1
registreret Hanskrist
22
gæster og
90
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro
|
Tro i en religiøs sammenhæng betyder indenfor kristendom:
Kristus Tro, som igen betyder at Gud i Kristus Jesus er kommet til os, er blevet en nærværende virkende realitet i vores liv og eksistens, og beskrives som
den Åbenbaringsbegivenheden af Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER ved Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de Nye Kristne Guds Rige Samfund, menigheder og Kirken her på jorden.
Alle Gudstjenester er en fejring af og en fest for og bekræftelse af at Gud i Kristus er nærværende tilstede iblandt os og virkende gennem sin Ånd, Gud Helligånden. Gud er virkelig i Kristus nærværende tilstede og med sin menighed, sit folk, og hvert enkelt af os - det Nye Guds Rige Samfund vi nu tilhører, er optaget i med Kristus.
Ja Jesus Kristus er en Åbenbaring af vores virkelighed med Gud som en SØN'FADER JEG'DU virkelighed med Gud gennem Helligånden. Hermed får al BØNsLiv og kristen fromhedsliv sin egen helt unikke intime karakter der ikke siden er overgået af andre religioner. Nemlig vores trinitariske virkelighed med Gud og liv i Gud. Der er liv i Gud og i Kristus er vi optaget og deltager vi i dette liv i Gud, GudsLiv. Vi er i Kristus/Sønnen indføjet i Faderen Guds Skabende Liv gennem Helligånden, Ånden der gør levende.
Har vi som kristne TRO så er vi i Kristus og Kristus i os, her er Gud nærværende tilstede sammen med os. I kristendommen er Guds Tro lige med Kristus Tro.
TRO = KRISTUS i os, vores væren i Kristus:
er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker. Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)
Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.
Troen er endvidere den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.
Den franske teolog André Gounelle om TROEN i kristen sammenhæng:
henviser til Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud.”
-0-0-0-
Paul Tillich, systematic theology:
What is the source of faith? The only possible answer is: "God himself as Spiritual Presence. Every other answers would degrade faith into a belief, an intellectual act produced by will and emotion.
The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.
The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.
Hvad er kilden til tro? Det eneste mulige svar er: "Gud selv som åndelig nærvær. Ethvert andet svar ville forringe troen til en tro, en intellektuel handling frembragt af vilje og følelser.
Værdien "tro" kan ikke anvendes på Kristus, medmindre den tages i sin bibelske betydning af en åndelig virkelighed i sig selv.
Troen på Kristus er tilstanden af at blive grebet utvetydigt af det åndelige nærvær.
Mange kærlige hilsner HansKrist.
PS:
da jeg begyndte at skrive havde Jan ABC ikke skrevet sit indlæg, men da jeg sender mit indlæg, har Jan ABC været der i mellemtiden. Manden har onde hensigter imod os. Da han trak sig fra Trosfrihed, bad om at få sin profil slettet, var min første tanke, at ham får vi problemer med som anonym, og ja det er hvad vi ser nu.
Hvorfor kan Jan ABC og Gerth og Tikka der dog skikker sig ordentligt, er en god debattør, ikke forlade Trosfrihed, som de alle i årevis har sagt de ville????
Fordi jeg gennem Paulus og Johannes især præsenterer jer for det sande evangelium om Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus der gør Gud til en nærværende konkret virkelighed igennem sin Ånd, Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os, der er så fyldt med HELbredelse og HELLIGgørelse og ja alle Helligåndens Frugter (som Guds Fred og Guds Kærlighed og Guds Herlighed og Guds Visdom (så rig på alle mulige Himmelske Åndelige Velsignelser)) og ja alle Helligåndens Karismatiske Gaver, hvor meningen med vores liv kommer til udtryk igennem det Guds Kald vi ved hjælp af Gud Helligånden formår at efterleve, ja alle er vi kaldet til noget, der er en mening og en samfundsrolle til os alle at udfylde.
Alle mennesker behøver Gud i deres liv som dette er virkeliggjort i Kristus, Guds Kærlighed Kristus, ved Helligånden, gennem Ånden, Guds Ånd alene der gør levende og virker en ny skabelse, HELbredelse og HELLIGgørelse af vores legemlige liv og eksistens. Guds aktive tilstedeværelse i mig, et nærvær, der griber mig, virker mig, forvandler mig, sætter mig i fællesskab med Gud
|
|
|
|