0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Anonym.
Tak for "gaven" - med link og citat 
Sam Harris er jo ikke just kendt for at være religiøs, men alligevel er han tydeligvis betaget af det eksisterendes - herunder også den menneskelige bevidstheds - mystik, som når han f.eks. skriver:
Therefore, although science may ultimately show us how to truly maximize human well-being, it may still fail to dispel the fundamental mystery of our mental life. og
While we know many things about ourselves in anatomical, physiological, and evolutionary terms, we do not know why it is “like something” to be what we are. Om man så kalder det mystik, gud eller guddommelig kraft - eller hvad man nu kan finde på af udtryk - det forekommer mig at være ret så underordnet
Dog vil jeg indrømme ham, at de etablerede religioner (men nok ikke så meget de religiøse idéer) har ganske meget på samvittigheden, og jeg tænker på, om ikke også fanatisk ateisme kan gå hen at blive lige så skadelig
(Beklager, at jeg har været længe om at svare dig - var forhindret - og håber, du kommer igen angående disse for mig at se uhyre spændende emner)
M.v.h. Arne
|
|
|
|