0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Tro, håb og kærlighed
|
Så fik jeg en hurtig første gang læst Karen Armstrongs nye bog: Naturens hellige kraft. Den er særdeles grundig og veldokumenteret – og tillige fuld af poesi
Mit overordnede indtryk fra bogen er, at vi mennesker her i den vestlige verden – i modsætning til menneskene i stort set hele den øvrige verden – ”har skubbet Gud op i Himlen” og gjort naturen til vi menneskers ejendom – med alt, hvad dette medfører.
I sit afsluttende afsnit: EPILOG vender hun tilbage til en engelsk romantisk digter William Wordsworth (ca. år 1800) der som voksen havde mistet sin barndoms naturoplevelse: ”klædt i himmelsk lys”, men som voksen fandt den igen: ”… med et øje gjort stille af harmoniens magt, og glædens dybe magt, vi ser ind i tingenes liv.”
Og Armstrong kommenterer:
Denne ”velsignede sindsstemning” minder tydeligvis om det, som konfucianere og daoister, hinduer og buddhister, grækere og sufier fremkaldte gennem mange århundreder. Vi har set, at de også udviklede modtagelige sindstilstande – ved yoga, ved at sidde i stilhed, ved meditation, poesi og ritualer – som satte dem i stand til at se ned under overfladen af virkeligheden for at opdage det guddommelige, der findes i alle naturens ”ting”. Denne bog fortjener efter min mening mere end en hurtig gennemlæsning 
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|