1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Tro, håb og kærlighed
|
Arne:
jeg ser, at du synes at ignorere shamanismens empati for naturen
Det må bero på at du har misforstået mit indlæg (tror du skulle læse det igen) - jeg placerede shamanismen i den sammenhæng her:
1):
Vi menneskers eksistens kan være i forhold til naturen - det siger sig selv at jægere og samlere og primitive landbrugs samfund befinder sig her. Hvor det er helt entydigt at ens overlevelse beror på naturen - hvad naturen kan bibringe os til vores overlevelse - føde drikkevand og materialer til klæder huse og redskaber. Shamanisme tilhører disse samfund hvor menneskets eksistens er afhængig af at vi formår at begå os godt (overleve) sammen med eller i naturen (som en del af naturen).
Ja religioner i disse samfund vil være natur religioner fx frugtbarheds religioner - hvor moder aspektet (det kvindelige aspekt som livmoder og livgiver og frugtbarhed vil være i højsædet). Naturen er levende og fyldt med liv og ånder = levende væsener. Der er liv i alt og alle steder - der er guder overalt - eller Gud i alt og alle steder. Naturen er levende og SIGER os noget - vi lever i resonans og samtale eller vekselvirkning med naturen - vi står i et gensidigt vekselvirkende forhold til naturen (adgang til sunde fødevarer i tilpasse mængder og rent drikkevand så vi overlever). Vores eksistens og overlevelse er fuldstændig afhængig af naturen - som vores spisekammer.
Jeg beskrev der var 3 kilder til religion 1): og 2): og 3):
Og 1): havde sin oprindelse i at vores eksistens er i intim samhørighed med naturen. Også her Shamanisme dukker op.
2): og 3): er ikke den religiøse kilde til shamanismen - men til henholdsvis jødedom og islam 2) og kristendom 3).
|
|
|
|