1
registreret Hanskrist
22
gæster og
90
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Min ”religion”
|
Kære Arne
Salige er I, som er fattige, for Guds rige er jeres. - Lukas 6:20
Det ville da være oplagt, om kristendommen pegede på attraktive alternativer til den nuværende dominans: Køb, brug og smid væk - i stadigt stigende tempo. Og hvad kunne det være?
Som du siger, ville det ikke have været muligt dengang at tale om alle mulige nutidige emner. Det er derfor, jeg valgte billedet med kompasnålen. Nålen peger mod kærlighed, uselviskhed, afkald på materiel rigdom - vejen må vi gå, retningen kender vi.
Du nævner selv "mammon". Det er nærliggende at citere passagen, hvor Jesus bruger ordet. Eller bare en lille bid:
Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. - Bjergprædiken
Vi har ordet om at forlade alt og følge Jesus. Om kamelen og nåleøjet. Om at samle skatte i himlen og ikke på jorden. Om at indbyde dem til fest som intet har at give igen. Eller simpelthen fra den daglige bøn:
Giv os i dag vort daglige brød
Et andet nærliggende eksempel er dette, fra Lukas, kap. 17:
Og som det var i Noas dage, sådan skal det også være i Menneskesønnens dage: De spiste og drak, giftede sig og blev bortgiftet lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og syndfloden kom og udslettede dem alle. Eller som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede; men den dag, da Lot forlod Sodoma, regnede ild og svovl ned fra himlen og udslettede dem alle.
Det er den stik modsatte ånd end at "købe, bruge og smide væk". Jeg hører, at der advares mod det.
Der er også mange, mange ord fra brevene efter evangelierne og Apostlenes Gerninger i Det Nye Testamente.
Fra Paulus' første brev til Timotheus:
Og vist er det, at gudsfrygt sammen med nøjsomhed bærer lønnen i sig selv; for tomhændet kom vi til verden, og tomhændet skal vi gå ud af den; har vi føde og klæder, skal vi lade os nøje med det. Men de, der vil være rige, falder i fristelse og baghold og henfalder til utallige tåbelige og skadelige tilbøjeligheder, som styrter mennesker i undergang og fortabelse. For kærlighed til penge er roden til alt ondt; drevet af den er nogle blevet ført bort fra troen og har voldt sig selv mange smerter. Men du, Guds menneske, skal holde dig fra alt dette og stræbe efter retfærdighed, gudsfrygt, tro, kærlighed, udholdenhed og sagtmodighed.
Jeg kunne blive ved. Bibelen bliver ved og ved. Man kan simpelthen ikke påstå, at kristendommen opfordrer til "Køb, brug og smid væk - i stadigt stigende tempo" eller at den ikke modsiger denne ånd. Hvis der er noget, som kristendommen fremhæver igen og igen, så er det nøjsomhed og tillid til Gud og tragten efter de åndelige rigdomme.
Arne, det interessante for mig i min dialog med dig, er, at jeg fornemmer en stærk, kristen ånd i dig. Fortæl mig hvis jeg tager fejl. Du vil ydmygheden. Du vil nøjsomheden. Kærligheden, uselviskheden. Jeg beundrer dig. Jeg tror, at du ser livet igennem en kristen linse - måske uden at vide i hvor høj grad!
Kh Thomas
|
|
|
|