annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 10 gæster og 186 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Vor Far i himlene

Citat:
Arne:

jeg har lyttet til Kristian Leth´s: Bibelen Leth fortalt om: "Den tomme grav".

når jeg lytter til Kristian Leth - og imponeres af hans klare måde at udtrykke sig på - kan jeg ikke undgå at fornemme, at Bibelen er forældet, og at der er behov for noget tilsvarende, som er i bedre overensstemmelse med vi menneskers nuværende erkendelser

Jeg har flere gange omtalt Bibelen Leth Fortalt også direkte til dig Arne for et års tid siden.

Udsendelsen Bibelen Leth Fortalt begyndte 27 januar 2022 og kommer en gang ugentligt så vi er snart oppe på 100 udsendelser.

Da de ligger som podcast på DR LYD APP kan du gå ind og se alle udsendelser (hvilket emne/tema de har) og derefter vælge at lytte til de udsendelser der særligt skulle have din interesse.

Jeg er kæmpe fan af Kristian Leth og Lauge Hendriksen. Skriver også ret ofte til Kristian Leth direkte om dagens udsendelse og indirekte sker det jeg giver en kommentar til dagens udsendelse som han slår op på Facebook.

Han bor i New York (mener han har tre børn). Han er meget kreativ på en lang række felter, musik bøger foredrag og ja Radio udsendelser med mere.

Selv om han er ret kendt i offentligheden i forvejen så skete der efter Bibelen Leth Fortalt at han nu pludselig mere end tidligere blev antastet af mennesker der gerne ville drøfte disse udsendelser med ham når han var hjemme i Danmark (på gaden i København fx). Det glæder mig at også du kan se hvor fantastisk dygtig han er - ja ham får vi megen glæde af de kommende mange år.

Citat:
Arne:

kan jeg ikke undgå at fornemme, at Bibelen er forældet

Deri er Kristian Leth næppe enig med dig - for han kalder Bibelen verdens vigtigste bog.

Og den er et tidløst historisk dokument og et imponerende stykke kulturelt arvegods og nok den bog der har haft den største indflydelse på vores verden. 1): Musik sang og humør glæde og ekstatisk begejstring (Helligånden) 2): Friheden og demokrati og menneskerettigheder. 3) og den frie drøftelse kristendommens indhold, ja Albert Schweitzer der siger at Paulus har søsat kristendommen tænkende (forlanger vi skal profitere og lovsynge med vores forstand om tingene) hvorfor han kalder Paulus for Tænknings Skytshelgen (men også Friheden og Åndens Apostel pr se og ja Glædens og Kærlighedens Apostel (ja han overgår Johannes ved nærmere eftersyn) 4): at vi kan drikke vin til vores flæskesteg og at der ikke er noget urent i det vi spiser men det er vores tro om det vi spiser der gør visse fødevarer problematiske for nogle mennesker og det skal vi andre der ikke har disse ideer eller den tro om fødevarer respektere at andre har siger Paulus. Nå jeg kunne blive ved. 5): social ansvarlighed og velfærd for alle mennesker. Etc etc etc

Men kristendommen går jo ikke død i hverken Jesus eller Bibelen som det fx er sket for Jehovas Vidner og Tikka.

Kristendommen er vi kristne - der er født af Helligånden i Kristus og lader os drive af inspirere af Helligånden - og kommer med vores vidnesbyrd i tale og ja på skrift - så kristendommen er i up to date versioner som du efterlyser - bedste eksempler her fra religionsdebatten og Trosfriheds debatten er ifølge Kræn-p undertegnede HansKrist (men utallige andre har givet mig samme skudsmål). Thomas (vores debattør Thomas) er min Timotheus ven og han overgår mig på mange områder. Men hvis man som Arne har et horn i siden på HansKrist (og nægter at anerkende noget som helst fra hvad han skriver) er der alternative repræsentanter for kristendommen at kunne læse som fx din Kallistos Ware. Ellers ville jeg anbefale Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Albert Schweitzer.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Hvor er kristendommen? Er den i Bibelen? Nej ikke ifølge Bibelen selv eller Paulus.

Kristendommen består af nulevende mennesker der erfarer Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i os og med os i forbindelse med vores dåb til Kristus hvor vi kommer i samme levende søn fader virkelighed til Gud som Jesus stod i og som Paulus stod i med millioner og atter millioner af andre kristne.

Kristendommen består af Opstandelses Begivenheden Kristus, den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Kun gennem Helligheds Ånd kan vi sige at Gud var i og med Jesus og dette betyder at Gud er kommet os nær - så nær - at vi kun i Kristus kender Gud som virkelighed - der skal leves og igennem os mennesker over tid forandrer verden i takt med at vi iklæder os Kristus - fordi i Kristus kommer Guds Riget ja når Kristus (mennesket fra Gud, med retfærdigheden og Ånden fra Gud) er alt i alle er vi fremme ved Guds Riget.

Citat:
det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 1 Kor 2
Seneste indlæg
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
13/04/2025 12:40
Lys
af Anonym
12/04/2025 22:14
Det bedste ved kristendommen
af Hanskrist
12/04/2025 14:18
Misforståelsen
af somo
08/04/2025 09:34
Eid-Al-Fitr
af somo
29/03/2025 07:50
Nyheder fra DR
Paven hilste på de fremmødte til palme..
13/04/2025 13:19
Undtagelsestilstand på Lanzarote
13/04/2025 11:44
Mindst 137 folkeskoler abonnerer på omd..
13/04/2025 11:30
Påskegudstjenester på grønlandsk skal..
13/04/2025 11:02
Bernie Sanders dukkede op på Coachella:..
13/04/2025 10:32
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Hongkongs sidste større oppositionspart..
13/04/2025 11:10
Hamas tier med navne på sine ledere eft..
13/04/2025 11:00
Dronning Margrethe nedtoner sin egen 85-..
13/04/2025 11:00
Køer slippes fri under tilbagegang for ..
13/04/2025 10:22
Israelsk angreb ødelægger dele af vigt..
13/04/2025 08:58