0
registrerede
6
gæster og
150
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Min ”religion”
|
Når jeg skriver:
- for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet. så tænker jeg på det ufattelige mirakel: at verden er, samt dét, at vi mennesker er en lille bitte del af miraklet - men altså dog en del.
Det fører mig til ydmyg taknemmelighed over denne kærlighedens gave, og det er denne kærlighed, jeg fornemmer at have oplevet mest tydeligt i den ortodokse kristendom - mens jeg mere ser ydmygheden i islam.
Det er i denne situation, jeg ikke kan undgå det indtryk, at kristendommen er gået i stå. Hvad siger Kristus til Big Bang-teorien, til befolkningseksplosionen her på kloden, til industrialiseringens grådighed og affalds-svineri og til vore forsøg på at skabe næsten uendelige mængder af energi på samme måde som solen (fusionsenergi)?
For godt to tusinde år siden, var der jo ingen af os mennesker, der spurgte herom, og hvis Kristus udtalte sig herom, kunne ingen jo dengang forstå det.
Nu er det høj-aktuelt, ja man kunne rettere sige: eksistentielt, men den eksisterende kristendom ignorerer stort set og hænger stadig fast i, at det eneste væsentlige er, at vi skal elske Gud og hinanden. Dét tror jeg ikke er ægte kristent.
Arne.
|
|
|
|