1
registreret Hanskrist
22
gæster og
90
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Min ”religion”
|
Kære Arne
Hvis jeg forstår dig korrekt, foreslår du, at man simplificerer til noget meget enkelt. En sætning og en idé.
På nogle måder kan jeg godt se det attraktive i at simplificere. Men jeg kan også se og tro, at den kristne overdådighed af historier, ideer, kunst og litteratur er meget inspirerende for kulturen. Ville vi uden kristendommen overhovedet have det kærlighedsperspektiv på verden og livet, som vi har? Kristendommen har ifølge nogle historikere påvirket historien meget. Jeg tror, at vi skylder kristendommen mere, end vi lige aner.
Har du lagt mærke til, hvordan folk bruger udtryk fra Bibelen, men uden at vide at de overhovedet er derfra? Mit gæt er, at det ikke bare er talemåder, vi har optaget i os selv, men også deres ånd og liv.
Bjælken i øjet. Hvad hjertet er fuldt af.
Du vil måske indvende, at du ser, at det går helt galt i verden. Men her må jeg sige med Hanskrists ord:
Det er nu os selv og ikke kristendommen vi skulle pege fingre af.
Vi er de ansvarlige.
At vi har svært ved at følge i Jesus' fodspor og stråle hans ånd i vort liv, er jo heller ikke en hemmelighed for kristendommen, som giver os bønnen, hvor vi tydeligt erkender vores mangler.
Kh Thomas
|
|
|
|