1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Hej Tikka. Du skriver (her let forkortet):
Man kan ikke forestille sig ikke - væren hvis ikke man er til ... og hvem har fortalt dig, at ikke - væren er en svimlende fortærende tomhed ... og må jeg spørge - Hvad kan fortæres i tomheden Mit svar: Vi kender jo alle til, at det hele forsvinder - også os selv - når vi falder i søvn, men det sker, uden at vi opdager det. I søvnen kan vi så være helt væk, eller vi kommer ind i en drømmeverden.
Når jeg så i bevidst tilstand forestiller mig, at det første - at det hele forsvinder - faktisk og uigenkaldeligt sker, så er det, at jeg oplever en følelse af "at fortæres i tomhed".
Og når jeg så oveni lægger, at jeg jo end ikke kan opleve det, når jeg ikke længere ER, så bliver jeg nærmest svimmel - og så bliver verdens væren - mig selv medregnet - til gengæld vidunderlig.
Jeg tror/troede, at alle vil have det sådan, hvis de tænker i de baner, og dét blot at afvise er vel noget nær det samme som at fornægte, at man selv skal dø. Det overrasker mig, at dette, som jeg oplever som enkelt og ligetil, er svært at beskrive.
M.v.h. Arne
|
|
|
|