0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Mennesket og verden
|
Hej Tikka. Du citerer mig for:
og jeg tror ikke, det er muligt for os mennesker at fatte det guddommelige. og du kommenterer:
Det gør du jo, ved at sige du oplever det Mit svar: Har du aldrig oplevet noget ufatteligt? Det er vi vist mange mennesker, der har 
Du går også ind i udtrykket: det guddommelige, og hævder vel at dette udtryk fordrer en guddom. Jeg opfatter "-ligt" som "noget lignende", hvorfor fordringen om en guddom for mig bortfalder.
Men indrømmet, jeg ville gerne bruge et bedre udtryk end "det guddommelige", jeg kan bare ikke finde et. Man kunne jo bruge udtrykket "det ufattelige", men det er der jo så meget andet, der også er. For mig skal det rumme miraklet: Verdens væren - især hvad der ligger bag - og som vi mennesker - efter min mening - igen og igen søger at nedgøre til noget, vi kan "håndtere".
Jeg fornemmer, at du synes, jeg er et vrøvlehoved, og jeg erkender, at det er svært for mig at finde de helt rette ord, men det ændrer ikke min fryd over at være en lille bitte del - men dog en del - at det værende, der for mig er mirakuløst
Ja - måske jeg i stedet for "det guddommelige" kunne bruge udtrykket: det mirakuløse
Tak for, at du - indirekte - forærede mig den idé
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
|
|