1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
Hej Tikka. Du skrev:
Citat:
Arne: Så det er vel især alternative livskvaliteter - andet end maksimal materiel nydelse - der skal peges på. Og hvad er det? - Det kan du vel selv svare på …
Mit svar: Det er nok ikke helt så nemt, som man måske kunne tro, og det er vel netop dét, der er årsagen til, at vi er havnet i alene penge og maksimal nydelse. Visdomsordene - som en gammel græker engang lærte mig på en café på en lille græsk Ø:
Citat:
Ro - Harmoni - Lykke
tror jeg ikke fænger i en moderne urban og hektisk tilværelse. Ej heller tror jeg, at urbane mennesker orker, eller har tid til fokus på ikke-væren som kilde til begejstring, glæde og taknemmelighed for altings væren. Så langt var jeg ca. kommet, inden jeg begyndte på denne replik og nu - omsider - går det op for mig: Hvis vi indskrænker os til alene at se på os danskere, så er den naturlige kilde til inspiration, der fører os til et bedre balanceret harmonisk liv selvfølgelig vores religion, som mere end halvdelen af os jo betaler kirkeskat til, og hvor næsten 2000 præster næsten hver søndag kunne inspirere os fra deres monologe prædikestole - ingen dialog desværre. Men det gør de jo ikke! De er låst fast i stive forskrifter om, hvad de må - og skal - sige, og det er vist meget få danskere, der inspireres i den danske folkekirke søndag formiddag. Præsterne er også låst fast i et vedtaget skrift: Bibelen.
Tænk hvis man gav præsterne større frihed til at ytre sig i vore kirker. Og tænk hvis man gav kristendommen frihed til at videreudvikle sig - i stedet - som nu - at lade den sygne langsomt hen