1
registreret Hanskrist
22
gæster og
90
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Min ”religion”
|
Hej Thomas. Du har da ret i dine ord:
Man kan simpelthen ikke påstå, at kristendommen opfordrer til "Køb, brug og smid væk - i stadigt stigende tempo" eller at den ikke modsiger denne ånd. Det mener jeg heller ikke at have påstået, men kendsgerningen er jo, at "åndelige rigdomme" ikke er i høj kurs - i modsætning til "markedskulturen", der jo maser sig ind på os - og styrer os - nærmest døgnet rundt.
Så kan man jo vælge at lade "frelsen" være forbeholdt "de åndeligt rige" - hvis man tror på den slags - men man kunne vel også se på, om ikke alternativet til "markedsreligionen" kunne være noget meget enkelt og attraktivt, såsom: Ro, harmoni og lykke som værende i - og en lille del af - det guddommelige skaberværk - og er det ikke skabt, men evigt og foranderligt er det vel egentlig endnu mere guddommeligt. Måske man også kunne sige det endnu enklere: Verden er hellig! - og her og nu er man en ganske lille del heraf - men så kommer jo spørgsmålet: Hvad betyder hellig?
Kunne kristendommens præsteskaber - og andre præsteskaber - mon begynde at fortælle os om gode måder i fritiden at være hellig i det hellige? Det første, der falder mig ind er en stilfærdig væren i harmonisk natur - ikke som hersker, men som en ydmyg og taknemmelig del deraf.
Mvh. Arne.
P.S.: Til dine sidste ord:
Arne, det interessante for mig i min dialog med dig, er, at jeg fornemmer en stærk, kristen ånd i dig. Fortæl mig hvis jeg tager fejl. Du vil ydmygheden. Du vil nøjsomheden. Kærligheden, uselviskheden. Jeg beundrer dig. Jeg tror, at du ser livet igennem en kristen linse - måske uden at vide i hvor høj grad! Mit svar: Nøjsomheden, kærligheden, uselviskheden er ikke noget, jeg vil, men noget, jeg inspireres til, når jeg ser min situation: En lille bitte del af at umådeligt og ufatteligt mirakel: Den værende verden. Den inspiration, tror jeg, ligger frit fremme for enhver - kristne - og alle andre  Din ros påvirker mig. Ros er jo det mest effektive manipulationsmiddel, men jeg ved jo godt, at det ikke er sådan, du bruger det her
|
|
|
|