed. (J)amen.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#17719 - 06/06/2014 10:14
Re: Hvad har du lært af debatten?
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Zenia.
Så fandt jeg det:
Esther / Svar januar 2, 2013 at 4:03 pm
Hej Flemming, Engang skrev jeg en a.b.c. til Ekim – til mig selv – og nu får du den så her:
I begyndelsen levede mennesket i samhørighed, harmoni, fred og kærlighed hos Gud. … Gennem millioner af år kunne det ikke forestille sig noget andet, men …
den dag indtraf imidlertid, hvor mennesket fik en lille idé, som det glemte at le ad. … Det tog tværtimod idéen om “at kunne selv” alvorligt.
I samme øjeblik, hvor mennesket forsøgte sig med at leve uden sin Skaber eller m.a.o. adskilte sig fra Ham, blev Ego´et til = arvesyndsbegivenheden i Bibelen.
I selvsamme øjelik udstyrede Gud mennesket med en hjælper, nemlig Helligånden, hvis eneste opgave det var og er at føre mennesket tilbage til Énheden med Gud. Man kan sige, at ophævelsen af adskillelsen = Helligånden.
Ego´et skabte sit eget lille selv og har siden forsøgt med alle midler at få os til at glemme vort Selv = Kristus, som har hjemme hos Gud.
I vor Egoskabte verden eksisterer dualiteten eller m.a.o. årsag og virkning. … I vor Skabers verden eksisterer kun Årsag = Gud, hvorfor Han selvfølgelig ikke tager del i hele vort uretsindede tankesystem.
Man kan sige, at Gud forholder sig til os, som vi gør det til et sovende barn – og venter kærligt på, at vi ved Helligåndens hjælp skal vågne op. …
Da vi adskilte os fra Gud, fødtes samtidig med Ego´ et også følelsen af synd, frygt og skyld, og i den tro lever vi stadig lige så længe, vi tænker med vort Ego.
Hvad kan vi nu gøre ved det?
Ekim siger, at hver eneste gang, vi foretager et valg, eksisterer der to muligheder:
1. At tænke med Ego´et. 2. At tænke med Helligånden, hvis redskab altid er TILGIVELSE.
Kurset er på samme tid let og dog kompliceret. … Dels vil vort Ego altid kæmpe imod “vejen hjem”, idet det ville betyde dets egen forsvinden, og dels har kurset det med som forudsætning for ens forståelse, at man først må “aflære” rigtig meget af det, man hidtil har troet var sandheden. …
Dybest set ligger i enhver af os skyldfølelse over at have adskilt os fra Gud – og som følge heraf tror vi også på, at vi har fortjent Hans straf. …
Når man læser i Bibelen – og især i Det Gamle Testamente – og her støder på alle disse frygtelige passager om Guds Vrede og Hævn, så ligger oprindelsen til dem i denne tro. …
Det har imidlertid intet at gøre med Gud, som Han ér, da Gud kun er kærlighed, men det har al at gøre med projektion af vor skyld over på Ham og på vor Næste.
Det var ikke Gud, som smed Adam og Eva ud af Edens Have; det var Adam og Eva, der smed sig selv ud af Paradisets Have.
Skyld er svær at bære for mennesket, så derfor er det måske værd at se på begivenheden i Edens Have, hvor Gud bebrejder Adam, at han har spist af æblet, hvortil Adam siger: “Det var ikke mig, det var Eva!”
Eva for sin part siger: “Det var ikke mig, det var slangen!”
Et skoleeksempel på at projicere skyld over på andre – og det er vi rigtig gode til alle sammen.
Tilgivelse i Kursets forstand, som er redskabet til at bevæge os hjemad, er en anderledes forståelse end den, man normalt tillægger handlingen: at tilgive.
Almindelig forståelse af tilgivelse: Du har såret mig, men jeg tilgiver dig. Kursets anvendelse af tilgivelse: Det, jeg ser i andre, er mit eget.
Avanceret tilgivelse – som er i stand til at flytte opfattelser, opløse konflikter og skabe fred – ér, hvor man sander, at adskillelsen fra Gud aldrig er sket og at alt, hvad der tilsyneladende adskiller os mennesker i tillid og tro kan overlades til Helligånden.
Det eneste, Ekim forudsætter ér den lille villighed, mennesket må bidrage med: At forstå, at adskillelsen fra Gud aldrig er sket i virkeligheden, og at alt, hvad der ikke er Kærlighed ønskes ændret ved Helligåndens hjælp. …
Ekim handler ikke om kærlighed, men om at fjerne de slør, vort Ego har omgivet kærligheden med.
Jesus siger i Kursus i Mirakler, at det er en af mange veje hjem, og jeg har fundet mange ligheder i andre spirituelle værker, jeg har mødt på min vej. …
Til gengæld er jeg sikker på, at Et Kursus i Mirakler nu er MIN vej.
Kære Flemming: Jeg har læst dit indlæg om, hvad EKIM er med interesse – og her får du så mit bud.
k.h. Esther. Jeg går ud fra, at du ikke har noget imod, at jeg bringer det hér
Nu vil jeg give mig god tid til at "tygge på det"
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#17720 - 06/06/2014 11:01
Re: Hvad har du lært af debatten?
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne, Det er selvfølgelig helt i orden, og jeg ønsker dig god læselyst. Mange bruger at læse "Gud Ér" ... af Gary Renard ... som er lettere tilgængelig og kan læses på mange niveauer - også som humoristisk fantaseren. Endvidere af samme forfatter: "Din udødelige virkelighed", som blev udgivet efterfølgende. ... m.v.h. Zenia/Esther
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|