0
registrerede
13
gæster og
1464
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tro, håb og kærlighed
|
Hej Hanskrist. Jeg glæder mig stadig over, at du her i denne tråd pegede på Karen Armstrongs bog: Naturens hellige kraft, en bog, som jeg langt fra er færdig med at gennemgå, hvorfor der i mig ikke er plads til yderligere impulser lige nu (I øvrigt undrer det mig, at du ikke selv synes at have en mening om denne bog).
Lige nu forsøger jeg at rumme konfucianismen, og udover hvad Karen Armstrong skriver finder jeg interessante orienteringer på internettet: På en hjemmeside, der hedder: "BedreLivsstil" fandt jeg dette, og i Kristeligt Dagblad fandt jeg dette, mens Religion.dk havde dette.
Det er bestemt ikke en religion/filosofi/livsindstilling eller hvad man nu vil kalde det, som vi kan ignorere - uanset, hvor fremmed for os den er her i Vesten - nu hvor Kina er blevet en global voksende stormagt i konkurrence med USA-Europa, og hvor kinesisk kommunisme og konfucianisme forenes.
Dyder i konficianismen som:
De 5 principper i konfucianisme For konfucianismen er det kun de mennesker, der besidder og praktiserer disse principper, der kan blive junzi, dvs. “respektable mennesker” eller “overlegne mennesker”: Ren: Opmuntrer folk til at udvikle kærlighed til andre og til at handle med altruisme og empati som følge heraf. Yi: Opfordrer folk til at gøre det, der er rigtigt og retfærdigt til enhver tid. Li: Prædiker god opførsel og gode manerer. Zhi: Opmuntrer folk til at udvide deres viden. Kun de, der har viden og en god dømmekraft, vil kunne handle med retfærdighed og visdom. Xin: Opmuntrer folk til at handle uden at bedrage. kunne vi da nok have godt af at dyrke lidt mere også her i vores vestlige verden 
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|