Arne Thomsen: Wikipedia om Einstein: "Hans religiøse overbevisning lå nærmere Spinozas panteisme." Om det så er teisme eller ateisme? Er det overhovedet væsentligt?
ole bjørn: Prøv at forstå, Arne, at wikipedia ikke er andet end et brugerredigeret leksikon. De udtrykte opfattelser er ikke altid korrekte, men kun et udtryk for, hvordan den pågældende bidragyder har opfattet temaet, og ikke Einsteins tanker, der er udtrykt her.
Arne Thomsen: Prøv at forstå, Ole, at det ikke er sikkert, at du er klogere end, hvad Wikipedia lægger navn til
ole bjørn: Næh, Arne, men min viden er jo irrelevant for bedømmelsen af wikipedias sandhedsværdi, da det ikke er mig, der har skrevet det pågældende indlæg. Du udøver, så vidt jeg kan se, ingen kildekritik overfor de oplysninger, du selv bringer til torvs.
ole bjørn: Når jeg skriver noget, som jeg kun har andenhånds kendskab til, så undersøger jeg da mine kilders troværdighed. Jeg er ikke så naiv at tro, at fordi det står sort på vidt, så må det være sandt. Du æder bare alt råt, hvis det passer med din overbevisning.
Arne Thomsen: Mon ikke Wikimedia Foundation har noget større troværdighed, end en anonym person, der ytrer sig her på Trosfrihed.dk - uden kildeangivelse
Simon: Så for dylen da, nu er Wikipedia pludselig blevet Arnes biwel...suk.
ole bjørn: Du er sgu' for naiv, Arne. Jeg overlader trygt til læserne at afgøre hvem af os, der er mest troværdig.
Simon: Ja-ja, måske den næste argumentationsform for egne meninger, blir links til Wikipedia - velbekomme! ;)
Simon: Troen (troværd-ighed) er nu ikke meget værd, stillet over for tillidsvækkende argumenter der tåler testning, Arne...;)
Simon: Husker hvordan troende tidligere argumenterede med salmesang og bibelcitater, nu skal vi åbenbart tilbage til den faldgrubbe...er sgu da et trist syn, for hylen!
Arne Thomsen: Naivt at tro mere på dig, anonyme Ole, end på Wikimedia?
Arne Thomsen: Din ydmyghed er overvældende
Arne Thomsen: Du og Simon er vist ikke værd at spilde mere tid på. I ved jo åbenbart ikke, hvad I selv mener
Arne Thomsen: Men nøjes med at håne andres meninger. Sandelig nogle vægtige og værdifulde bidrag
[x] Hanskrist: jamen arne det står fast at einstein førte samtaler som gør at bjørn og simon betragter ham som et sølle tilfælde,, problemet for dem, de to dawrekister, er at det er einstein der har ført disse samtaler om religiøse og moralske spørgsmål,, hi hi
ole bjørn: Jeg er da ikke anonym, Arne. Jeg er registreret medlem som dig, og adskillige debattører her har min privatadresse og telefonnummer. Når du påstår, at Simon og jeg ikke ved, hvad vi selv mener, hvad bygger du så det på? Din egen troværdighed?
[x] Hanskrist: så det er genialt at vi så sent bringer einstein ind i debatten,, for hvis vi havde haft hans tanker med fra starten, ville de epigoner og autoritetstro duksedrenge har varet deres mund
[x] Hanskrist: så nu har vi fanget bjørnen og simon
[x] Hanskrist: sjovt at se dem så forstyrret
ole bjørn: Hansemand, kunne du ikke lige give os et link til en teologisk diskussion, som Einstein har deltaget i. Det fremgår jo ikke af hans biografier eller egne værker.
[x] Hanskrist: de to duksedrenge er virkelig på røven
ole bjørn: Et link, Hansemand, så alle kan se, at det for en gangs skyld ikke er mundsvejr fra dig.
ole bjørn: Kom nu med et link, Hansemand. Ikke flere undskyldninger om, at dit vasketøj er vigtigere end din troværdighed.
[x] Hanskrist: kommer lige ind fra haven og tøjsnoren nu
[x] Hanskrist: Isin diskussin med Einstein om det personlige gudsbegreb forsvarer Tillich sin opfattelse af Gud som person på en sådan måde, at beskyldningen mod ham for panteisme viser sig grundløs, hvis panteisme forstås ud fra indiske eller spinozistiske forudsætning
[x] Hanskrist: står side 105 i Bjarne Lentz "Paul Tillich"
ole bjørn: Så kan vi måske undgå flere pinlige krumspring. Hvor er linket, Hansemand?
[x] Hanskrist: linket,, hvad mener du,, jeg bruger ikke Internettet, jeg er den gammeldags skole der ikke tror på alt er kommet på Internettet og meget af det der er, kan man ikke stole på nær så godt som fagfolks anerkendte bøger,
[x] Hanskrist: ja rent faktisk bruger jeg slet ikke internettet som kilde til min viden, ,jeg bruger kun fagbøger
ole bjørn: Altså, skal det forstås således, at en Bjarne Lentz har skrevet en bog om Tillich, som hævder at han ved, hvad Einstein tænker, men ikke selv udtrykker, og det kan vi læse i Bjarnes bog, hvis vi køber den!
[x] Hanskrist: engang en af du unge piger i århus der er med i disciples kirke blev fortørnet over mit syn på bibelen ville vide hvor jeg havde min viden fra,,
[x] Hanskrist: jeg gav hende utallige kilder fra teologiske fagbøger
ole bjørn: Jeg foretrækker nu Einsteins egne udtalelser om, hvad han tror på.
[x] Hanskrist: hun skrev tilbage,,, men på Internettet,, hvor findes det på Internettet????
[x] Hanskrist: kors da i røven, hvis man tænker sådan
ole bjørn: At tro på teksten i teologers bøger svarer til at tro på, at biblen er en sandfærdig historisk beretning.
[x] Hanskrist: google følgende: theology of culture einstein tillich
[x] Hanskrist: og du får, jeg får ihvertfald et kapitel jeg kan læse
ole bjørn: Jesus kunne tjene en formue som produktionsleder hos de større vinproducenter.
[x] Hanskrist: Tillichs bog Theology of Culture højt estimeret og der er derfor ingen alvorlige fejl i den
[x] Hanskrist: altså den bringer ikke noget usandt til torvs,, man kan så være enig eller uenig i tillichs teologiske udsyn og ståsted, men det er noget andet
[x] Hanskrist: men nogle af einsteins citater tyder på at han har forstået tillichs kritik og efterfølgende har taget den til sig
ole bjørn: Og David var selvskreven til en generalstilling i Pentagon og Noah til et direktørjob i Mærsk's containerrederi.
[x] Hanskrist: det skal jeg være usagt, men jeg går efter at få det undersøgt om lejligheden byder sig til at blive underrettet herom
ole bjørn: Stol trygt på teologernes postulater. Så kommer du med garanti i himlen, når du dør.
ole bjørn: De kender nemlig de sandheder, som vi andre må klare os foruden, men hidtil har vi dog klaret os meget godt uden teologien, takket være ateister som Einstein.
[x] Hanskrist:
http://www.sacred-texts.com/aor/einstein
/einsci.htm
[x] Hanskrist: nå nu ikke alt det pjat bjørn, ikke kun pjat, du har fået, som arne og simon også har fået, to interessante link ud over mit citat fra bjarne lentz
---------------
HansKrist: nå nu ikke alt det pjat bjørn, ikke kun pjat, du har fået, som arne og simon også har fået, to interessante link ud over mit citat fra bjarne lentz
[x] Hanskrist: The following article by Albert Einstein appeared in the New York Times Magazine on November 9, 1930
[x] Hanskrist: It has been reprinted in Ideas and Opinions, Crown Publishers, Inc. 1954, pp 36 - 40. It also appears in Einstein's book The World as I See It, Philosophical Library, New York, 1949, pp. 24 - 28.
[x] Hanskrist: I shall call it cosmic religious feeling
[x] Hanskrist: men der står jo meget mere i den artikel
[x] Hanskrist: hvis nu arne havde nævnt noget med cosmic religious feeling, kosmiske religiøse følelser, ja så bliver han dømt ude af bjørn og simon som udenfor pædagogisk rækkevidde, men nu er problemet for de to duksedrenge at det er Einstein
[x] Hanskrist: derfor kan vi slå fast med syvtommersøm at einstein ikke gik af vejen for at drøfte religiøse spørgsmål, ja at han endda gerne ville give udtryk for hans egne følelser og syn på tingene
[x] Hanskrist: manden er seriøs og kan indgå i en debat,, men hans artikel vækkede opsigt og fik en masse kritik fra folk som tillich der havde forstand på de her forhold, fordi de hele livet havde været professionelle på området
[x] Hanskrist: for sine egne følelser skulle der måske stå
[x] Hanskrist: einstein er metafysisk filosofisk og religiøs reflekterende i en grad som simon og bjørn dømmer sygeligt at være
[x] Hanskrist: og nu står bjørn og simon med sorteper og håret i postkassen
[x] Hanskrist: michael og RoseMarie kom vi fester,, vi har fået skovlen under de to duksedrenge bjørn og simon,, de har mistet deres helt einstein som de har fordømt i hårde vendinger, som udenfor pædagogisk rækkevidde,, det han beskæftiger sig med kan ingen mennesker v
[x] Hanskrist: ved deres fulde fem finde på at være beskæftiget med,,det er passe, det er out,, ha ha griiiin, hviiiiin
[x] Hanskrist: åh det er bare så morsomt at einstein kommer så sent ind i debatten og bjørnen og simon ville være parart til at æde mange af deres ord, men desværre har vi dem sort på hvidt
ole bjørn: Lad nu være med at fordreje sandheden, Hansemand. Einstein har ved flere lejligheder redegjort for sit syn på religion, både i artikler og i interviews, men han har aldrig diskuteret teologi med Tillich, og det ville han næppe gide.
[x] Hanskrist: en stor sejr for trosfrihed i dag
[x] Hanskrist: du vrøvler bjørn,, vil du se billeder af einstein og tillich sammen
[x] Hanskrist: næppe gide,, ha ha ha ,, Tillich er den mest omtalte og den mest toneangivende kulturpersonlighed i 50 -ernes usa,, ha ha ha
ole bjørn: Jeg har allerede omtalt Einsteins metafor om en "kosmisk religion" som en fordelagtig erstatning for en gudetro. Det er utroligt, som du kan udråbe en ydmygende afsløring af din uvederhæftighed som en sejr.
[x] Hanskrist: einstein er jo ikke idiot
[x] Hanskrist: jamen der er sgu da ingen teologer der har gudetro
[x] Hanskrist: fjols
[x] Hanskrist: er du blevet undervist af simon
ole bjørn: Einstein har været fotograferet sammen med masser af mennesker, men det er ikke ensbetydende med, at han har diskuteret religion eller andet med dem.
[x] Hanskrist: jeg kunne da huske at du havde det, men det passer jo ikke med dine ord på chatten de sidste par dage,, og det vidste jeg godt at du modsagde dig selv og var også flere gange ved at skrive det
[x] Hanskrist: om denne diskussion er foregået skriftligt eller mundtligt og om einstein har responderet på tillichs kritik aner jeg ikke
[x] Hanskrist: men hvis vi nu slog kold vand i blodet og undersøgte mine link og de link vi selv kan finde,, vi hurtigt kunne blive klar over om der har været en dialog, mundtligt eller skriftligt eller det blot er tillichs kritik af einsteins position som einstein aldr
[x] Hanskrist: aldrig har svaret på
ole bjørn: Kom med et link, der omtaler en dialog mellem dem, og vis, at Tillich har haft den mindste indflydelse på Einsteins holdning til religion. Det kan du ikke, og du fatter ikke Einsteins eller andre menneskers tankegange.
[x] Hanskrist: jeg så godt du modsagde dig selv bjørn de sidste par dage på chatten, men det er jo ligesom ikke mit problem, men dit problem
[x] Hanskrist: jo jeg fatter om noget einsteins tankegang
ole bjørn: Jeg HAR kikket på dine links, og de bekræfter ikke dine postulater. Vis mig, hvor jeg modsiger mig selv, så skal jeg tydeliggøre din manglende forståelse.
[x] Hanskrist: du sagde at einstein aldrig havde været beskæftiget og udtalt sig om noget religiøst og at det var citatfusk fra ende til andet og oversættelsesfejl der gjorde at der slet ikke stod hvad der stod
[x] Hanskrist: ha ha ha,, det var så morsomt at se dig skrive dette, når jeg husker tilbage på at du før i tiden havde været mere nuanceret og balanceret i dit sind,, der løb det hele af med dig i forgårs
[x] Hanskrist: vi fester på trosfrihed, fordi bjørnen skulle følge simon i simons totale benægtelser
[x] Hanskrist: og så kom bjørnen til at sige noget helt hen i skoven
[x] Hanskrist: du burde være i hi,, så havde du undgået at blamere dig
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: big big party i 100 meter skoven
[x] Hanskrist: aldrig har vi siddet og nydt sejrens sødme som i disse dage
[x] Hanskrist: duksedrengen har fået buksevand
[x] Hanskrist: duksedrengene
[x] Hanskrist: men det er sgu da synd for jer to amatører og autoritetstro duksedrenge at I afskærer jer selv fra at drøfte interessante filosofiske metafysiske religiøse og moralske og erkendelsesteoretisk
e spørgsmål