1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tro
|
Hanskrist, jeg ser, du afviser teodicé-spørgsmålet: Hvorfor skabte Gud ondskab?, som "abstrakt - teoretisk - filosofisk". Det gør jeg ikke, men jeg tror, det skyldes, at vi mennesker kun kan få øje på os selv. Mit svar på dette spørgsmål er daoismens: Yin - Yang.
Du afviser også Søren Kierkegaard´s holdning til tro, som "negativ, absurd og paradoksal"
Kierkegaard virker fyldt med angst og frygt hvilket forhindrer en Healing og Helliggørelse - dette hvordan at skabelsen og nåden (Gud der kommer til os i Kristus Jesus) hænger harmonisk sammen. At vi som Skabninger skulle have mistet vores Gud Billedlighed eller guddommelighed, der er en meget Luthersk tankegang og som Kierkegaard tydeligvis lider under, men som den Katolske Kristus Mystik ikke lider under. og indirekte ser jeg dig for første gang enkelt og klart omtale, hvad der vel er din tro, som skabende: "Healing og Helliggørelse". Så hvis jeg har forstået dig ret, har du jo grund til at være glad og tilfreds - eller hvad?
Det sidste i citatet:
At vi som Skabninger skulle have mistet vores Gud Billedlighed eller guddommelighed, der er en meget Luthersk tankegang og som Kierkegaard tydeligvis lider under, men som den Katolske Kristus Mystik ikke lider under. forstår jeg ikke. Er det en kritik af Luther og en anerkendelse af: "Katolsk Kristus Mystik"?
Arne.
|
|
|
|