1
registreret Arne Thomsen
136
gæster og
72
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#11658 - 15/11/2011 13:32
Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Den mystiske ekstatiske meditative erfaring indenfor vestlig kristen paulinsk spiritualitet.
Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
Tillich:
"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.
At bemærke er at der ingen selvdestruktion finder sted, no loss of self/ego-self. Hukommelsen forbliver intakt som ej heller tankerne eller tænkningen lider overlast. Hvis det ikke var sådan, så var det blot en forgiftet eller stofskifteforstyrret subjektiv (ren psykologisk forklarlig) demens erfaring, oplevelse, uden ledsaget objektivitet. I østens mystik, som også er den michael præsenterer, skal ego-selvet gå i opløsning og tankerne og vores hukommelse sættes ud af spillet. Og det er heroverfor vi har vestlig paulinsk spiritualitet der er så totalt forskelligt, for her gælder: "there is no loss of self but an enriching of it", se citatet ovenfor om Paulinsk ecstatisk mystik. Hvilket betyder at man for hver bøn, meditation eller ecstatiske åbenbaringserfaring, bliver klogere og klogere, bedre og bedre til at profetere og lovsynge med sin forstand, som Paulus forlangte det. Hvorimod michael ikke kommer ud af stedet, da han ikke vil anerkende ego-selvet, forstanden, tankerne, begreberne og sproget der gælder i de forskellige kulturelle diskurser vi er en del af (dette had til de vestlige kulturelle videnskabelige fortløbende diskurser stammer fra østen, især Krishnamurti). Michael vil praktisere uvidenhed, opløse hukommelsen og tænkningen og ego-selvet, vore forstandsstrukturer. Østens mystik er en førkulturel mystik, uden det moderne menneskes "ego-selv -bevidsthed" er positivt indblandet og bliver positiv bekræftet, beriget, styrket. Atman eller Ego-selvet må vige for Brahman og en primitiv monisme, stilheden, tomheden og det uendelige rum, som er forstadiet til demens og alzheimer, som vi også ser i forbindelse med overdreven alkohol indtag og andet misbrug af stoffer og som ses gennemført ved depression og selvmord. Overfor denne sygdom eller pessimisme står Paulus for noget helt nyt som Steiner siger det, begyndelsen til det moderne menneske, med høj grad af ego-selv og forstandighed. Barth siger det på den måde at Gud i Kristus bekræfter mennesket, det er Guds nej til sig selv og Guds ja til mennesket. Dette er selve det forunderlige mystiske ved kristendommen som gør at mennesket i og under eksistensens vilkår ikke skal svækkes men styrkes af mødet med Gud. I alle andre af de store religioner og gamle religioner og islam, må mennesket ikke mærke sig selv, men mennesket skal svækkes og opløses i Gud, grunde i det guddommelige. Dette er statisk og goldt, hvorimod kristendommen er historisk og dynamisk, hvorfor vesten er fyldt med samfundsforandringer og reformer og selvrealisering eller selv-aktualisering. Og det hverken kun autonom eller heteronom, men også theonom ifølge Tillich, Erich Fromm, Jung og Platon fx..
Hvor michael bliver stille og passiv, bliver HansKrist aktiv produktiv, kreativ skabende og højrystet (jublende triumferende, munden løber over med det der sker med en i hjertet gennem den ekstatiske erfaring af Åndens nærvær i Kristus)), digter, synger, komponerer og tænker, kort sagt vandrer i ånden, profeterer og lovsynger med sin forstand etc.. Derfor ud fra Paulus, siger Barth, not silence, not silence. Stilhed og ordløshed (tomheden og det uendelige rum) og tankeløshed (et tanketom og ordløs eller ideløs univers) findes ikke i kristendommen, som her kan støtte sig til Platon, hvor der ej heller findes et ideløs eller "billede motiv -løs" menneske og netop er mennesket vitalitet at finde i denne dets intentionalitet.
Nu har michael i mange år hørt min kritik og han har tyvstjålet fra mig og det jeg siger og forsøgt at putte det over i hans eget system, men det bliver det blot endnu mere forkert af, da han i bund og grund ikke forstår hverken Tillich eller mig. Således bliver det noget misk mask når han til sidst krydrer og drysser sit pessimistiske statiske golde system med de kvaliteter der findes i den vestlige spiritualitet, som fx engagement, passion og tilknytning, aktiv skabende højlydt kreativitet, kunstnerisk og videnskabelig udfoldelse (profetier og lovsang med forstanden).
For Michael som for EKIM og Jan Serotonin er alt en subjektiv monofysitisme, der er intet ego-self overfor en verden eller Gud som værens grund; der findes kun subjektivitet og ingen objektivitet. Tillich siger om forholdet:
Something happens objectively as well as subjectively in every genuine manifestation of the mystery. Only something subjective happens in a state of religious over-ecitement (eller underspændthed i form af alkohol), often artificially produced (stoffer ved overspændthed og alkohol ved underspændthed). Therefore, it has no revelatory power. No new practical or theoretical interpretation of what concerns us (civilisationen) ultimately can be derived from such subjective experiences. Over-exitement is a state of mind which can be comprised completely in psychological terms. Ecstasy transcends the psychological level, although it has a psychological side. It reveals something valid about the relation between the mystery of our being and ourselves. Ecstasy is the form in which that which concerns us unconditionally manifests itself within the whole of our psychological conditions. It appears through them. But it cannot be derived from them.
mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11661 - 18/11/2011 11:35
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Michael: Måske det er for wubtilt for dig. Nwj, heg vil aldrig fornægte kærligheden. Hanskrist: hold da kæft som du staver mand Hanskrist: er du fuld Michael: Det undrer mig ikke. I en verden som denne vil jeg altid blive fiorægtet Michael: Farvel, Hanskrist. Du er ike min. Hanskrist: ja fulde folk, dem tror jeg kun der grines af,, dem tar vi ikke seriøs,, også fordi du konstant modsiger dig selv fra aften til aften Michael: ikke min. Og det bliver du aldrig. Farvel. Hanskrist: nej det har du godt nok så inderligt ret i at jeg ikke er din,, ogjeg ønsker det sgu heller ikke Hanskrist: du taler mærkelig michael og bryder enhver logik og regel og hvad der ligger indenfor normal måde at resonnere og tænke forstandigt om tingene p¨å Hanskrist: hvis du var dig selv og kendte dig selv, måtte du ikke modsiger dig selv hver aften, du skulle være til at stole på, dine ord betyde det samme aften efter aften og du skulle udvise menneskelighed Hanskrist: du opfylder ingen af disse kriterier Hanskrist: du er simpelthen for dum michael, du burde skamme dig, du gør dig selv til grin konstant og gør et mærkeligt indtryk på folk,, jeg beder dig om at ta dig sammen og hvis det skyldes at du drikker, så søg hjælp til at stoppe og komme ud af dit misbrug Hanskrist: det jeg skriver ovenfor skyldes at jeg er dybt chokeret over dit indlæg på religionsdebatten for en times tid siden Hanskrist: du er ved at køre dig selv ud på et sidespor og på den måde vil du ikke blive taget seriøs af nogen Michael: Kun min Gud. Som jeg elsker af hele mit hjerte. Hanskrist: aha det forklarer vist alt, din Gud, nå det er din Gud,, aha,,nu begynder jeg at forstå Arne Thomsen: Hej Michael. Dét, du fortæller om, og dét, jeg fortæller om, er nok ikke helt det samme, men jeg synes, jeg genkender en del i dine ord. Arne Thomsen: At Hanskrist så totalt "slår bak" kan nok have mange årsager. Men det er jo hans sag.. Hanskrist: vort tids enkeltindivid med sit unormalt svage behov for tænkning er et patologisk fænomen. Et gennemsnitsbegavet menneske har i og for sig en så stor evne til at tænke, at den skulle sætte det i stand til at danne sig en egen, selvstændig mening; Hanskrist: normalt skulle det endda føle et behov for at danne sig en personlig verdensanskuelse. Hanskrist: Oplysningens valgsprog: Sapere aude! Hav mod til at betjene dig af din egen forstand! Hanskrist: ”Oplysning er menneskets udtræden af dets selvforskyldte umyndighed. Umyndighed er manglen på evne til at bruge sin forstand uden en anden til at lede sig. Selvforskyldt er denne umyndighed, når årsagen til den ikke ligger i forstandens mangler, Hanskrist: men i manglen på beslutsomhed og mod til at betjene sig af den uden en andens ledelse” Emmanuel Kant. Hanskrist: din og michaels had imod tænkning og jeg-bevidstheden, tænkende jeg,, vil jeg ikke acceptere Hanskrist: både du arne og michael ønsker en alkoholisering af vores jeg-bevidsthed og vores forstand, tænkning,, dette er modsat Paulus og Kant og vesten, der har valgt at ethvert menneske skulle lære at tænke kritisk og selvstændigt, netop jeg-bevidst Hanskrist: dette er det moderne siger tyskerne omkring Kant og op til Hegel, og Steiner siger at Kristus er vores jeg-legeme, denne evne til selvstændig tænkning og riven sig løs af religiøs indflydelse blandt andet Hanskrist: Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place Hanskrist: but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer Hanskrist: det dig og michael vil ha fjernet, væk, opløst, nemlig: tænkningen og jeg-bevidstheden skal ikke svækkes eller opløses Hanskrist: Tillich gør virkelig meget ud af dette forhold,,, og jeg er dybt rystet over at michael leger Tillich ekspert og endda docere og underviser, belærer Vang om Tillich Hanskrist: hvor dum kan man tillade sig at være Hanskrist: michaels religiøse virkelighedsbillede er alkoholikerens eller ham der tager stoffer for at fjerne jeg-bevidstheden og den normale sobrer ædruelige neocorticale funktioneren, nemlig tænkningen og forstanden Hanskrist: på frugterne skal vi kendes og det er bestemt ikke frugtbart og konstruktivt, produktivt at ville opløse, IQ, vores åndsfriskhed, vores jeg-bevidsthed, forstand og tænkning,, den forsvinder i forbindelse med demens og alderdom, men kan ikke være et mål Hanskrist: at I har dette som mål, skyldes at I begge er tilhænger af østens pessimistiske religiøse system, der netop ikke kunne udholde det her liv og sig selv, hvorfor de begik åndelig selvmord Hanskrist: derfor skal ego-selvet opløses, Hanskrist: tænkningen og forstanden skal elimineres Hanskrist: personen og personligheden væk Hanskrist: det er nøjagtig alkoholikeren om igen Hanskrist: alkoholikeren gør nøjagtig det samme, og med tiden forsvinder hans hukommelse, hans tænkeevne og personligheden, egoet eller jeg-bevidstheden går i opløsning Hanskrist: den vestlige spiritualitet har med Paulus valgt at tro på individet, den enkelte Hanskrist: Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place Hanskrist: but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer. Hanskrist: no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. Hanskrist: tyg drøv på den hr dyrlæge!!!
mvh HansKrist
nu skulle der ihvertfald være lagt op til en principiel drøftelse af hvorfor vi er uenige,, og en chance for at vi konstruktivt kan gå videre, tage et skridt fremad i vores debat
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11662 - 18/11/2011 14:15
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7549
Sted: Sydsjælland
|
|
Hanskrist.
Du skriver: "nu skulle der ihvertfald være lagt op til en principiel drøftelse af hvorfor vi er uenige,, og en chance for at vi konstruktivt kan gå videre, tage et skridt fremad i vores debat"
Nej,det er der bestemt ikke, eftersom du bl.a. skriver:
"både du arne og michael ønsker en alkoholisering af vores jeg-bevidsthed og vores forstand, tænkning,,"
Du fører dig jo frem med løgne - i hvert fald om mig - og tillader dig alligevel at kalde det konstruktivt. Det er en noget særegen "kontruktion", må jeg nok sige Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (18/11/2011 14:15)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11663 - 18/11/2011 17:58
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7549
Sted: Sydsjælland
|
|
Mon ikke det er dét, man plejer at kalde, at være "skinhellig"
Arne.
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11670 - 22/11/2011 00:41
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
alt for mange har ikke den 6. sans for om de mediterer korrekt, derfor har disse brug for biofeedback til at lede dem i korrekt retning,,, sådan nogle som michael arne bjørn kræn-p de er alle gået helt galt i byen med deres meditationer [x] Hanskrist: men hvis disse fik biofeedback udstyr, kunne man igen lære dem at meditere korrekt ole bjørn: Hvad du dog kan suggerere dig selv til at tro. [x] Hanskrist: hovsa glemte lige det var dig bjørn jeg chattede med, troede det var simon,, det må du undskylde ole bjørn: Du aner ikke, hvad biofeedback gør ved menneskers sjæleliv. Jeg har set folk bryde sammen i krampegråd, når de fik kontakt med deres krop for første gang siden den tidlige barndom. [x] Hanskrist: netop sådan har jeg fremstillet det for min yogalærer [x] Hanskrist: at gå til yoga med liv og sjæl er også at have arketypen for healing for sundhed og centrerethed i spil,, og det provokerer ens neurose, ens karakterpanser, og ja krampegråd, ihvertfald gråd er naturligt [x] Hanskrist: det er at have arketypen Selvet i spil ole bjørn: Ja, men du har ikke erfaret det på din egen krop. 2-3 behandlinger med biofeedback kan bringe folk længere end 2-3 års meditation. ole bjørn: Og så slipper man helt for selvsuggestionen. [x] Hanskrist: jo jo,, der er ikke den ting jeg ikke har erfaret på egen krop [x] Hanskrist: også via selvsuggestion og masturbation ole bjørn: Lige bortset fra de fysiske blokeringer, som dine trosforestillinger har givet dig. ole bjørn: I stedet for din Fromm-bog skulle du hellere have købt Joan Ørtings "Vær åben", som fornylig er udkommet. [x] Hanskrist: nu skal du ikke blande dig i min ejakulation, der forekommer mig ikke at være nogen fysisk blokering [x] Hanskrist: [x] Hanskrist: jo jeg er faktisk meget neurotisk ole bjørn: Joan Ørting skriver også en del om tantrisk nydelse. Og masturbation bør være et supplement, ikke en erstatning. [x] Hanskrist: men ikke mere neurotisk end at jeg har fundet ud af at jeg til tider er neurotisk, og har lært mig selv at navigere udenom disse funktionelle forstyrrelser, når det er hensigtsmæssigt,, for organisk er der ikke noget i vejen, hverken med store eller lille [x] Hanskrist: hjernen, [x] Hanskrist: godt arne ikke forstår hvad vi snakker om ole bjørn: Det er ikke størrelsen, der er afgørende. [x] Hanskrist: endnu har han aldrig forstået noget af det jeg har skrevet [x] Hanskrist: heldigvis,, åh så kan jeg ånde lette op [x] Hanskrist: taler vi om hjernen ole bjørn: Har du tænkt på, at hvis man tilføjer Michaels nu til erotisk, så får man neurotisk. [x] Hanskrist: [x] Hanskrist: nej så slem og spydig kunne jeg aldrig finde på at være overfor grisen [x] Hanskrist: men han siger han masturberer ca 10 gange om dagen og at han er enorm liderlig altid [x] Hanskrist: og han har kaldt mig en frigid kælling ole bjørn: Hvordan får han tid til det? Er han offentlig ansat? [x] Hanskrist: ha ha griiiiiiiiner [x] Hanskrist: ja jeg har hørt de har ansat en ekstra rengøringsassistent [x] Hanskrist: til toilettet RoseMarie: ole bjørn: Ifølge Joan Ørting tager et dansk samleje gennemsnitlig godt 7 minutter, men har man et godt greb om sagen kan det gøres meget hurtigere. [x] Hanskrist: ha ha griiiner [x] Hanskrist: ja det kan du gøre bedre,, altså hurtigere RoseMarie: Mandfolkehørm ... [x] Hanskrist: ja vi må hellere finde kammertonen,, der er jo damer tilstede bjørn ole bjørn: Jeg skal lige have en nightcap og så i seng. Man bliver tørstig efter en halv times vandring i 100 meter ørkenen. RoseMarie: [x] Hanskrist: ha ha fnis [x] Hanskrist: sov godt jeg skal over og se om jeg også som bjørnen er hurtigere end gennemsnitsdanskerne [x] Hanskrist: hovsa det var jeg RoseMarie: UPS ... [x] Hanskrist: også det der kommer ud af munden på mig er præmatur ole bjørn: Jeg tænkte nok, at du lå under gennemsnittet, Hansemand. Husk nu at vaske dig inden du går i seng.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11673 - 23/11/2011 08:18
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
prolog: hold da op de sprang ud, de to, simon og RoseMarie, her er de vist på hjemmebane begge to, ihvertfald nogle dybsindige betragtninger over forelskelse, kærlighed og sexualitet. Jeg er lidt imponeret og mig og bjørnen er kun et par sjofle (overfladiske) gadedrenge der skøjter/sjofler hen over tingene ved siden af den dybsindighed simon og RM formår uden at de dog er spor snerpede. RoseMarie: Go'morgen til jer to nattepjatterøve(re) ... jeg håber, at i begge sov godt og drømte sødt RoseMarie: ... og meget apropos jeres mandehørm, så er hun (Joan Ørting) i P1 lige nu Simon: RM: efter 7 min. numsepjat har der sikkert været rigeligt med nattesøvn..;) RoseMarie: ... åh ja, åh ja ... Zzzzzzzzzzz Simon: Sjov kvinde - Ørting... RoseMarie: Ja, hun er meget spontan, åben og ærlig, og det respekterer jeg hende virkelig for ... men jeg er ikke over en kam enig med hende i hendes holdninger ... Der er andet end sexualitet, der bærer et godt parforhold ... og det synes, jeg hun "glemmer" lidt Simon: Jeg kender hende ikke, man tvivler på at hun ser klivet som kun sex. Grunden til fokus på seksuelle problemer, må dels ligge i en faktisk seksuafforskrækkelse med underlige moralbegreber der muligt skaber problemer, Simon: og dels at det er et omr. hvor man kan tjene gode penge i div. medier, fordi opmærksomheden på trods af moralske holdninger er overvældende hos alle mennesker, i kraft af vores biokemi. Simon: Men det kan da godt være sex præsenteret i medier ville ha det bedre hånd i hånd med andre vigtige sider af livet, så det ikke bare fremstod som porno - og 7 min. på hver side? ;) RoseMarie: Simon: Har du set de to bedstemødre i tv, der vandrer lidt rundt i en verden af prostitution? Her er Thisteds og Bjerrehus' moral i fokus, og det gør ikke Thisted til en ringere kvinde at hun ytrer sin kvalme i kontakten, mens det er fint at se to sider af samme Simon: ..sag. Simon: Og vi ved jo fra en tung moralsk fortids doktriner, at kærligheden er et tungtvejende argument hos mange mennesker når de taler om sex. Men hos mange unge er sex ikke nødvendigvis blandet med ymse romantiske følelser. Så der er en kløft der imellem hos.. RoseMarie: Nej, den udsendelse har jeg ikke set ... på hvilken kana? ... og hva' hedder den? ... Måske man kan finde den på nettet? Simon: mange mennesker. Hvor det jo også kan være praktisk at lære at håndtere sit sexualliv, som et udtryk for behov der ikke handler så meget om kærlighed. Simon: Puha, jeg kan ikke huske hvilken kanal, mon ikke de var TV-2? Simon: http://tvtid-dyn.tv2.dk/nytomtv/article. php/id-39107386.html Simon: Fandt lidt læsning - ved ikke hvor interessant det er, men ta evt. et tit..;) RoseMarie: Jeg tror ikke ret mange unge mennesker, der kommer særlig tæt på deres sexualliv ved at "skille tingene ad". Forelskelse er jo netop en indgang til det at lære om sexualitet. Forelskelsen "åbner" og gør, at det (og kroppen) ikke bliver en "handelsvare" RoseMarie: Tak Jeg tror ikke ret mange unge mennesker kommer særlig tæt på deres sexualliv ved at "skille tingene ad". Forelskelse er jo netop en indgang til det at lære om sexualitet. Forelskelsen "åbner" og gør, at det (og kroppen) ikke bliver en "handelsvare" Simon: Forelskelse er jo ikke nødvendigvis knyttet til seksuelle behov, og kvinden i et kulturhistorisk lys har jo været henvist til en bestemt kønsrolle også kvinder måtte frigøre sig fra - hvor også de skelner mellem sex og kærlighed, mens dette jo ikke.. Simon: nødvendigvis er tilfældet i parforholdet, hvor mange andre faktorer har stor betydning. Simon: Og i en vis forstand kan nok mange mænd og kvinder i parforhold bekendtgøre, hvordan de indbyrdes "handler" med sex og kærlighed - hvis du indfrier mine forventninger, vil jeg indfri dine: if you scratch my back..I'll take a ride on yours...etc ,) RoseMarie: Jeg er enig med dig i, at forelskelse og sexualitet sagtens kan to uafhængige størrelser. Sexualiteten er vi født med, og den eksisterer som et behov allerede i fostertilstanden. Og op igennem barndommen er onani og leg en vigtig del af at komme til at ke Simon: Men det at skille problemerne ad i separate brudstykker, gør bare problemerne mere håndterlige, hvilklet ikke er identisk med at hvert element har sin betydning for en helhed. Har du set de to bedstemødre i tv, der vandrer lidt rundt i en verden af prostitution? Her er Thisteds og Bjerrehus' moral i fokus, og det gør ikke Thisted til en ringere kvinde at hun ytrer sin kvalme i kontakten, mens det er fint at se to sider af samme Simon: ..sag. Simon: Og vi ved jo fra en tung moralsk fortids doktriner, at kærligheden er et tungtvejende argument hos mange mennesker når de taler om sex. Men hos mange unge er sex ikke nødvendigvis blandet med ymse romantiske følelser. Så der er en kløft der imellem hos.. RoseMarie: Nej, den udsendelse har jeg ikke set ... på hvilken kana? ... og hva' hedder den? ... Måske man kan finde den på nettet? Simon: mange mennesker. Hvor det jo også kan være praktisk at lære at håndtere sit sexualliv, som et udtryk for behov der ikke handler så meget om kærlighed. Simon: Puha, jeg kan ikke huske hvilken kanal, mon ikke de var TV-2? Simon: http://tvtid-dyn.tv2.dk/nytomtv/article. php/id-39107386.html Simon: Fandt lidt læsning - ved ikke hvor interessant det er, men ta evt. et tit..;) RoseMarie: Tak Jeg tror ikke ret mange unge mennesker kommer særlig tæt på deres sexualliv ved at "skille tingene ad". Forelskelse er jo netop en indgang til det at lære om sexualitet. Forelskelsen "åbner" og gør, at det (og kroppen) ikke bliver en "handelsvare" Simon: Forelskelse er jo ikke nødvendigvis knyttet til seksuelle behov, og kvinden i et kulturhistorisk lys har jo været henvist til en bestemt kønsrolle også kvinder måtte frigøre sig fra - hvor også de skelner mellem sex og kærlighed, mens dette jo ikke.. Simon: nødvendigvis er tilfældet i parforholdet, hvor mange andre faktorer har stor betydning. Simon: Og i en vis forstand kan nok mange mænd og kvinder i parforhold bekendtgøre, hvordan de indbyrdes "handler" med sex og kærlighed - hvis du indfrier mine forventninger, vil jeg indfri dine: if you scratch my back..I'll take a ride on yours...etc ,) Simon: Men det at skille problemerne ad i separate brudstykker, gør bare problemerne mere håndterlige, hvilklet ikke er identisk med at hvert element har sin betydning for en helhed. Simon: at hvert element IKKE har sin betydning for en helhed - sku' der stå. RoseMarie: Jeg er enig med dig i, at forelskelse og sexualitet sagtens kan være to uafhængige størrelser. Sexualiteten er vi født med, og den eksisterer som et behov allerede i fostertilstanden. Og op igennem barndommen er onani og leg vigtig for at komme til at lær Simon: Ja, nemlig - og mon ikke mange af de problemer mennesker før i tiden havde med oplysningen omkring sexlivet, skabte nogle af de problemer der stadig huserer i kulturen? Simon: På mange måder er helt unge friere i deres syn på sexlivet, men derfor kan de jo sagtens få svære problemer med kærligheden, sexlivet i kombinationm osv.osv. RoseMarie: ... lære sin egen krop og sexualitet at kende. Det er først, når vi træder ud af vores egen sexualitet, at det rigtige sårbare tidspunkt kommer, dér hvor det ikke bare er en sag mellem ét sind, én hånd og én krop, men en sag mellem to sind og to kroppe Simon: Tja, onani ka' jo klares i en håndvending, mens god sex for mange mennesker indbyrdes også har meget at gøre med forventninger - bl.a. fra pornografien, idéer om altid at være forløsende og magte dit og dat. RoseMarie: ... og lige dér har naturen udstyret os så viseligt med "forelskelsens miakler" ... Det er en blid og kærlig måde at træde ud over den tærskel, hvor ens eget behov skal "parres" med den andens ... og det er jo en helt anden sexualitet end den man klarer RoseMarie: ... på og for egen hånd Simon: Jeg tror mange seksuelle problemer løses ved netop at skille forventningerne fra hinanden, så de står ensomme på bordet så man kan se dem i øjnene - for sidenhen at finde en bedre plads til dem - forstår du hvad jeg sigter til? s RoseMarie: ... nå, nu må jeg lige følge med i dine skriverier også Simon: ;) - men du har en pointe, for sex og kærlighed har jo meget samme sigte: at glæde den man elsker eller tænder på.. RoseMarie: ... ja, jeg tror, jeg forstår ... men er ikke helt sikker ... kan du komme det lidt nærmere? Simon: Sex refererer bare meget til behovstilfredsstille lse, som sagtens kan gå indbyrdes i spænd mellem partnere - problemer med sex, har meget at gøre med de forventninger vi stiller til hinanden, eller.. Simon: hvad vi forestiller os at partneren forventer. Det er vel dér Ørting o.a. terapeuter meddeler sig omkring kommunikation. Simon: Så når jeg tænker på det moralske, tænker jeg mere på skammen der kan knyttes til seksuelle behov - hvilken kun kommunikeres som problemer, og problemer hænger ikke så godt sammen med opskuede og urealistiske forventninger til sig selv. RoseMarie: Ja, kommunikationen er vigtig, om kinderne så blusser eller ej, så må vi lære vores børn et sprog og en naturlighed omkring krop og sexualitet ... netop for at de bliver i stand til at kommunikere om emnet Simon: eller rettere, det gør de. Simon: Ja, lidt røde kinder...besparelse af rouge ;) RoseMarie: Simon: Måske ørting og deres lige er gode repræsentanter for løsninger på seksuelle selvsyn - mens kærligheden nok ikke sådan lader sig håndtere og "terapeutisere"? ;) Simon: Der ligger vel også en vis form for befrielse i et syn på sex, som noget der lader sig håndtere i et ægteskab, men blir et rod udenfor? RoseMarie: Det er børnene, der skal lære noget om kroppens behov ... så de som unge kan at komme igennem deres "opdagelser" på en hel måde ... og så man som voksen undgår skam ... Forældre har en langt større opgave her, end terapeuter har. Simon: Jah, det dutter ikke at overføre katolske grundsyn på børnebasserne, hvis man gerne ser dem leve fri for skam - er man selv katolik, har man et skisma..;) RoseMarie: Som forældre er man rollemodeller for relationer ... både til mennesker og til kroppe Simon: det var vist en lille morale...pyh, Simon! ;) - og ja, det ka' være svært med alle de roller man må være i som forældre.. RoseMarie: ... ja, for søren da ... eller for Ave Maria Simon: ti avs til Maria..;) RoseMarie: ... svar på den katolske opdragelse RoseMarie: ... altså, Simon ... griner Simon: stringens i den katolske orden...hmm, hvordan mon kardinalerne klarer en Ørting på slap line? ;) Simon: le, vi mås...;) Simon: Tak for hyggesnak og pjat, jeg må vist ta mig i nakken her - god dag til dig Rose...;) ole bjørn: http://www.joanoerting.dk/video/lokalavi sen-interviewer-joan -%c3%b8rting/
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11681 - 24/11/2011 12:43
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Ole Bjørn: Du påstår gang på gang, at videnskabelig viden blot er en tro. Men modsat dig arbejder videnskab med VIDEN, som betegnelsen viser. Du TROR, men ikke på alt. Videnskaben VED, men ikke alt. ole bjørn: Prøv at nærlæse Simons sidste svar til dig, #11676. Det viser jo klokkeklart, hvor du går galt i byen med din opfattelse af tro kontra videnskab. HVORFOR verden ER, er ligegyldigt. HVORDAN verden er, har relevans for alle mennesker. Arne Thomsen: Ole, du har ikke forstået mig. Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved rimeligt sikker videnskabelig viden. Men jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvor langt man kan nå ad den vej. Arne Thomsen: Og hvor langt man kan nå, det ved ingen, det er kun noget, man kan tro. Mere indviklet er det jo ikke. Arne Thomsen: Langt de fleste mennesker anerkender jo videnskabens resultater. Det er da først dér, hvor videnskaben ikke har noget rimeligt sikkert at byde på, at troens område begynder. Arne Thomsen: "HVORFOR verden ER, er ligegyldigt." Det er din påstand. Den er vist ikke videnskabeligt bevist Simon: RM: ja fandens til tidspunkt at vågne på (natten), uf, øv m.m. ;) Skal præcisere spm: ka’ du finde identiske tankeforskelle mellem m/k som også eksisterer mellem m/m og k/k – hvis ja, hvordan def. du så tankeforskellen mellem m/k som udtalt? Simon: RM: Som mænd er vi i udgangspunktet en ”testosteronforgifte de kvindehjerner” (mitosen gør hankøn - kromosomer), men det er noget reproduktionsmæssigt der replicerer sig i samme univers, så at sige. Simon: Tankemæssigt er vi så i udgangspunktet nærliggende identiske som m/k, mens vi kulturelt indretter, indarbejder og fastholder kønsforskelle, der skal tydeliggøre forskelle vi livet igennem agerer legende roller udfra: Simon: Han: blå, hun: rød, hvor kønnene får uens handlingsdirektiver vi såmænd sagtens kunne vende op og ned på, idet kønnene ville indarbejde og lege efter et nyt normativ. Simon: Ups: godmorgen til jer ;) Simon: Arne: "Men jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvor langt man kan nå ad den vej". - hvilke forudsætninger sætter du til grund for den antagelse, at viden er begrænset? Simon: Arne: "Og hvor langt man kan nå, det ved ingen". - jo, det ved man akkuarat i det øjeblik man skaber denne viden. Arne Thomsen: Kan du ikke se forskel på "spørgsmål" og "antagelse" - eller er det et bevidst forsøg på vildledning? Simon: Arne: "Den er vist ikke videnskabeligt bevist" - Naturvidenskaber beskriver det der påvises! Simon: Arne: det er troen som antagelse den er gal med. Arne Thomsen: Hvorfor skulle tro være en "antagelse"? Tro er jo ikke noget logisk Simon: Arne: Antager du ikke noget, når du tror noget? ole bjørn: Af verdens 7 milliarder mennesker er der kun ganske få, der undrer sig over, at verden ER. Resten er ligeglade. Den samlede menneskeheden udgør kun en mikroskopisk del af de utalte trilliarder af levende organismer, som er ligeglade med dit problem, Arne. ole bjørn: Men de er allesammen travlt beskæftigede med at samle konkret viden om, HVORDAN verden er. Det er en megastor proportionsforvrængn ing at tro, at dit spørgsmål har nogen som helst betydning. ole bjørn: Det kan kun opstå i en meget selvcentreret person, der er blind for virkeligheden. RoseMarie: Tro er ikke en antagelse. Tro er en anelse, som man kigger igennem ole bjørn: Dit spørgsmål om placeboeffekt er skam allerede besvaret. Men den autoriserede lægestand rummer mange ligeså hårdnakkede benægtere som dig, Arne. Arne Thomsen: Jeg har ikke set svaret. Hvis du har, så kom dog med det RoseMarie: ... kigger ud i virkeligheden. Så, ja ... selvfølgelig er man farvet af sin tro (anelse), andet ville være umuligt, hvis troen er i hjertet og ikke kun i hjernen Simon: RM: Trosanskuelser som livssyn er netop et usikkert fundament at antage noget om verden udfra, men det er præcis hvad sker, når man indetter livet og kulturer, hvor man indfører gud(er) som forklaring på verden. ole bjørn: Alle livsprocesser styres af informationsudveksli ng. Informationer har ingen selvstændig sandhedsværdi. Falske og rigtige antagelser har samme mulighed for indflydelse på helbredet, så selvfølgelig påvirker en tro også forløbet, som al anden information. [x] Hanskrist: har aldrig forstået hvorfor eigenweltske (og ja, da eigenwelt og mitwelt (samfund og kultur) er sammenfiltret) så også mitweltske forhold ukritiske skal sammenblandes med umwelt [x] Hanskrist: nogle gange tænker man at epistemologien og E Kant har levet forgæves Arne Thomsen: Og dét kalder du en videnskabelig forklaring ole bjørn: Du gør tingene weltig komplicerede, Hansemand. [x] Hanskrist: ole bjørn: Næh, Arne, hvad får dig til at tro det? Simon: Ole: idet hele taget er det kun troende der kan finde på at betragte placebo som en behandlingsform med troen som medikament. Suggestionen sætter bare ikke gang i cortisol, som dermed ikke skaber problemer. [x] Hanskrist: arne næsegruse beundring og knæfald for at verden ER, skal problematiseres, det var det der skete omkring Biskop Berkely og Hume og Kant og siden har man ikke ukritisk og uden om episemologien kunne forholde sig til at verden ER, netop det der ansporede [x] Hanskrist: Einstein ole bjørn: Så simpelt er det ikke, Simon. Jeg opfatter ikke levende organismer som apparater. De kan beskrives langt bedre med informationsteoriens konstateringer. Simon: Ole: ikke pointen - kroppen regenererer ofte sig selv, dersom muligheden foreligger, men hvis stresshormon fejlinformerer p.a. psykiske problemer, "misbruges" ressourcerne hvor de kunne ha' været nyttige. ole bjørn: Nej, Hansemand, Einstein blev drevet af trangen til at beskrive HVORDAN verden fungerede, ikke hvorfor. Han blev ateist, da han var 12 år gammel, efter en periode hvor den indoktrinerede mosaiske tro havde domineret hans tanker. Simon: Ole: lægens autoritet havde før i tiden nogenlunde samme funktion: ptt. dyssedes ned og var fri af bekymringer, lagen havde overtaget ansvaret, og kroppen fik ro og hvilepuls til at renegere sig med søvnaktivitet osv. ole bjørn: Men da han havde frigjort sig fra troen, gik det rask fremad. [x] Hanskrist: nu misforstår du mig totalt, der er intet hvorfor i det jeg redegjorde for [x] Hanskrist: Einstein blev inspireret af Kant noget så grusomt, tænk som gymnasiast at få at vide at rum og tid er vores forstands anskuelsesformer og ikke nødvendigvis noget ved den fysiske virkelighed Simon: skål i kaffe...sjov snak..;) ole bjørn: Simon, hvad du beskriver, er jo netop informationsflow, hvor signalvejen kan være hormonflowet eller autoritetstroens suggestion. ole bjørn: Nu er det sild og snapsetid. Jeg vender tilbage. Simon: Ole: ja, det er suggestionen der har en psykisk effekt, nøjagtig den samme som lægebasserne før i tiden havde - nu er det åbenbart gud der skal til roret..sild og snønpz, lyder ikke ringe ;) Simon: Hygge herfra også RoseMarie: Åh, ja ... en frokostsild vil gøre godt [x] Hanskrist: en af mine venner på facebook skriver: this article states that people who watch Fox news know less about the world than people who don't read or watch news at all!!,, så galt kan det gå i guds eget land
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11694 - 27/11/2011 14:00
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
Hanskrist: fordi jeg som michael ikke skal være i nu'et tomheden stilheden og det uendelige rum, uden tanker og uden sproglighed, uden tænkning Hanskrist: hvis man kun spiste og fyldte sig, men ikke kunne optage og omsætte føden, ville det være rigtig skidt for en, men at man kan dette, gør at man igen bliver sulten,, får en sund livsappetit Hanskrist: sådan er det også med tankerne, bøgerne man læser, Hanskrist: at man igen får naturlig lyst til at studere, skyldes selvfølgelig at man kan omsætte det man læser, forstår det, for så får man lyst igen næste dag Hanskrist: til michael og arne kan jeg jo gentage for hvilken gang, jeg er ikke bange for at tænke Hanskrist: vi ses senere i dag RM Hanskrist: The Dreaming album, der er hendes 4. album her har hun selv bestemt fra a - z, været kaptajn og sådan har det været siden, eget studio og det hele RoseMarie: Vi ses senere, Tiger ... snart kalder Morfeus på mig Hanskrist: ham fra underverdenen RoseMarie: Arne Thomsen: @ Hanskrist: "jeg er ikke bange for at tænke". Nej selvfølgelig, men du synes bange for selv det mindste øjeblik uden Simon: Hans: Arne er rædselsslagen for spørgsmål som ’hvorfor’, ’hvordan’ osv. rettet til meningsindholdet han forkynder (blind tillid til religiøs overtro), fordi en sådan form for tænkning desavouerer trosfundamentet med initialværdien 0 i kontakt med den... Simon: verden, virkelighed og tilværelse han taler i ring om. Der er m.a.o. intet filosofisk grundlag for Arnes forkyndelse af en troslære, som derimod mere ligner en missioneren med budskabet: ”tro dig blind, i samme gevind”. Simon: Upsedasse...men godmorgen til jer ;) Arne Thomsen: Jeg "forkynder" ikke, men fortæller bare hvordan tilværelsen ser ud for mig. Det kræver selvsagt ikke nogen forklaring Arne Thomsen: Påfaldende, at Simon ikke har magtet at fortælle, hvordan tilværelsen ser ud for ham Hanskrist: det vil sige du som michael (jmp) vil tale ud fra dig selv og af dig selv, du vil ikke respektere videnskabernes viden på de områder vi drøfter Hanskrist: hvorfor skulle det være interessant at høre om 7 milliarder menneskers ukritiske syn på tilværelsen? nej vi må stille krav her, og forlange at der er en dialog med den nyeste viden i alt vi udtaler os om, som Paulus siger så skal vi lære at lovsynge med Hanskrist: vores forstand om alle troens forhold Arne Thomsen: Jeg respekterer videnskaben fuldt ud - for dét, den kan. "vi må stille krav her, og forlange": Tal for dig selv - ikke for mig. Det lille øjeblik uden tanker - uha, uha Hanskrist: for Paulus er mennesket i Kristus, en ny skabning med en ny bevidsthed, fordi det som menneske har modtaget Guds Ånd, fordi det som et tidsbestemt menneske til trods er gennembrudt og forklaret af evigheden, evigt liv der ekstatisk bryder igennem til Hanskrist: og ind i endeligt liv, os som dødelige, altså Gud til os og ikke os til Gud Hanskrist: hvorfor vi ikke skal gøre os tankeløse eller ego-self løse Hanskrist: evigt liv (vores nye liv i Kristus) er ikke en negation af tiden (altså noget tidsløst), eller hinsides tid eller før tid, det er Guds Liv og Guds Tid med os, altså vores liv og tid der ikke længere er i brudstykker Hanskrist: (restitution af hippocampus (apropos stress forskning)), Hanskrist: det er os der lever i kraft af den Væren vi grunder i og som oppebærer og understøtter os under tidens tand og slid (essentielle subcorticale strukturer spiller her en rolle) Hanskrist: det er hverken tankeløshed eller tidsløshed el egoløshed ego-self-løshed som dig og michael og østens mystik vil ha det Hanskrist: Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place Hanskrist: but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer. Hanskrist: jeg har sagt det før, tyg drøv på min omvendte og genuine kristne vestlige opfattelse og spiritualitet til forskel fra din og michael østlige new age buddhisme Hanskrist: dig og michael skal gå op i Gud eller evigheden som noget tidsløst, tankeløst, tanketomt, ego-self-løst Hanskrist: i vest, i kristendommen siger man nærmest det omvendte Hanskrist: nej ikke nærmest, man siger faktisk det omvendte og stik modsatte Hanskrist: dette medfører i øst at samfundslivet, forandringerne og personlighedsudvikli ngen går i stå, hvorimd i vest, vi får en individuation Hanskrist: og markante samfundsforandringer Hanskrist: derfor eksploderer kreativiteten i vest, Mozart Bach og de tyske filosoffer og digtere Hanskrist: renæssancen er en genopdagelse af mennesket, af Pauls Kristusmystik som Luther i hånd og ånd skaber reformationen med Hanskrist: nu er alle lige meget præster, selv Maren i kæret er lige så meget præst og pave som paven
[x] Hanskrist: der er en verden til forskel på det du og michael siger, I er begge børn af tidsånden og i overensstemmelse med hvordan flest tænker i dag om de her forhold, men jeg står fast på den kristne spiritualitet og eksistentialismen [x] Hanskrist: jeg er som Badiou og Tillich paulianer og det vedkender jeg mig gerne, som også renæssancen og Luther var det [x] Hanskrist: selv om Luther har nogle alvorlige misforståelser bygget ind i sit syn RoseMarie: Glædelig 1. søndag i advent [x] Hanskrist: hvor vi skal helt op til Barth før Romerbrevet og det med de kristne menigheder i et verdsligt magtsystem bliver ret forstået RoseMarie: ... advendt? [x] Hanskrist: Novalis said that he felt the birth of the eternal within him. Berdyaev kommenterer derpå; To reveal the eternal within one - that is to hasten the ADVENT of the spirit in time (in time). "It does imply that man's soul and body can participate in a new [x] Hanskrist: and higher order of spiritual existence; Thus the body and soul are spiritualised and man passes beyond the natural order to that of freedom" (apropos freedom, se Galaterbrevet og 2 Kor 3). [x] Hanskrist: Kristusbegivenheden er dette brud, dette gennembrud, hvor friheden og ånden bryder igennem
[x] Hanskrist: det er evigheden eller Guds indbrud i tiden RoseMarie: [x] Hanskrist: i Kristus er det Gud der kommer til os og vi har hele guddomsfylden i kød og blod [x] Hanskrist: derfor skal vi ikke gøre os egoløse, tankeløse og benægte tiden, da tid og liv hører uløseligt sammen [x] Hanskrist: hvorfor gør så michael og arne dette, jo fordi de gerne vil opløse sig selv i gud, gå op i gud [x] Hanskrist: når man ikke tror på Guds kærlighed Kristus, at Gud kommer til os, ja er kommet til os, så må man som michael og arne selv søge gud [x] Hanskrist: og deres metode er tankeløshed, ego-self-løshed og ud af det med tiden, i noget tidsløst noget [x] Hanskrist: derfor har jeg aldrig forstået religiøsitet, altså menneskets søgen gud [x] Hanskrist: det er mig en gåde [x] Hanskrist: alle disse fortvivlede mennesker der ikke kender Kristus
RoseMarie: Det er Gud, der søger os mennesker ... ikke omvendt ... jo, men til omvendelse RoseMarie: Livsgåder er udfordrende for hjernecellerne ... [x] Hanskrist: i Kristus er vi vendt om [x] Hanskrist: Jesus siger det selv til Peter, i forbindelse med hans bekendelse, det er Guds værk RoseMarie: Ja, vendt om ... ligesom Pipi
[x] Hanskrist: modtagelsen og efterfølgelsen må være op til os, til stadighed at vi iklæder os Kristus, i ham vi har friheden og ånden fra gud ja selv tankerne RoseMarie: Er du gået i selvsving, Tiger? [x] Hanskrist: nej det er arne der siger at han aldrig har forstået hvad jeg siger, og nu har jeg for 117 gang sagt det så tydeligt at det gør ondt på alt og alle RoseMarie: Der er vist ikke andre end selveste Jesus Kristus, der kan komme igennem til dig ... RoseMarie: ... jo, måske et piiiiift [x] Hanskrist: hele min debataktivitet er styret af at arne og michael oa i et glimt pludselig ser hvori forskellen består på ægte kristendom og så den tidsåndens religiøsitet vi sejler rundt i, altså i glimt aner forskellen på øst og religiøsitet og så kristendommen og [x] Hanskrist: vestlig spiritualitet [x] Hanskrist: når først 10 -øren falder så er der for resten af livet en ny kurs og ny perspektiv og en hel ny åndens kreativitet og virkelyst at leve i [x] Hanskrist: det handler om at være besat, om en besættelse [x] Hanskrist: det handler ikke om at søge RoseMarie: ... Mmm [x] Hanskrist: paulus er besat og han skriver flot om det i Fil 3 RoseMarie: ... tror jeg genkender det om besættelsen ... ikke om at søge, men om at være opfyldt [x] Hanskrist: vi kender det fra entusiasme, og at vi ekstatisk fester [x] Hanskrist: og skaber [x] Hanskrist: man forsker i det i dag omkring dopamin blandt andet, hjernens eget belønningssystem, lykkehormoner og endofiner [x] Hanskrist: karaktermord eller karaktermord ikke, michael får kamp til stregen for at han konstant siger jeg taler usandt, og det er forkert det jeg siger og at jeg ikke har forstået mig selv eller noget [x] Hanskrist: for at jeg ikke skal trække simon (og bjørnen) ind i noget, og med mig ind i min egen besættelse, er det selvfølgelig uomgængelig at de begge må ta afstand fra mig når jeg begynder at prædike som i dag, hvor jeg begynder at bruge Gud, Kristus og Helligånd [x] Hanskrist: simon må konstant være skeptisk og kritisk overfor at jeg misbruger Badiou (og tidligere Heidegger) og han må som Bjørnen sige at jeg misk mask blander en masse sammen der ikke kan sammenblandes eller sammentænkes [x] Hanskrist: at jeg misforstår neurovidenskab når jeg blander dette uløseligt sammen med den paulinske mystik [x] Hanskrist: selv mener jeg at jeg er en af de mest fortræffelige tværvidenskabelige tænkere i verden i dag og endda på områder er ganske outstanding [x] Hanskrist: åh jeg er gået i selvsving omkring Adventskransen og har tændt alle 4 lys og brænder mig selv i alle hjørner, jeg er jo lidt firkantet RoseMarie: Åh ... skal jeg ringe efter brandbilerne? RoseMarie: Røgdykkerne, måske? HOST HOST [x] Hanskrist: vil du slukke mig nu jeg endelig er tændt og brandvarm, fryser du ikke, skal jeg komme og varme dig [x] Hanskrist: jamen HansKrist du er jo ikke nærværende, du er jo besat og fra sans og samling [x] Hanskrist: hvilket får mig til at tænke på at jeg så live video billeder af Nietzsche igår på you tube,,, mit hjerte stod stille og aldrig nogensinde før har jeg erfaret historiens vingesus så voldsomt, det var som så jeg live video billeder af Paulus RoseMarie: Du må gerne varme mig ... ikke slukke nogen ild ... det kan du vove på!!! RoseMarie: Orv, det lyder spændende ... vil du dele? [x] Hanskrist: jeg går ud fra at de var ægte, men gå på you tube (hvor der er andet end Joni Mitchell'e) og skriv Nietzsche i søgefeltet RoseMarie: ... så deler jeg min clementin med dig, Tiger ... ... og skrællerne dufter skønt i en stearinlysflamme ... af jul RoseMarie: YouTube er nu noget helt for sig selv ... kan også se, der er noget Bertrand Russell om Nietzsche ... aj, hvor en sjov stemme
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11695 - 29/11/2011 13:36
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
RoseMarie: "en bestemt form for tænkning man skal ophøre med, den der er dikteret og retningsbestemt fx om at løse bestemte opgaver " ... go'e ord til trosfrihed ... Tro er en drift og ikke en bedrift. Tro er lidenskab og hjertetro i ord og tanke [x] Hanskrist: hva pokker sover du aldrig??? RoseMarie: Jo da ... og ind imellem læser jeg RoseMarie: ... og får fortalt go'nathistorie ... og falder så i søvn igen Simon: RM: omvendt - tro er netop noget du bedriver, ikke en drift. ;) [x] Hanskrist: du skulle ha set dr2 de 3 bud, der var en ateist og muslim og Niels Christian Hvidt, og ateisten der også var filosof han svingede vildt godt med Niels Christian, og de var stort set enig om hvordan et hospital skulle forholde sig til en dødsdømt, ifølge Simon: Arne: Når du slipper din "jeg-bevidsthed" en kort stund, er det akkurat noget du gør i kraft af at du er dig - m.a.o. må du da kunne se at den slags ord-plingplang slet ikke er relevant; du ophører jeg ikke på noget tidspunkt med at være dig, uden.. [x] Hanskrist: lægerne, kræftpatient, der ikke ville give op men blev ved og ved med at tro der fandtes muligheder for ham Simon: at få enorme problemer som følge. [x] Hanskrist: viller gerne at du simon og dawkins havde set den udsendelse Simon: Hans, ja der er jo intet til hinder for at vi uanset vort syn på livet kan være enig i rigtig mange betragtbninger om livets forhold. Så det lyder da bekendt..;) [x] Hanskrist: men både ateisten der var filosof og Niels Christian der er katolik skal begge ha ros for deres måde at gøre denne samtaler uden skingerhed og vanvid Simon: Hans: ja det er da også velkendt at læger og mennesker i øvrigt, ikke opgiver troen på at man nok skal finde en udvej - men det er jo en tillid der kan begrundes..;) [x] Hanskrist: modsat mette busk så fløj ham ateisten her ikke i hovedet på de to troende, fordi han netop ikke smed eller projicerede spøgelser vindmøller over i hovedet på dem, eller i skoene på dem [x] Hanskrist: og han var skarp og skrap ham ateisten,, virkelig en mand med høj moral som jeg vil undersøge nærmere Simon: Du ser spøgelser Hans. Busk er bare engageret, og den iver har intet at gøre med aggression i en negativ forstand. [x] Hanskrist: okay,, så må hun gerne brænde for sin sag Simon: Jamen dog Hans, du får gode påvirkninger...;)) [x] Hanskrist: men jeg tror ikke Habermas ville godkende busk måde at debattere på Simon: Hans: jada, selvfølgelig - bare fint at folk brænder for deres synsvinkler og hun argumenterer jo ikke hen i vejret. Simon: Tror ikke det er nogen god idé at stille sig i skyggen af andre mennesker Hans..;) [x] Hanskrist: hun indfører som dawkins fundamentalisme og systemverdens tænkning i de personlige gode samtaler [x] Hanskrist: som om tyskerne er blevet meget bevidste om den ordentlige samtale efter at de har prøvet at systemverdenens logik, altså arkaisk overjeg og ureflketerethed dominerer vores samtaler,, ikke må ske igen,, men politiker er nogle demagoger [x] Hanskrist: knowledge creates a relationship between men, establishes a point of contact; while objective knowledge ends in communication because it belongs to the impersonal world, existential knowledge, on the contrary, presupposes the human personality and leads t [x] Hanskrist: to communion [x] Hanskrist: berdyaev for 80 år siden [x] Hanskrist: apropos Habermas må os der har styrken dertil stadig turde den gode samtale [x] Hanskrist: alt for mange sætte arkaisk overjeg på automatpilot [x] Hanskrist: især dawkins [x] Hanskrist: jeg vil gerne ha dawkins i terapi [x] Hanskrist: han kan ikke skelne jeget fra overjeget hans Simon: Hans: jeg tror simpelthen ikke du har læst noget af Dawkins..;) [x] Hanskrist: han lider af nøjagtig det samme som biblelfundamentalist erne [x] Hanskrist: jo han er fremragende, fremragende Simon: Du vrøvler nu Hans..;) - må igang igen...god dag dér ;) [x] Hanskrist: dawkins mangler den duft og den body som zizek og badiou og morin har [x] Hanskrist: den metafysik disse har [x] Hanskrist: han har måske prostata har jeg tænkt på [x] Hanskrist: ihvertfald kan han ikke hvile i sig selv og han er capturet af overjeget, arkaisk overjeg [x] Hanskrist: han mangler healing [x] Hanskrist: dybde [x] Hanskrist: tyngde, metafysik som franskmændene og tyskerne har [x] Hanskrist: ja han har nok prostata, jeg mente prostata problemer [x] Hanskrist: dawkins der har alle forudsætninger for at kunne skelne mellem objektiv viden og eksistentiel viden, kan netop ikke dette, og han bliver fanget af overjeget der er beskæftiget med objektiv viden, og det undrer mig, for om nogen han burde være fortaler for [x] Hanskrist: 1. person perspektivet [x] Hanskrist: gamle vise ord siger at man bliver som dem man bekæmper, og det er måske det der er sket for dawkins [x] Hanskrist: for om noget det er bibelfundamentaliste rne har er gået i kødet på og ikke seriøse teologer, dem tør ham og dennett ikke nærmer sig [x] Hanskrist: nå bjørn jeg har fornærmet din helt dawkins, så du må hellere lige gi et brøl fra dig [x] Hanskrist: noget af det første Freud og hans folk fandt det var aggiteren, folks automatiske ofte aggressive talestrøm der var id'et og overjeget der havde kuppet jeget, eller udenom jeget havde taget magten over personen [x] Hanskrist: at komme fordi dette arkaiske lag og indslag fra overjeget og frem mod jeget, en dannet person var vigtig [x] Hanskrist: Habermas der er psykoanalytisk orienteret har helt sikkert netop i sin tænkning taget højde herfor
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#11698 - 01/12/2011 15:08
Re: Den mystiske ekstatiske meditative erfaring
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
|
|
HansKrist: nirvane og nothingness betyder i vesten frihed og kreativitet, skabende udtryk, [x] Hanskrist: virkelyst, virketrang, livsbekræftelse og lyst til at være her og gøre en indsats og involvere sig og engagere sig,, det er netop det Paulus sætter igang som noget helt nyt siger Steiner og mange andre filosoffer [x] Hanskrist: du og michael skal opløse jeres ego og jeres iq og tænkning, i vesten er der inspiration, hvor vore tanker og ideer beriges [x] Hanskrist: kreativitet og intelligens stiger [x] Hanskrist: øges [x] Hanskrist: selv tankerne er fra gud siger paulus (meget lig platon), og vi skal når ånden er over os kunne profetere og lovsynge med vores forstand,, [x] Hanskrist: der er i vesten ingen konflit mellem forstanden, eller fornuften,, og vores tænkning, og så de ypperste spirituelle ekstatiske mystiske erfaringr [x] Hanskrist: gud skaber ikke et menneske med fornuft og forstands struktuerer for så næst efter at overløbe dem med noget diffust og udifferentieret etwas noget [x] Hanskrist: i østen er der en angst for individuation og selvudvikling, på personling udvikling og kreativitet, alt det unikke og enestående et menneske kan nå frem til via sit kald, netop det der betyder så meget for paulus [x] Hanskrist: østens guru'er og de moderne guru'er er talentløse, og er man talentløs, så bliver man tvunget til at få sin autoritet fra noget der ikke kan udtrykkes, noget hvor ordene og tankerne hører op og bag derved påstår man så noget fantastisk skulle være at fin [x] Hanskrist: at finde,, i vest er man modsat, der er man ikke mere end man kan, man gør ikke et nummer ud af sig selv, er man maler så er det billederne, er man musiker så er det musikken er man digter og forfatter så er det det man skriver, er man murermester er det [x] Hanskrist: sit håndværk etc.. man fupper ingen,, [x] Hanskrist: jeg kan bedst li vesten,, hvor ingen leger guru'er og alle har og får deres autoritet og vinder folks anerkendelse og respekt fra hvad de formår, kan, dur til [x] Hanskrist: michael og dig arne er typiske moderne guru'er, totalt talentløse og grundet jeres mangel på talent, må I hele tiden pege på noget der ikke kan udtrykkes,, som er hinsides egoet og forstanden,, I magter ikke at give prøver på noget [x] Hanskrist: alle mennesker kan komme at påstå der findes en fantastisk virkelighed bag den kendte,, men hvis man ikke kan beskrive denne virkelighed eller trækker den ind og udtrykke den for andre, så gir jeg ikke en skid for folks påstande [x] Hanskrist: hvis nu freud og jung havde været sådanne idioter der begge igen og igen sad og prædikede om hvor meget de havde fundet af skjulte eller ubevidste forhold der gjaldt vores sjæl, sind, bevidsthed og indre liv,, de to ville jo have været noller [x] Hanskrist: men sådan gør man ikke i vesten, der giver man prøver på sin viden og forståelse og deler den generøst ud til andre, deler den med andre, som freud og jung gjorde RoseMarie: Halløjsa Arne Thomsen: Ja, Hanskrist, så er det jo nok bedst, at du holder dig fra det - selv om det ikke var noget problem for din far og dine bedsteforældre [x] Hanskrist: ej heller et problem for mig,, jeg er fremragende til det [x] Hanskrist: men jeg kan beskrive det [x] Hanskrist: jeg kan lovsynge med min forstand om det [x] Hanskrist: så andre får færten af det og kommer til selv at erfare det [x] Hanskrist: jeg deler ud af mine erfaringer [x] Hanskrist: hvis nogen rammes af en mystisk ekstatisk erfaring, bliver vedkommende født af ånden,, og kommer beriget som en ny skabning tilbage derfra [x] Hanskrist: dette går aldrig væk igen, personen vil resten af sit liv være præget heraf og være beriget på alle måder, ja være en ny skabning med åndens nye liv, at vandre i og gøre mægtige gerninger i som paulus siger det [x] Hanskrist: han hun vil være karismatiske, kreative intelligente med den nye handlingsbasis i Kristus [x] Hanskrist: hvor man har åndens nye liv er født af ånden, er et guds barn, søn af Gud RoseMarie: Hej Arne ... jeg kan nu godt li' at tænke, at sanse og associere ... Jeg lever af det ... og for det [x] Hanskrist: denne nye handlingsbasis og liv skjult i Kristus med Gud forandrer alt [x] Hanskrist: RM peger på noget neuroforskningen i forbindelse med demens forskning har fundet ud af, og det er at vores åndsfriskhed ernæres og understøttes af livfuld sanselighed, og kropslig væren RoseMarie: ... at sanse sætter mine tanker i gang og ikke i stå Arne Thomsen: Hej RoseMarie. Det ka' jeg osse, og det gør jeg al den tid, hvor jeg ikke lige er "stille" [x] Hanskrist: hidtil havde man troet at hjernen dirigerede kroppen, men nu har man fundet ud af at kroppen (vores sanselige fysiske liv og livsførelse) påvirker hjernen også, til trods hjernebarrieren [x] Hanskrist: så at være fanget i sindet som du og michael er arne er ikke godt og sundt for hjernen,,, for vores iq og åndsfriskhed, RoseMarie: ... jeg er vist ikke engang stille, når jeg sover ... [x] Hanskrist: nej det er du ikke RM [x] Hanskrist: det er bare så vildt hvad der foregår, drømmene fx RoseMarie: [x] Hanskrist: men man vender og drejer sig også og kaster sig rundt i sengen RoseMarie: Er det det, man kalder sengegymnastik? [x] Hanskrist: at være motiveret i bevægelse og fyldt med gode ideer og fantasier er vesten [x] Hanskrist: ja lagengymnastik med sengehesten RoseMarie: Hovedet i bevægelse er godt [x] Hanskrist: det er som at ha en tiger i sengen RoseMarie: ... jeg mente altså ... hjernen RoseMarie: Det med tigeren har jeg vist kun prøvet i drømme RoseMarie: ... og så mit krammedyr ... en tigerbamse [x] Hanskrist: tigerbamse er det en kloning af bjørn og tiger RoseMarie: Tja ... [x] Hanskrist: bjørnen er varm og dejlig hyggelig og har en blød pels, tigeren er vild og farlig RoseMarie: Grrrrr ... [x] Hanskrist: nå ja det sker at bjørnen æder en kondiløber i finland [x] Hanskrist: tigeren er ilter og lyner, bjørnen lidt dum, en udviklingshæmmet med enorme kræfter
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
Array
|
|