1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed
|
Hej Treram.
Jo, du har da uden tvivl ret i, at når en bestemt religion dominerer i et samfund, så er det svært at skille sig ud.
Men når vi dog har magtet at afskaffe f.eks. enevælden og erstatte den med demokrati, så burde det vel ikke være vanskeligere at gøre noget tilsvarende på det religiøse område.
Dertil kommer, at religion har været dominerende vistnok overalt på kloden i mindst de sidste 40.000 år af menneskehedens historie (shamanismen), og det tvivler jeg på alene kan være forårsaget af "præstediktaturer".
Og selv i vore lande - Sverige og Danmark - hvor det er en stor økonomisk fordel - og på enhver måde ustraffet - at forlade den dominerende religion, er det stadig langt over 50 %, der "klamrer sig til" den dominerende form for kristendom.
Så det er stadig mit indtryk, at de fleste mennesker har et behov for "orden i tilværelsen", som de får dækket af det fremherskende religiøse verdensbillede.
Et sådant behov får de jo ikke dækket af en overbevisning som den, du ofte giver udtryk for: at alt er tilfældigt 
(Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at børn ikke skal tvinges ind i den lokalt dominerende religion)
M.v.h. Arne
|
|
|
|