annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
0 registrerede 13 gæster og 230 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Universets kærlighed

Min konklusion:
Denne tråd blev længere, og mange flere har deltaget, end jeg havde ventet.
Alligevel vil jeg betegne den som mislykket, for dét, jeg søgte at fokusere på, ser ikke ud til at være lykkedes: Ikke-eksistens trist

Første gang, jeg fik en begyndelse til dét emne, var for ca. 30 år siden.
Jeg var holdt op at ryge (for tredje og sidste gang - og er aldrig siden begyndt igen), men fik derved en vedvarende hoste, der holdt mig vågen om natten, og da min arbejdsdag ofte var på 10 timer - med megen bilkørsel - begyndte det at blive "kriminelt".
Jeg fik lungerne røntgenundersøgt, og de blev godkendt, men trods lægens medicin fortsatte hosten, og jeg blev nu igen røntgenundersøgt.

Mens jeg nu sad anden gang og ventede på svaret, som jeg gættede meget vel kunne være en "dødsdom": lungekræft med kun kort tid til at dø, kom jeg for første gang tæt på ikke-eksistens: Hvordan er det at være ikke-eksisterende?
Og jeg blev klar over, at som ikke eksisterende er der jo ikke noget "er" - et svimlende, bundløst ufatteligt - men særdeles nærliggende - perspektiv.

Så fik jeg dommen. Det var blot luftvejene, der nu ikke længere var "beskyttet" af tjære fra cigaretterne - og efter nogen tid holdt hosten op - men perspektivet ikke-eksistens glemte jeg ikke, og min glæde og taknemmelighed over min (foreløbig) fortsatte eksistens blev meget nærværende.
Det er den fortsat - og som årene går, ved jeg jo godt, at ikke-eksistensen nærmer sig - ikke bare jeg, men også alle mine sanseindtryk, som jo egentlig er det, jeg kalder verden, vil ophøre at eksistere.

Dét, at "jeg" eksisterer, at "verden" (som jeg oplever den) eksisterer her og nu, det bliver mere og mere begejstrende, "et mirakel" er vel det mindste ord, der passer smiler

Dét - uden at vide hvorfor - at opleve en ufattelig verdens eksistens og egen eksistens - "Universts kærlighed" eller "den universelle kærlighed" - det gør mig taknemmelig - og lykkelig - og føder kærlighed.

Det var egentlig bare dét, jeg ville fortælle - én af så mange måder at opfatte tilværelsen på.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Skaderne efter brand i Frederikssund Rå..
16/04/2025 09:48
Det Etiske Råd har fået ny formand
16/04/2025 09:34
Mixedkonkurrence i golf kommer på OL-pr..
16/04/2025 09:05
Navneskilt på Palæstinas Plads skal æ..
16/04/2025 08:57
Fødselsdagsportrætter af dronning Marg..
16/04/2025 08:54
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Migration over EU’s ydre grænser fald..
16/04/2025 07:53
Danske soldater kan lære om moderne dro..
16/04/2025 07:45
Dekan fra DTU er blevet udpeget som form..
16/04/2025 07:20
Svensk dreng mistænkt for rekruttering ..
16/04/2025 06:43
Kinas økonomi voksede kraftigt inden to..
16/04/2025 06:17