Hej Simon
Jeg ved, at du har læst Thoreau, men jeg undrer mig over hvad du egentlig fik ud af det. For Thoreau taler om det, som jeg kender og elsker og det gør du ikke.
Teisme henviser til den bevidsthed, som mennesket havde indtil oplysningstiden. Denne teisme var virkelig, dvs., at den var et resultat af den europæiske historiske udvikling.Det var den menneskelige bevidsthed, der var ikke andet.
Alting blev fortolket ud fra denne bevidsthed om at alting skete ud fra Guds vilje.
Med oplysningstiden satte man et a- foran denne teistiske opfattelse. Ateisme er derfor en modreaktion mod denne opfattelse af, at der stod en Gud bag alt hvad der skete.
Jeg kender en kvinde, som ikke tror på Gud. Jeg respekterer hendes sinds sundhed (8slvom hun har prøvet at snyde mig et par gange), men hun er ikke ateist og opfatter sig ikke som ateist. Hun lever bare sit liv.
For mig er ateisme blot en form for tro. ateister tror ikke, at der er en Gud.
Hvad har det med sandhed at gøre? At tro det ene eller det andet?
Hvis der er en Gud, så er der en Gud og hvis der ikke er en Gud, så er der ikke. Dette er sandhed.
Vi ved ikke om der er en Gud, basta. Og vi får det aldrig, at vide, basta. Dette er også sandhed, basta.
Bortset fra det
Har du nogensinde følt kærlighed i dit hjerte?
Hvordan føles det? At føle kærlighed i sit hjerte.
Og hvilken handling afføder det?
'