1
registreret
(1 usynlig),
189
gæster og
239
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den bedste religion...
|
Hej Jan. Jeg har læst din citerede moral-prædiken fra Vandrer mod Lyset. Umiddelbart er det ikke mit indtryk, at den afviger væsentligt fra det tilsvarende i kristendommen. Det eneste nye, jeg fandt, var dette:
Værer barmhjertige mod Dyrene; piner dem ingen Sinde, jager og udrydder dem ikke, naar det ikke gøres behov. Og det er jo meget godt - bortset fra den "kattelem", der er indeholdt i de sidste ord, hvor vi menneskers "behov" går forud for alt andet.
Jeg kan ikke se andet end, at der er meget lang vej fra det her citerede og til det mådehold, som er nødvendigt, for at vi mennesker ikke fortsat skal udpine og tilsvine vort hjem: Denne klode.
Jeg kan heller ikke se blot skyggen af en chance for at denne religion, som du missionerer for, skulle kunne have stoppet Adolf Hitlers 2. verdenskrig - medmindre I havde omvendt ham til jeres nye religion.
Hvad krige angår ser jeg i det hele taget ikke anledning til at stole på religioner. Striden mellem Martin Luther og den romersk-katolske kristendom blev til 30 års krig i Europa.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
|
|