annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand efterår
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 28 gæster og 1453 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro

Hej Arne

Citat:
Arne:

En sådan form for panteisme, hvor Jesus - og nu ændrer du Jesus til Gud - er identisk med skaberværket, har jeg ikke før hørt om.

Egentlig vil jeg helst ikke sige Jesus er Gud - men Jesus som Kristus er Gud. Eller Jesus Kristus sand Gud og sandt menneske.

Men jeg skrev ikke at Jesus Kristus er identisk med skaberværket men betinger det guddommelige i skaberværket eller at "han som ved hvem alting er blevet skabt" (Paulus og Johannes) at hans guddomsfylde har en bredde og højde og længde og dybde eller omfang der gør at det er i hele skaberværket som Thomas Evangeliet logi 77 også påpegede.

Og som vi så allerede findes hos Paulus og Johannes Evangeliet.

-0-0-0-

"Verden (Kosmos, Universet, Universerne) er guddommelig"

Ja ifølge Thomas Evangeliet og Johannes Evangeliet og Paulus er dette korrekt pga Jesus Kristus som guddom - den guddom der betinger det guddommelige. Eller det guddommelige er fra den "guddoms'fylde" ved hvem alting er skabt og består. Som Thomas Evangeliet (og ja Johannes Evangeliet og Paulus) peger på det, er Jesus i alt overalt med sin tilstedeværelse og guddomsfylde uden at være identisk det værende eller skaberværket som han transcenderer, overskrider overgår (er ud over) med sin uendelighed og evighed.

"Om det guddommelige kan jeg intet sige,"

Jesus Kristus taler ikke om andet og hævder det samme gælder os - at også vi i ham i Kristus har Guds Visdom og qua Guds Ånd vi ved hvad der bor i Gud. Nye Testamente er vidnesbyrd om vores erkendelse af det guddommelige. Så med Jesus Kristus i Kristus kan vi kristne ihvertfald ikke sige som du gør Arne: "Om det guddommelige kan jeg intet sige,"

Tværtimod har vi masser af gnosis om det guddommelige og åndelige (det er iøvrigt det samme eller ihvertfald det åndelige såvidt Guds Ånd som vi har omfatter også det guddommelige).

Disse forhold, vores gnosis eller viden og visdom om det guddommelige, er meget vigtige i kristendommen, i Kristus - men ejer vi ikke Guds Agape Kærlighed eller overstrømmende kærlighed, er det dog i så tilfælde intet værd.

Så med Jesus Kristus som vor Herre kan vi kristne umuligt sige som du siger her Arne:
"Om det guddommelige kan jeg intet sige,"

Det er et ukristeligt eller Anti Jesus Kristus synspunkt at vi intet kan sige om det guddommelige.

Og det til trods det overgår vores forstand eller ånd men da vi har Guds Ånd kan vi altså alligevel. Og vi skal tale med hinanden om det - tolker det åndelige for åndelige.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Seneste indlæg
Lys
af Anonym
12/03/2025 12:54
Ramadan
af somo
11/03/2025 13:12
Hvad er meningen?
af Hanskrist
05/03/2025 10:46
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
04/03/2025 19:19
Vigtige præciseringer
af somo
27/02/2025 18:20
Nyheder fra DR
En række pander solgt siden 2020 tilbag..
12/03/2025 19:59
Togbusser forlænges her til aften
12/03/2025 19:26
Siumuts formand trækker sig efter valgn..
12/03/2025 19:16
Pakistans militær om kapret tog: Alle g..
12/03/2025 19:05
Storbritannien udviser to russiske diplo..
12/03/2025 18:21
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Putin besøger Kursk for første ..
12/03/2025 18:24
Minister vil ikke undtage udlandsdansker..
12/03/2025 18:20
Møder om våbenhvile rykker til Moskva ..
12/03/2025 18:04
Der findes mange metoder til selvforglem..
12/03/2025 18:00
Stegepander solgt siden 2020 tilbagekald..
12/03/2025 17:46