2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
10
gæster og
186
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Vor Far i himlene
|
Jeg har da lige givet Bart D Ehrman's redegørelse herfor
Det glæder mig at jeg mange år før jeg mødte Bart D Ehrman's redegørelse selv har sagt nøjagtig det samme.
Men læs nu
Og Paulus forfulgte jo de første Jesus tilhængere fordi deres Messias ideer ikke stemmer med Jødernes Skrifters forventninger om Messias
At man så bevidst fejltolker fx Esajas som Paulus gør efter sin Damaskus omvendelse så er det jeg siger at man er ret så fri i sin tolkning, ihvertfald ikke ortodoks skrift troende jøde, men ret så uortodoks - ja og jeg strammer den og siger han læser Bibelen som fanden læser Bibelen (overdrivelse fremmer forståelsen)
Men har du overhovedet læst Bart D Ehrman's redegørelse??? Siden du skriver, den må du forklare.
Både Paulus før sin omvendelse og jøderne flest vil overhovedet ikke godkende de kristnes Messias forståelse.
Paulus efter sin CHOK erkendelse og omvendelse har en meget dristig og fri tolkning af de jødiske skrifter og hvorfor det - jo fordi begivenheden JESUS KRISTUS er udgangspunktet for hele Paulus's teologiske tænkning.
At kalde Paulus fundamentalistisk er helt hul i hovedet også når vi tænker hvor meget forskelligt han er rundet af fx tydelige jødiske gnostiske elementer (ikke den gnosticisme de kristne opponerer imod) og at han altid har flere lag i sin tænkning - fx opstandelsen her er meget tydeligt to hvis ikke tre fortolkninger. Men også hvor tit han siger at folk skal bruge hovedet selv til at tænke over tingene. Han er så rummeligt også derfor Albert Schweitzer siger at med Paulus bliver kristendommen født kritisk tænkende og debatterende og Albert Schweitzer kalder ham en Tænkningens Skytshelgen.
2 væsentlige ting Paulus gør som vi moderne mennesker ikke rigtig magter at gøre i vores forståelse:
1):
Han tænker ALTID Gud med
2):
og ALTID os med.
-0-0-
Fx når vi moderne mennesker drøfter opstandelsen så tænker vi kun Jesus
Men Paulus sammentænker ALTID Jesus og Gud og os.
Som om vi moderne mennesker slet ikke magter den forståelse hvilket der er mange grunde til.
Vi forstår ikke det med Gud som en konkret virkelighed.
Og alle teologiske dogmer (kommet til efter Paulus død) er i alt alt for høj grad noget ævl kun mellem Gud og Jesus som om det er noget vi ikke er omfattet af og inddraget ind, hvilket det ALTID er hos Paulus, det er det alt hos Paulus drejer sig om at vi er omfattet - det gælder os og derfra stammer vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENS FORVANDLENDE NY NATUR - vores væren i Kristus og ja de nye skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Man kan ikke læse og forstå Paulus uden at være ekstatisk grebet - altså have sig selv med i alle ligninger hvorfor der egentlig ikke er noget at tro på men kun KRISTUS VIRKELIGHEDEN at involvere sig i. Ta for sig af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige Nådegaver vi har i vores liv.
|
|
|
|