1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN
|
Arne: hvis jeg forstår dig ret, er virkelighed for dig noget subjektivt, mens det for mig er noget objektivt.
Jeg kan godt følge din tankegang om vi menneskers subjektive "virkeligheder", men fornægte eksistensen af en "objektiv virkelighed", det mærker jeg, at jeg ikke magter - også selv om denne "objektive virkelighed" ikke umiddelbart er tilgængelig for os Homo sapiens-væsener 
også selv om denne "objektive virkelighed" ikke umiddelbart er tilgængelig for os Homo sapiens-væsener
- Det må du forklare.
*
Arne: Jeg er lidt i tvivl, om jeg har forstået dig ret.
- Du får endnu nogle tanker:
Verden behøver ikke menneskets bevidsthed for at være en realitet, men dette fakta, at verden er til genspejles i menneskets bevidsthed - lige som man tager et foto - og derved opstår virkeligheden i menneskets bevidsthed. Barnet får denne viden/erfaringer overdraget, og når det opdager, det selv kan tænke, reflektere det over det lærte og egen erfaringer. Meget af det lærte ændre man ikke fordi det er fælles brugbart tankegods.
lige som man tager et foto Med eller uden fotoapparat afgøres billedresultatet af hvilken vinkel det tages fra mm. - lys og ”grej” En anden vinkel giver et andet billede – en anden virkelighed - selv om der er tale om samme objekt.
Derfor er virkeligheden det man gør den til, og den dør sammen med dig, samtidig med at den kan indgå i det fælles tankegods, hvis du har delt din virkelighed med andre.
Det er lidt spøjst med virkeligheden - gå en tur - Hvad du ser og oplever på denne tur, vil ikke være det samme selv om du gentager nøjagtig samme rute lidt senere eksempelvis, ej heller hvis man er mega åben og suger som en svamp og bruger alle sanseindtryk … og det er jo fordi øjeblikket ikke kan gentages.
Slut … Jeg håber, det giver dig en mer sikker fornemmelse af, om du forstår mig.
¨¨¨¨
|
|
|
|